Ik heb een vraag betreffende mijn rechtspositie als leverancier t.o.v. mijn eindklant, bij faillissement van een van mijn resellers.
Ik lever ICT diensten aan eindklanten via een netwerk van ICT resellers. Ik bied deze diensten aan met een abonnementsvorm waarbij de klant per jaar vooruit betaalt. De reseller sluit het contract met de eindklant, en factureert deze. Ik heb een contract met de reseller, en factureer de reseller dan voor hetzelfde bedrag minus zijn verkoopmarge.
Recentelijk zijn in de financiele crisis twee van deze resellers failliet gegaan. Dit leidt voor mij tot een aantal onbetaalde rekeningen, die ik vervolgens aanmeld bij de curator maar daarna afschrijf omdat ik als klein schuldeisertje altijd achteraan sta.
Vaak hebben mijn eindklanten hun rekening al aan de reseller betaald, en verwachten dus dat ik de diensten gewoon blijf leveren. Mijn situatie is echter dat ik niet betaald ben voor deze diensten en kosten moet maken om onbetaald door te blijven leveren. Deze schade komt nog eens bovenop de oninbare facturen.
Vraag is nu: wat is mijn rechtspositie onder Nederlands ondernemingsrecht?
Sta ik in mijn recht als ik de klant vraag om alsnog (geheel of gedeeltelijk) voor de diensten te betalen, of moet ik altijd mijn verlies nemen en hopen de klant voor de jaren erna vast te blijven houden? Uitgangspunt is dat ik de klant natuurlijk wil behouden, dus het niet zo hard wil spelen dat hij wegloopt. Maar dan nog zou het handig zijn om te kunnen verwijzen naar mijn recht op betaling, om daarna een redelijke deal te sluiten waarbij je de pijn deelt. Vraag is alleen of ik dat recht wel heb?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Vroemen
Vroemen
Ik heb een vraag betreffende mijn rechtspositie als leverancier t.o.v. mijn eindklant, bij faillissement van een van mijn resellers.
Ik lever ICT diensten aan eindklanten via een netwerk van ICT resellers. Ik bied deze diensten aan met een abonnementsvorm waarbij de klant per jaar vooruit betaalt. De reseller sluit het contract met de eindklant, en factureert deze. Ik heb een contract met de reseller, en factureer de reseller dan voor hetzelfde bedrag minus zijn verkoopmarge.
Recentelijk zijn in de financiele crisis twee van deze resellers failliet gegaan. Dit leidt voor mij tot een aantal onbetaalde rekeningen, die ik vervolgens aanmeld bij de curator maar daarna afschrijf omdat ik als klein schuldeisertje altijd achteraan sta.
Vaak hebben mijn eindklanten hun rekening al aan de reseller betaald, en verwachten dus dat ik de diensten gewoon blijf leveren. Mijn situatie is echter dat ik niet betaald ben voor deze diensten en kosten moet maken om onbetaald door te blijven leveren. Deze schade komt nog eens bovenop de oninbare facturen.
Vraag is nu: wat is mijn rechtspositie onder Nederlands ondernemingsrecht?
Sta ik in mijn recht als ik de klant vraag om alsnog (geheel of gedeeltelijk) voor de diensten te betalen, of moet ik altijd mijn verlies nemen en hopen de klant voor de jaren erna vast te blijven houden? Uitgangspunt is dat ik de klant natuurlijk wil behouden, dus het niet zo hard wil spelen dat hij wegloopt. Maar dan nog zou het handig zijn om te kunnen verwijzen naar mijn recht op betaling, om daarna een redelijke deal te sluiten waarbij je de pijn deelt. Vraag is alleen of ik dat recht wel heb?
JJ.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23917-reseller-failliet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag