• 0

2 stamrecht-BV's in 1 VOF of twee personen?

Wat zijn de voor- en nadelen tussen de twee keuzes:

 

1. VOF met twee stamrecht-BV als eigenaren (ieder stamrecht-BV heeft haar eigen DGA)

2. VOF met alleen de twee eigenaren zonder de stamrecht-BV's. (dienen dan als financier)

 

Een derde optie een werk-BV met de beide stamrecht-BV's als eigenaren (holding) hebben we opzij gezet i.v.m. de minimale loonbetaling, die we waarschijnlijk het eerste jaar niet gaan halen en teveel financiele druk oplevert bij de start. Dat is althans onze huidige conclusie. Wellicht is daar ook nog een ander inzicht over.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Wim

 

Je krijgt dan het onderscheid tussen een VOF die gevormd wordt door rechtspersonen en natuurlijke personen. Het resultaat van de VOF tussen de BV's wordt verdeeld onder de BV's en valt binnen die BV's onder de VPB.

 

Een VOF tussen natuurlijke personen fungeert als 2 eenmanszaken. Resultaat van de VOF wordt onder de vennoten verdeeld en is belast met IB.

 

In beide gevallen zijn de vennoten, BV of privé, ieder aansprakelijk voor het geheel der schulden van de VOF. Alleen een werk BV verlicht die druk (enkel nodig voorzover je daar een risico in ziet).

 

Verschil is er wel in het gebruikelijk loon. Als de BV's de vennoten zijn, dan zullen jullie arbeid verrichten in de BV's en dus komt het gebruikelijk loon om de hoek, daarover staat al genoeg te lezen op HL.

 

Zijn jullie privé de vennoten dan geldt geen loonplicht uit de BV en kunnen het zuivere stamrecht BV's blijven. Uiteraard kunnen de BV's ingezet worden ter financiering van de VOF.

 

De keuze is ook een fiscale.

 

Door het gebruikelijk loon en minder fiscale voordelen kan een BV duurder uitpakken dan een VOF met natuurlijke personen. Als jullie als privé vennoten het urencriterium halen van 1.225 per jaar, dan zal een ondernemen in de IB sfeer bij winsten per vennoot onder de 120K doorgaans goedkoper zijn vanwege de fiscale IB voordelen als ondernemer.

 

Zie ook mijn column

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk antwoord, Joost, bedankt!

In ons geval kan er dan beter gekozen worden voor de VOF met natuurlijke personen.

De rest hebben we al geregeld via je collega Jeroen ;) en zullen we de stamrecht-BV's alleen gebruiken voor de financiering van de VOF. Dat was nog even een discussiepuntje voor ons en nu opgehelderd.

 

Groet,

Wim

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraagje

 

Ik heb bij mijn oprichting van mijn stamrecht bv 18.000 euro geleend van iemand. Nu heb ik via mijn levensverzekering een netto-bedrag gehad van 90.000 en wil ik daarmee die lening aflossen.

Moet ik dan over dat bedrag dan inkomstenbelasting betalen als dat geld weer van de BV naar mijzelf terugkomt?

 

Groet Astrid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.