• 0

BPM berekenen bij verkoop auto van BV naar privé

(aangepast)

Ik ga de auto van mijn BV verkopen aan mijzelf, privé.

 

Gegevens:

Cataloguswaarde = € 21.640 (bron: RDW)

BPM = € 1.270 (bron: RDW)

CO2-uitstoot = 88 gr/km (bron: RDW).

Verkoopprijs = € 6.650 (bron: koerslijst ANWB aan/verkoop particulieren)

 

Wanneer ik de BPM bereken o.b.v. de aanwijzingen van de belastingdienst is de BPM

- o.b.v. huidig tarief: 88 gr/km - 80 gr/km = 8 * € 76 = € 608 + € 600 = € 1.208

- o.b.v. historisch tarief 29-12-2015: 88 gr/km - 82 gr/km = 6 * € 69 = € 414 + € 667 = € 1.081

Bron1: belastingdienst

 

De rest-BPM bedraagt:

- o.b.v. de forfaitaire tabel: oorspronkelijke BPM - (7 jaar en 6 maanden + 6 maanden = 75% + 6*0.25% = 76.5%) (bron2: belastingdienst)

- o.b.v. afschrijving: oorspronkelijke BPM - ((€ 21.640 - € 6.650)/€ 21.640 = 69,27%)

 

Mijn vragen:

1. BTW wordt berekend over de verkoopprijs -/- rest-BPM. Het is dus gunstiger om een zo hoog mogelijke rest-BPM te gebruiken. Klopt dat?

2. Welke oorspronkelijke BPM mag ik gebruiken? De BPM die bij het RDW staat wordt niet genoemd door de belastingdienst (zie bron1).

 

Per saldo scheelt het niet heel veel, maar ik wil graag zeker weten dat ik de juiste berekeningen hanteer.

 

Dank alvast!

 

 

aangepast door Marieke G
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
18 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Jouw vragen:

 

1. Ja, klopt.

2. Je hebt toch een aankoopfactuur? Daar staat de (in rekening gebrachte) BPM op (als het goed is dan...).

Ad 2. Ja, dat klopt, maar ik begrijp van de Belastingdienst dat je de voor jou meest gunstige BPM mag gebruiken. In mijn geval zou dat de waarde zijn die de RDW aangeeft, maar die optie staat dan weer net niet genoemd op de site van de Belastingdienst (als ik goed gekeken heb), vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Uit vakliteratuur (voor de liefhebber: art. 8,5,d, W. en artt. 4,2 en 4,3 Besl.):

 

Een deel van de bpm die oorspronkelijk voor de occasion (gebruikte auto dus) aan de Belastingdienst werd betaald, behoort niet tot het bedrag waarover de verschuldigde btw voor de verkoop van de occasion wordt berekend.

Om te bepalen hoeveel bpm nog op de occasion drukt, moet een vermindering worden toegepast op het oorspronkelijk betaalde bpm-bedrag.

De vermindering moet worden bepaald aan de hand van een (forfaitaire) verminderingstabel.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Uit vakliteratuur (voor de liefhebber: art. 8,5,d, W. en artt. 4,2 en 4,3 Besl.):

 

Een deel van de bpm die oorspronkelijk voor de occasion (gebruikte auto dus) aan de Belastingdienst werd betaald, behoort niet tot het bedrag waarover de verschuldigde btw voor de verkoop van de occasion wordt berekend.

Om te bepalen hoeveel bpm nog op de occasion drukt, moet een vermindering worden toegepast op het oorspronkelijk betaalde bpm-bedrag.

De vermindering moet worden bepaald aan de hand van een (forfaitaire) verminderingstabel.

 

Dankjewel voor het opzoeken.

 

Hieruit begrijp ik dat ik de eerder door mijn BV betaalde BPM (€ 749, zoals die op de factuur staat) moet gebruiken. En dus niet die van de RDW of berekend op de manier zoals de Belastingdienst aangeeft.

Daarnaast staat er dat de vermindering moet worden bepaald adhv een tabel, terwijl de Belastingdienst aangeeft dat dit ook mag obv afschrijving.

Tenslotte werkt het tooltje dat Joost Rietveld doorgaf dan ook niet goed, want dat vraagt niet om de oorspronkelijk door mijn BV betaalde BPM.

 

Wat een gedoe, hoe dieper je erin duikt, hoe ingewikkelder het wordt. Gelukkig scheelt het bij mij niet heel geld.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als op jouw aankoopfactuur 749,- aan BPM vermeld staat, dan was het al een occasion toen je de auto kocht toch(?).

 

Want eerst heb je het over 1270,- aan BPM.  Dat is waar je mee moet rekenen (als dat dus klopt).

En de bewuste tabel zit vast verwerkt in dat hulpmiddel.

 

Punt is dat de bel.dienst omschrijft het zus en de RDW zo en VWE weer op een andere wijze.

Maar het gaat dus om het oorspronkelijke BPM bedrag en de afschrijvingstabel. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar als op jouw aankoopfactuur 749,- aan BPM vermeld staat, dan was het al een occasion toen je de auto kocht toch(?).

 

Want eerst heb je het over 1270,- aan BPM.  Dat is waar je mee moet rekenen (als dat dus klopt).

En de bewuste tabel zit vast verwerkt in dat hulpmiddel.

 

Punt is dat de bel.dienst omschrijft het zus en de RDW zo en VWE weer op een andere wijze.

Maar het gaat dus om het oorspronkelijke BPM bedrag en de afschrijvingstabel. 

Ja, de auto was een occasion (met 15 km op de meter).

Ik begrijp dat met "oorspronkelijk" bedoeld wordt de BPM op de datum 1e toelating (en niet de door mij betaalde BPM).

En die oorspronkelijke BPM kun je op diverse manieren vaststellen. De vraag hierbij is dan wiens stem weegt zwaarder?

Afijn, ik ga vandaag m'n factuur opstellen en neem de oorspronkelijke BPM van de RDW.

 

Dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.