• 0

Voorlopige aanslag IB 2009

Een vriend van mij met een eenmanszaak ontving een brief van de belastingdienst waarin ze hem vroegen om een voorlopige aanslag IB 2009 te downloaden en in te vullen. Een schatting dus.

Een schatting van zijn winst hebben we gemaakt en ingevuld in het programma, samen met alle mogelijk aftrekposten etc. No problemo so far.

 

Hij is echter ook in loondienst. Nu wordt er door het programma ook gevraagd wat zijn loon is. Dus dit vullen we ook braaf in.

De belasting over dit loon wordt al netjes door de werkgever ingehouden. Er lijkt in het programma echter geen ruimte te zijn om in te vullen dat deze belasting al wordt ingehouden.

Nu krijgt hij een voorlopige aanslag IB en premie volksverzekeringen eruit, die veel te hoog is.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij niet nogmaals wordt aangeslagen voor die belasting die zijn werkgever al netjes heeft ingehouden?

Bij voorbaat dank.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frank,

 

Allereerst: je betaalt nooit meer dan je verschuldigd bent. Gebeurt dat om wat voor reden toch, dan krijg je het geld met rente terug. De fiscus weet hoeveel loonheffing er op dat loon is ingehouden en gaat daar niet nog een keer IB over berekenen.

 

Dat de VA desondanks naar jullie mening te hoog is kan vele oorzaken hebben. De feiten ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

 

Je kunt officieel geen bezwaar maken tegen een VA, maar je kunt wel gemotiveerd verzoeken om aanpassing van het bedrag.

Trouwens; zelfs de fiscus maakt fouten :-\ dus wellicht dat dat de oorzaak is.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Hoi John,

 

Je was me net voor....

 

@Frank,

 

Doen zoals John zegt. Indienen en bezwaar maken indien niet goed. Let op, wel uitstel van betaling vragen als je bezwaar maakt, want dat wordt niet automatisch verleend.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de duidelijke uitleg. Gewoon invullen en bezwaar aantekenen dus.

 

Is het ook een optie om de voorlopige aangifte gewoon niet in te vullen?

Want het netto te betalen bedrag is helemaal niet zo hoog dat het een ramp is om dit medio volgend jaar te moeten betalen, wanneer de volledige aangifte wordt gedaan. Enige is dat je dan meer heffingsrente betaalt toch?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.