• 0

Pensioen in eigen beheer en bedrijfsbeeindiging

Goedeavond,

 

Na 5 jaar als ondernemer gewerkt te hebben, ben ik sinds 2 jaar weer in loondienst. Ik heb nog een BV waar nagenoeg geen activiteiten meer plaatsvinden. Er zijn ook weinig liquiditeiten. In de jaren voor 2007 heb ik in eigen beheer een pensioen opgebouwd. Per 1/1/2007 heb ik die verdere opbouw stopgezet. Gaat in totaal om plm 60K opbouw.

 

Ik wil de BV op korte termijn beëindigen, maar hoe loopt dat nu verder met het pensioen? Dat ik daar prive geen pensioenuitkering meer over krijg lijkt me wel logisch (ik snap het risico van pensioen eigen beheer), maar hoe gaat de fiscus om bij bedrijfsbeeindiging met een pensioenvoorziening die qua middelen totaal niet aanwezig is? Moet daar alsnog IB over betaald worden of zo? En is een faillisement een betere oplossing?

 

met vriendelijke groet

 

Harry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een faillissement van de BV is niet aan de orde, want er zijn toch geen schulden?

 

Je kunt de BV liquideren en het vrijkomende geld in een pensioenverzekering stoppen, dan wordt de uitkering daarvan tzt belast. Het alternatief is dat je IB betaalt over de vrijkomende gelden uit de BV.

 

Of je houdt de BV in stand tot jij behoefte hebt aan een uitkering uit deze BV, die dan met IB belast gaat worden.

 

Wacht nog even of experts op deze vraag reageren. Een advies vragen bij een fiscalist en / of pensioendeskundige lijkt me ook niet verkeerd.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Harry Jaarsma

 

De BV heeft jou een pensioen toegezegd en de opgebouwde pensioenrechten gaat niet teloor, als je ergens anders in dienst treedt. Vergelijk het met een werknemer die van baan verandert.

 

De pensioenvoorziening blijft dus in principe in stand, tenzij je de voorziening afstort bij een verzekeraar. Dit is echter een dure oplossing, omdat de koopsom die je bij een verzekeraar moet afstorten vaak veel hoger is dan de balanswaarde van de voorziening.

 

Er vindt nog elk jaar een oprenting plaats, de pensioentoezegging wordt van jaar tot jaar actuarieel herrekend en er kunnen andere (wets)wijzigingen optreden waardoor de voorziening muteert.

 

Door zomaar de opbouw van een pensioen stop te zetten bevind je je op fiscaal glad ijs. Dit kan door de ficus aangemerkt worden als een prijsgeven van je reeds opgebouwde pensioenrechten. De voorziening valt dan vrij in de BV, waarover je vennootschapsbelasting moet aftikken. Indien er nog compensabele verliezen in de BV aanwezig ziijn, kunnen die met de vrijval verrekend worden.

 

Vervelender is dat de fiscus daarnaast de gehele aanspraak voor de inkomstenbelasting kan belasten als loon uit vroegere dienstbetrekking.

 

Je hebt geluk dat er blijkbaar tot nu toe nog geen inspecteur wakker is geworden.

 

Ik zou je adviseren om de BV voorlopig in stand te houden en alsnog een actuariële berekening te (laten) maken voor 2007 en 2008. Zo laat je zien dat je geen pensioenrechten prijs hebt gegeven.

 

Alleen indien het pensioen niet voor verwezenlijking vatbaar is, zal de fiscus niet navorderen in de inkomstenbelasting.

 

Je zult dan moeten aantonen dat de BV absoluut niet aan haar verplichtingen kan voldoen, maar de fiscus gaat daar - m.i. terecht - niet snel in mee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Er is al 2 jaar geen enkel inkomen in de BV, ook zijn er bijna geen liq. (of andere) middelen, daarom zal er geen toekomstige pensioenuitkering denkbaar zijn.

 

Omdat ik bang was dat het probleem zou verergeren (verdere opbouw van een pensioen dat er toch niet uitkeerbaar zou zijn) heb ik de verdere opbouw in samenspraak met mijn administrateur stopgezet. Was dat een verkeerde keuze? Overigens was ik vanaf dat moment in loondienst en wordt daar mijn pensioen verder opgebouwd.

 

Het lijkt me toch juist averechts te werken om dan ook in de BV nog op te bouwen (met de wetenschap dat het kapitaal toch niet opgebouwd wordt. Of zie ik dat verkeerd?

 

Als ik verder niets meer met de BV doe ("stille BV"), blijft deze pensioenverplichting er toch gewoon inzitten, maar krijg ik daar op enig moment in de toekomst geen last mee? En kan ik dan niet beter de BV beeindigen?

 

Harry

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De BV hoeft pas aan zijn verplichting te voldoen als jij 65 jaar bent, dus het staat nu nog niet vast dat de BV niet aan zijn verplichting kan voldoen. Je hebt nog circa 14 jaar om bij te storten. Jij bent een verplichting met je BV aangegaan en de fiscus zal je daaraan houden.

 

Opbouw, wat in jouw geval alleen oprenting en actuariële herrekening inhoudt, moet juist doorgaan, om te voorkomen dat de fiscus stelt dat er sprake is van "prijsgeven".

 

De fiscus staat aan de ene kant toe dat je gedurende 5 jaar de pensioenpremie ten laste van de winst in je BV kon brengen en als het vervolgens tot uitkeren moet komen, geef je niet thuis. Je snapt toch ook wel dat het zo niet werkt.

 

Als je de BV beëindigt, valt de pensioenvoorziening vrij en zal de pensioenaanspraak die jij hebt als privé-persoon bij je BV in één keer belast worden als inkomsten uit vroegere dienstbetrekking.

 

Zomaar de BV beëindigen raad ik je sterk af. Raadpleeg eerst een fiscalist met kennis van pensioenzaken en treed daarna eventueel in overleg met de fiscus.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Odeon,

 

Ik denk dat ik het snap; op het moment dat mijn BV pensioen moet gaan uitbetalen moet er 60K (plus indexatie e.d.) gestort worden; als mijn BV dat bedrag op dat moment niet zelf opgebouwd heeft, moet ik dat vanuit prive storten, is dat correct? Of zijn er andere opties?

 

Vanuit deze 60K (+) wordt vervolgens maandelijks een pensioenbedrag uitgekeerd.

 

Klopt dat zo, zijn er andere manieren om dit op te bouwen anders dan uit prive storten? Wat als ik dat niet vanuit prive kan storten?

 

bedankt alweer

 

Har

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Harry,

 

In grote lijnen klopt het wel wat je zegt.

 

Indien er bij je in privé niets te halen valt, kun je niet bijstorten. De pensioenrechten zijn dan "niet voor verwezenlijking vatbaar".

 

Ik heb in mijn vorige posts het "worst case scenario" aangegeven. Grote kans dat dit scenario in werking treedt, als je zonder overleg met de fiscus de BV ontbindt.

 

Ik zou je geval gewoon aan de fiscus voorleggen (nadat je eerst je pensioenvoorziening op orde hebt gebracht) en proberen tot een compromis te komen. Anders blijft de BV een blok aan je been.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De pensioenverplichtingen zijn aangegaan in de verwachting dat de BV winstgevend zou worden. Dat was ook enigszins zo in de jaren daarvoor. Op het moment van ingang van de pensioenverplichting waren de vooruitzichten positief. Helaas is dat geen waarheid geworden en ben ik vervolgens weer in loondienst getreden.

 

Er is dan ook geen VPB vermeden door de pensioenreservering; ook zonder deze reservering was de BV in die jaren niet winstgevend.

 

Ronaldinho, kun je op basis hiervan specifieker zijn in je opmerking mbt bijstorten.

 

H.

Link naar reactie
  • 0

Als de aanspraak niet voor verwezenlijking vatbaar is, dan kun je het pensioenrecht wel prijsgeven, zonder dat dit tot heffing leidt. Tegenvallende resultaten zijn daarvoor niet voldoende, alleen als de pot echt leeg is en niet meer gevuld zal worden, dan lukt dat wel. Als je de BV gaat beëindigen en er geen geld is, dan leidt dat dus niet tot heffing. Is er nog wel wat geld (al dan niet voldoende), dan gaat dat dus niet.

 

Met het bijstorten bedoel ik dan ook dat het niet nodig is om zelf kapitaal bij te storten om dan belasting te gaan betalen. Op=op, zeg maar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.