• 0

Fiscaal gunstig verdelen BV tussen echtelieden

Mijn man en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Ik ben de enige aandeelhouder in "onze" BV. Mijn man is de enige werknemer.

Reden hiervoor is dat, toen we de BV oprichtten, het financieel aantrekkelijker was om het zo te doen (lagere oprichtingskosten).

Op dit moment verricht ik nauwelijks werkzaamheden voor de BV en, met toestemming van de Belastingdienst, is mijn salaris navenant (€ 5.000 per jaar).

Mijn man verricht wel veel werkzaamheden voor de BV. Zijn salaris bedraagt zo'n € 60.000 per jaar bruto (incl. bijtelling auto vd zaak).

Wij willen per 1 januari 2014 de aandelen anders verdelen. Vraag is alleen wat is fiscaal het meest interessant?

100% aandelen voor mijn man, 50%-50%, enz.?

 

PS Het zou kunnen dat ik in de komende jaren wel weer meer werkzaamheden voor de BV ga doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Marieke

 

De aandelen vallen in de huwelijkse gemeenschap zodat herverdeling in die zin weinig toevoegt.

 

Fiscaal zie ik maar een voordeel. Momenteel wordt op het loon van je man het hoge ZVW tarief (7,75%) ingehouden omdat hij geen aandeelhouder is. Maak je hem wel aandeelhouder dan gaat hij naar het lage ZVW tarief (5,65 %). Dat scheelt toch 2,1% op ongeveer 50.000 euro (het maximale inkomen waarover de ZVW wordt berekend). Dus zo'n 1.000 euro netto.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal zie ik maar een voordeel. Momenteel wordt op het loon van je man het hoge ZVW tarief (7,75%) ingehouden omdat hij geen aandeelhouder is. Maak je hem wel aandeelhouder dan gaat hij naar het lage ZVW tarief (5,65 %). Dat scheelt toch 2,1% op ongeveer 50.000 euro (het maximale inkomen waarover de ZVW wordt berekend). Dus zo'n 1.000 euro netto.

 

En hij kan als DGA pensioen op gaan bouwen (voor zolang dat nog mogelijk is).

 

Ik ben de enige aandeelhouder in "onze" BV. Mijn man is de enige werknemer.

 

In arbeidsrechtelijke zin dan. Als het goed is draagt de BV geen sociale lasten af voor jouw man: hij valt niet onder de sociale verzekeringsplicht want in die zin is hij geen werknemer

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat nu ook het lage tarief ingehouden wordt op het salaris van de echtgenoot, omdat zijn echtgenote houder is van alle aandelen.

Dat blijkt dan uit de loonstrook. Daar zou ik ook naar kijken.

 

Dat gaat inderdaad vaak verkeerd. Het lage ZVW tarief is enkel voorbehouden aan de DGA die ook statutair bestuurder is.

 

Dat de partner op grond van het ontbreken van een gezagsverhouding tussen echtlieden niet verplicht sociaal verzekerd is, doet daar niets aan af.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Bij man wordt maandelijks € 1.543,33 ingehouden voor LB/Pr.Volksverzekeringen op € 4000 bruto loon

 

Maar draagt de BV ( de werkgever) daarnaast ook nog premies werknemersverzekeringen voor hem af of niet?

Die worden namelijk wel over het loon berekend, maar daar niet op ingehouden

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dan is hij inderdaad geen statutair bestuurder (want dan wordt de premie ZVW ook ingehouden – in tegenstelling tot bij “gewone” werknemers) en als het goed is wordt dan premie naar het hoge ZVW tarief afgedragen.

Dat kan je ook zien als je kijkt welk bedrag voor de loonheffingen overgemaakt wordt (1543,- is voor LB).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie op zijn loonstrook ook € 328,43 WG.HEFF.ZVW staan.

 

Dat is 7,75%, op zich gaat dat goed dus. Als de BV daarnaast als werkgever ook geen premies WGA en WW afdraagt is de huidige loonaangifte-situatie helemaal correct, 10 met een griffel!

 

Ik zie verder helemaal niks staan op zijn loonstrook, dus kennelijk is het goed.

Link naar reactie
  • 0

Maar mijn vraag was eigenlijk of er nog een "ideaalverdeling" is.

Dus alle aandelen naar echtgenoot en ik in loondienst of 50-50 verdelen of iets anders?

Zoals gezegd draai ik nu geen omzet, maar dat kan over een jaar anders zijn. Omzet van mijn man blijft vermoedelijk stabiel maar het kan ook zijn dat de rollen over een jaar volledig omgedraaid zijn.

Link naar reactie
  • 0

Maar mijn vraag was eigenlijk of er nog een "ideaalverdeling" is.

Dus alle aandelen naar echtgenoot en ik in loondienst of 50-50 verdelen of iets anders?

 

Zo te lezen is de verdeling is in gemeenschap van goederen eigenlijk niet relevant. Iedere verdeling waarbij beiden zowel DGA (m.a.w. aanmerkelijk belang 5% of meer) en statutair bestuurder zijn (tbv ZFW) , lijkt fiscaal gezien het meest optimaal.

Wil je ook pensioen als DGA gaan opbouwen, dan zou ik het aandelen belang zo verdelen dat iedereen minstens 10% heeft.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maar mijn vraag was eigenlijk of er nog een "ideaalverdeling" is.

Dus alle aandelen naar echtgenoot en ik in loondienst of 50-50 verdelen of iets anders?

Zo te lezen is de verdeling is in gemeenschap van goederen eigenlijk niet relevant. Iedere verdeling waarbij beiden zowel DGA (m.a.w. aanmerkelijk belang 5% of meer) en statutair bestuurder zijn (tbv ZFW) , lijkt fiscaal gezien het meest optimaal.

Wil je ook pensioen als DGA gaan opbouwen, dan zou ik het aandelen belang zo verdelen dat iedereen minstens 10% heeft.

OK, weer iets nieuws (voor mij): de statutair bestuurder. Ik heb wat gegoogeld en zie dat ik mijn man kan benoemen als statutair bestuurder. Ik neem aan dat ik als DGA automatisch statutair bestuurder ben.

Vraag is of dit ook in de statuten opgenomen moet worden. Dan moet ik deze nl. ook laten wijzigen bij de notaris.

 

Link naar reactie
  • 0

OK, weer iets nieuws (voor mij): de statutair bestuurder. Ik heb wat gegoogeld en zie dat ik mijn man kan benoemen als statutair bestuurder. Ik neem aan dat ik als DGA automatisch statutair bestuurder ben.

 

Als enig aandeelhouder ben je per definitie ook de bestuurder en sta je zo ook ingeschreven bij de KvK

 

Vraag is of dit ook in de statuten opgenomen moet worden. Dan moet ik deze nl. ook laten wijzigen bij de notaris.

 

Nee, op zich niet.Je benoemt een bestuurder via de AvA en met dat besluit (getekend door de aandeelhouder, jij zelf dus) schrijf je hem als bestuurder in bij de KvK.

Maar je moet uiteraard wel naar de notaris voor de verkoop/overdracht van aandelen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze snelle en uitgebreide beantwoording van al mijn vragen!

 

Nog een laatste om het af te leren (hopelijk) :). Wat voor salaris moeten wij onszelf toe kennen?

Beiden het DGA-salaris is te veel.

Ieder de helft van het DGA-salaris is op dit moment niet reëel aangezien mijn man op dit moment de omzet binnen haalt.

Eigenlijk een non-issue want het komt uiteindelijk allemaal in dezelfde portemonnee.

Link naar reactie
  • 0
Nog een laatste om het af te leren (hopelijk) . Wat voor salaris moeten wij onszelf toe kennen?

 

Waarom zou je daar nu iets in willen wijzigen dan? Dat hoeft/moet namelijk niet! De huidige situatie is - met toestemming fiscus - toch goed zo?

Jouw man verdient al meer dan het meestvoorkomende gebruikelijk loon ( € 43.000,- in 2013) : zijn fiscale loon (inclusief bijtelling) is nu al - exclusief evt vakantietoeslag - meer dan € 53.000,-

 

Pas als jij meer werkzaamheden voor de BV gaat verrichten / meer omzet gaat draaien neemt ook jouw salaris toe en zul/kun je de huidige afspraken met de fiscus aanpassen.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is helaas zeker geen non-issue. Vooropgesteld: salaris op de hoogte van het DGA loon is alleen verplicht als je arbeid verricht voor je BV. In beginsel geldt straks voor beiden het DGA-loon als beiden arbeid verrichten voor de BV.

 

Als dat onhaalbaar is dan kun je de belastingdienst verzoeken om op basis van bijv. deeltijd werken een navenant lager loon op te mogen nemen.

 

Voor het overige denk ik dat je het niet al te complex moet maken. Aandelen 50/50 verdelen. Profiteren van het lage ZVW tarief voor je man en klaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog een laatste om het af te leren (hopelijk) . Wat voor salaris moeten wij onszelf toe kennen?

Waarom zou je daar nu iets in willen wijzigen dan? Dat hoeft/moet namelijk niet! De huidige situatie is - met toestemming fiscus - toch goed zo?

Jouw man verdient al meer dan het meestvoorkomende gebruikelijk loon ( € 43.000,- in 2013) : zijn fiscale loon (inclusief bijtelling) is nu al - exclusief evt vakantietoeslag - meer dan € 53.000,-

 

Pas als jij meer werkzaamheden voor de BV gaat verrichten / meer omzet gaat draaien neemt ook jouw salaris toe en zul/kun je de huidige afspraken met de fiscus aanpassen.

Ik wil af van het jaarlijks een briefje sturen aan de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Dat is helaas zeker geen non-issue. Vooropgesteld: salaris op de hoogte van het DGA loon is alleen verplicht als je arbeid verricht voor je BV. In beginsel geldt straks voor beiden het DGA-loon als beiden arbeid verrichten voor de BV.

Ik begrijp hieruit dat het mogelijk is om als DGA geen arbeid te verrichten. Klopt dat?

Dan zouden we de aandelen 50-50 kunnen verdelen en mijn man het DGA salaris kunnen geven en mijzelf niks tot het moment dat ik wel weer omzet realiseer.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil af van het jaarlijks een briefje sturen aan de belastingdienst.

 

Dat kan, maar dan zul je - zoals Joost al aangeeft -- voor iedere DGA die werkzaamheden verricht voor de BV, het minimale DGA salaris moeten toepassen, 2 x € 43.000,- dus.

 

Zolang de omzet bruto winst van de onderneming daarvoor nog niet toereikend genoeg is, zou ik dat briefje naar de fiscus vooral blijven sturen! Scheelt een hele hoop loonheffing namelijk.....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp hieruit dat het mogelijk is om als DGA geen arbeid te verrichten. Klopt dat?

Dan zouden we de aandelen 50-50 kunnen verdelen en mijn man het DGA salaris kunnen geven en mijzelf niks tot het moment dat ik wel weer omzet realiseer.

 

Ja dat is mogelijk, maar ook dan even netjes de fiscus aanschrijven. De bewijslast van het lagere of nul-loon ligt bij jou.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zolang de omzet bruto winst van de onderneming daarvoor nog niet toereikend genoeg is, zou ik dat briefje naar de fiscus vooral blijven sturen! Scheelt een hele hoop loonheffing namelijk.....

Tja, dit jaar was voor ons een onverwacht goed jaar (maar dat kan volgend jaar weer anders zijn) en zouden wij het dus wel kunnen betalen.

Maar... mijn man krijgt een marktconform salaris en ik heb toestemming voor dit jaar van de belastingdienst voor een laag salaris en volgend jaar kan het weer geheel anders zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie op zijn loonstrook ook € 328,43 WG.HEFF.ZVW staan.

 

Dat is 7,75%, op zich gaat dat goed dus. Als de BV daarnaast als werkgever ook geen premies WGA en WW afdraagt is de huidige loonaangifte-situatie helemaal correct, 10 met een griffel!

Vraag mij af of het inderdaad goed is. Heb net het hele verhaal nog eens doorgelezen en besefte nu pas dat ik niet alleen naar de loonstrook moet kijken, maar ook naar het loonaangiftebericht.

Naast de € 1.543 (Ingehouden LB/PH) en € 328 (Totale werkgeverheffing ZVW) betaal ik ook nog:

- € 179 (Totaalpremie WAO/Aof)

- € 23 (Totaalpremie WAO/Aok)

- € 72 (Totaalpremie WW/AWF)

- € 157 (Totaalpremie sectorfonds)

- € 23 (Totaal inhouding ZVW)

 

Verdient mijn salariskantoor nu wel of niet die griffel? ???

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.