jojan

Junior
  • Aantal berichten

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    den haag

jojan's trofeeën

  1. Bedankt Jos! Mijn virus-scanner F-secure meldde wel: Schadelijke website geblokkeerd: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/win/la2013_win_setup.exe Deze website is gerapporteerd als schadelijk. We raden aan deze website niet te bezoeken. Toch maar toegestaan.... (tegen advies vd overheid in om niks te downloaden van "schadelijke websites")
  2. Net als vorig jaar krijg ik in de laatste maand van het jaar te horen vd belastingdienst dat ik een nieuwe versie van het aangifte programma moet downloaden van de site van de belastingdienst (beveiligde gedeelte). Niet leuk, maar vooruit. Service bericht van 13 december zegt dat je het kan vinden op het beveiligde deel vd site. Maar zegt niet waar en ik zie het ook niet zo 1-2-3. Weet iemand waar de nieuwe versie vh aangifteprogramma verstopt zit?
  3. In 2005-2009 heeft mijn bedrijfje meegedaan met 2 LIFE research projecten (vd EU, 50% van de kosten worden vergoed), nadat een Frans bedrijf ons had gevraagd mee te doen. Inmiddels hebben 2 Franse accountants (vanaf medio vorig jaar, dus 2-3 jaar na beëindiging van het project) namens de EU gekeken naar alle "bewijsstukken" en ze komen tot de conclusie dat alle door mij opgevoerde personeelskosten onvoldoende zijn gestaafd en daarom geheel worden verworpen (kortom, ze gaan uit van een uurtarief van 0 euro, hetgeen redelijk kafkaiaans is). Nota bene: ik heb loonstrookjes gestuurd, uitgelegd hoe het zit met werknemers/werkgevers lasten, jaaropgaven, pagina's uit jaarverslag, kopieën van enkele relevante bankafschriften, verklaring van mijn (externe) boekhouder. Ze willen ongeveer alle bankafschriften (hebben ze m.i. geen recht op) hebben (inzien OK, kom maar langs) en alle aangiften (ook hier zeg, kom langs of stuur een NL accountant langs bij mij, maar ik ga dat niet over internet versturen). Het "aardige" is dat ze de aanvullende informatie op kerstavond respectievelijk op nieuwjaars dag vragen en dan verwachten dat ik alles deze week opstuur (natuurlijk moet alles in het Frans vertaald worden, want Nederlands kunnen ze niet lezen en van Google translate hebben de heren auditeurs nog niet vernomen). Een "leuker" begin van 2013 kan ik me niet voorstellen. Als het niet lukt om het tot een goed eind te brengen is mijn onderneming (BV) failliet (zit geen geld noch opdracht in, dus er is niks te halen), maar voorzie ik via de houdster BV ook privé faillissement. Heeft iemand tips hoe ik dit tot een goed eind kan brengen?
  4. Ik wil samen met een oud werknemer software op de markt brengen via mijn bedrijf (bv). Voor wat betreft het "verdienmodel" voor hem, wil ik de afspraak maken dat hij per verkochte eenheid een bepaald bedrag ontvangt (een deel van de totaal opbrengst per eenheid). Dat is voor ons beiden gunstig, omdat er een prikkel is om een stapje extra te zetten (hij verdient meer als hij er meer verkoopt en mijn bv ook). Hij ontvangt nu een ww-uitkering en daarnaast werkt hij parttime enkele uren in het onderwijs en gaat werken aan een kleine opdracht via mijn bv. De vraag is hoe zoiets contractueel in elkaar gestoken zou moeten worden (op een voor ons zo gunstig mogelijke wijze). Graag suggesties.
  5. Het grappige of cynische is dat ik al sinds 1986 werk voor de Europese Commissie, maar dat doet er bij hun niet toe. Bij een bedrijf zou ik voor dit 25 jarige jubileum een gouden horloge krijgen, bij de EU een bureaucratische rompslomp. Wat betreft de kosten: ook EUR 145 hou ik liever in kas (kan ik de KvK dan van betalen ;D) Wat betreft de AFM: ik heb niet de indruk dat de AFM de markt ook maar enigszins heeft verbeterd, ze hebben de woekerpolissen (het grootste financieel juridische schandaal aller tijden in Nederland) niet aangepakt/zodanig geregeld dat de consument er beter van wordt (cie Duisenberg = fopspeen), laat staan dat de "betrouwbaarheidstoets voor medebeleidsbepalers" de bankencrisis heeft voorkomen. Nu zou ik weer van de AFM een vergunning moeten hebben als ik een betalingsregeling met een klant afspreek (want dan ben ik kredietverlener en dien ik aan scherpe eisen te voldoen). Wat betreft die klachtensite "antwoord voor bedrijven": ik vraag me af of het zin heeft om te klagen, ik denk dat het alleen diegenen die daar werken helpt, want de overheid doet er toch niks mee. 5 jaar gelden werd mij al gezegd door hun voorganger dat de KvK-eis zou komen te vervallen, maar ja, die beslissing zal nog wel ergens in procedure zijn. Maar goed ik zal mijn klacht weer netjes indienen bij de instanties, die zullen er naar kijken en mij beantwoorden en wie weet, misschien verandert er iets in een verre toekomst.
  6. Vroeger was er een website last van de overheid, helaas doet het web adres het niet meer. Is er een nieuw webadres? het gaat om de volgende klacht: voor een EU tender (in consortium) is mijn onderneming (en de andere deelnemers) door de EU commissie eerst gevraagd een notariele verklaring te overleggen in december (geen wanbetaling belasting/sociale premies, niet failliet, niet crimineel). Heb ik gedaan (EUR 35 down the drain). Vervolgens krijgen we 3 dagen terug bericht van de EU dat we moeten inleveren: - recent uittreksel KvK (ik dacht dat overheden zelf toegang hebben tot die data, nu moet ik die onnodige KvK weer spekken met 15 EUR voor een A4-tje) - verklaring belastingdienst (sturen ze snel en gratis toe) - verklaring goed gedrag (Justitie) Die laatste instantie (Min Justitie) zijn zakkenvullers en bureaucraten: 1) Ik dacht altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen, maar Justitie keert het om en zegt: dat gaan we eens "onderzoeken" (zoekopdracht in database, als ze het net zo georganiseerd hebben als de belastingdienst dan is dat een fluitje van een CENT). 2) Je moet vervolgens een formulier invullen (en KvK inschrijving laten zien terwijl zij daar zelf toegang tot hebben) en dan maar afwachten (6 weken) 3) Ze willen ook weten waarom je die verklaring wilt (wat hebben zij ermee te maken?) 4) de dames en heren van justitie vragen voor deze database zoekopdracht maar liefst 145 EURO. Dus: om te bewijzen dat ik geen criminele onderneming drijf, moet ik 145 EURO betalen. Ik vind het een schande en begrijp niet dat dit geaccepteerd wordt! En het is bovendien in strijd met het beginsel: "onschuldig tot het tegendeel bewezen is". Terwijl ik voor elke euro hard moet werken schepen de bureaucraten in Brussel en Den Haag me weer op met een onvermijdbare kostenpost om hun incompetentie te bekostigen (die m.i. ook nog eens concurrentievervalsend is) van 145 EUR. ::)
  7. Inmiddels heb ik begrepen dat mijn bijtelling op 35% van de dagwaarde komt, dat is toch bijna 30 euro per maand (ik plaats geen foto, want hij staat al op streetview, en bovendien zitten er net allemaal vreselijke teerspetters op (de auto is wit))
  8. Volgens mij is het vrij simpel (ik reken het ook zelf uit en dat gaat tot nu toe goed) Ga je van euro 10.000 uit op jaarbasis (in 2008), dan zou je bruto maandloon (Loon in geld) euro 833,33 zijn. Dan geldt een ZVW van 4,8% = 40 euro (Ingehouden werknemersbijdrage Zorgverzekeringswet) Je "tabelloon" (leuker kunnen we het niet maken wel gecompliceerder ???) is dan euro 873,33 (Loon voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen) Volgens de "Witte maandtabel 2008" betaal je dan euro 293,25 loonheffing (Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen) Daarbij tel je de euro 40 op en je draagt elke maand euro 333,25 af (doet programma belastingdienst automatisch). Zie af van vakantiegeld (dat mag) en je betaalt in het voren ook wat minder belasting (maar je krijgt eventueel ook weer minder terug).
  9. Heel erg bedankt. Ok dus maar even afwachten wat de kamer doet en hoe de Jager reageert.
  10. Hoi, ik heb een vraagje. Is al bekend of in 2010 de auto ouder dan 15 jaar die op de zaak staat (in mijn geval een bv) ook in 2010 nog tegen bijtelling van 25% van de marktwaarde mag worden gereden? Mijn auto is 19 jaar en heeft een marktwaarde van 1000 euro (of minder als ik kijk op diverse 2e hands auto sites). Dus bijtelling van 250 euro per jaar. Ik heb namelijk geen zin om volgend jaar in plaats van 21 euro per maand opeens 625 euro per maand bij te tellen, dan moet ie maar weer naar privé. Op de site van de belastingdienst is nog niks te vinden, en de belastingtelefoon kon ik vandaag niet bereiken "Al onze medewerkers zijn in gesprek, probeert u het later (nu dus) nog een keer, wij verbreken nu de verbinding"
  11. Interesaante discussie, want ik zit in zo´n situatie. Per 2003 huur ik een vrij duur huis, en heb daar per medio 2003 mijn beide ondernemingen (BV). Ik heb een werknemer die een ruime kamer heeft, een computer/printer ruimte, een vrijstaande schuur (archief) en zelf houdt ik kantoor in de woonkamer (met open keuken, waar we lunchen). Dus niet echt het zolderkamertje van de belastingdienst. Ik breng ca. de helft vd huur en energierekening t.l.v. de onderneming. Tot op heden nooit last van gehad, maar per 1-1-2005 heb ik me toch ook achter de oren gekrabt (er is maar 1 toilet). Anderzijds heeft de NL staat me veroordeeld tot het betalen van een te hoge alimentatie (de rechster zei nog "Ja, het is maar lastig om het inkomen van een ondernemer vast te stellen", mijn balans was toen zwaar in de min, technisch failliet, maar toch vond de Meesteres in de Rechten dat ik dat best kon betalen), en ik mocht ook per direct mijn eigen koopwoning verlaten. Omdat ik net uit mijn gehuurde ruimte kon (die tegen de 1500/maand kostte) combineerde ik het nuttige (woonruimte) met het aangename (bedrijfsruimte), 2 vliegen in een klap. Toch een redelijke huurprijs prive, ook zakelijk de helft goedkoper. Maar of het dus wel helemaal pluis is is de vraag. Ala, anders staan we morgen toch gewoon op straat?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.