• 0

werkmaatschappij die aandelen heeft in een andere werkmaatschappij

Hoi,

 

Ik ga 50% van mijn aandelen in mijn werkmaatschappij verkopen en nu wil degene aan wie ik ze verkoop niet onderbrengen in zijn holding maar bij zijn werkmaatschappij.

Dit is naar mijn mening geen verstandige keus. De werkmaatschappij loopt toch meer risico.

En nu zit ik met de volgende vragen?

Gebeurt dit wel vaker?

Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de nadelen?

 

Alvast bedankt voor de informatie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi WMS

 

Waarom vraag jij je dit af en niet de koper? Voor jou maakt het niet uit.

 

Het is aan de koper om die keuze te maken. Als zijn werk BV de aandelen koopt, dan vormt jouw voormalige BV een dochter BV onder zijn werk BV. Dat maakt weinig verschil qua gevolgen als wanneer hij het onder zijn holding BV had gehangen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

...

stel dat zijn werkmaatschappij failliet gaat, heeft mijn werkmaatschappij dan geen last van?

...

 

Ja en nee.

 

Nee want jouw werkBV draait gewoon verder.

 

Ja want de aandelen in jouw werkBV zullen verkocht worden om schulden van de failliete BV te betalen. Dus je kunt een niet gewenste nieuwe mede-eigenaar krijgen.

 

Wat vooral belangrijk is is het risico dat die werkBV failliet gaat. Als dat risico niet zeer hoog is, zou ik me er niet druk over maken. Als het voor jou een showstopper is, kun je bijv een lagere prijs vragen als de koper het onder zijn holding hangt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Bij faillissement zullen de aandelen in de werk-BV in de faillissementsboedel vallen.

Doorgaans kennen de statuten van BV's een aanbiedingsverplichting in deze situatie. Dan zul je als aandeelhouder deze aandelen kunnen kopen uit de faillissementsboedel.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.