• 0

Schoolbrief als reclamemiddel?

Elke school kent het fenomeen nieuwsbrief wel. Een a4tje groot met daarin alle nieuwsberichten van geboorte tot aankondiging van een sportdag. Een brief die door bijna alle kinderen in de klas gelezen wordt en later 'netjes' thuis op de eettafel wordt neergelegd voor het ouderlijk gezag. Een brief die de ouders van de kinderen een inzicht geeft over de gang van zaken op school. Een brief die een band smeed tussen school en thuis.

 

Oftewel een brief met een hoop reclame kansen?

 

Ik vroeg mij af of het ethisch verantwoord zou zijn om in een schoolnieuwsbrief 'reclame' te maken voor een bepaald product/dienst? Hierbij wel in het achterhoofd nemend dat de school ook beter wordt van deze 'promotie/reclame'.

En afgezien of het ethisch verantwoord is, zou het zowiezo toegestaan/mogelijk zijn?

 

 

 

(Mijn excuses als het in het verkeerde topic staat)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom vraag je dit aan ons? Bel een school op, vraag wie ervoor verantwoordelijk is, en vraag het hen. Is veel waardevoller dan het hier te vragen!

 

(Ik persoonlijk denk dat scholen hier minimaal huiverig, maar waarschijnlijk afwijzend tegenover staan. Je zult dus goede argumenten moeten hebben om ze enthousiast te krijgen ("Met deze inkomsten kunt u speeltoestellen kopen!") Maar tegelijkertijd: je moet het niet aan mij vragen, ik ben de doelgroep niet).

Link naar reactie
  • 0

Higherlevel is een forum waar ondernemers elkaar vragen kunnen stellen in het breedste zin van het woord. Door de verscheidenheid aan ondernemers is er op bijna elke vraag wel ondernemer die daar wellicht antwoord op weet. Dat is de reden dat ik mijn vraag stel.

 

Ik begrijp dat als ik een school op bel het antwoord misschien te weten kom. Maar antwoord/inhoudelijke discussie op higherlevel is altijd waardevol, lijkt mij.

 

Maar iedere geval bedankt voor je antwoord :)

 

Waarom vraag je dit aan ons? Bel een school op, vraag wie ervoor verantwoordelijk is, en vraag het hen. Is veel waardevoller dan het hier te vragen!

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je bedoelt ethisch verantwoord denk ik? Anders begrijp ik je vraag niet. Hoe dan ook; volgens mij hangen er geen ethische vraagstukken mee samen. Kinderen kunnen juist beter dan ouderen omgaan met reclame en mogen er dus best aan blootgesteld worden.

 

Ik probeer zelf af en toe te adverteren in allerlei bladen en nieuwsbrieven van middelbare scholen. Lukt bijna nooit omdat onderwijsmanagers bij uitstek een publieke sector-mentaliteit hebben. Commercie=kapitalisme=fout. Reclame maken via aan school gerelateerde, maar niet direct door de school zelf georganiseerde evenementen lukt me vaak wel. Jaarboek, lustrumfeesten, sporttoernooien, culturele uitstapjes, schoolkrant. Bereik je dezelfde doelgroep mee, en wie weet bouw je op die manier een netwerk op waardoor je later wel in de communicatie-uitingen van de school zelf kan adverteren.

Link naar reactie
  • 0

gaat er heel erg van af hangen waarvoor je reclame wil maken.

 

Ik als ouder zie niet zoveel in reclame in de school nieuwsbrieven.

Uitzondering wil ik maken voor educatieve dingen en misschien eens een leuk uitje in de omgeving voor weinig geld en evntueel particuliere oproepjes van andere ouders..

 

Maar reclame voor speelgoed of school onafhankelijke zaken (verzekeringen huishoud troep enz.) zie ik zeker niet zitten en zal bij mij het adverterende bedrijf eerder een slechte naam opleveren als dat ik het zou gaan kopen.

Link naar reactie
  • 0

Pieter Rietman bedankt voor je correctie, zit een degelijk verschil tussen die 2 woorden.

Tevens geef je andere manieren aan om toch in contact te komen met de doelgroep waaraan ik nog niet gedacht had, ga ik verder over nadenken.

 

Misschien moet ik mijn idee wat verder verduidelijke.

Als bedrijf x bij school y reclame mag maken in de nieuwsbrief voor een bepaalde dienst/product. En een ouder koopt een bepaalde dienst/product van bedrijf x. De school krijgt van bedrijf x een percentage van de omzet waardoor school y één of meerdere producten/diensten van bedrijf x kan krijgen(gratis).

 

Zou een school hier eerder aan mee doen omdat ze er dan zelf ook beter van worden? (Zo kan een school kinderen een betere dienst leveren omdat ze een beschikken over een nieuwe diensten/producten)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan betaal ik liever zelf iets meer lesgeld dan dat er straks steeds van die reclame in de nieuwsbrief staat.

 

Zie het al voor me... reclame voor speelgoed en steeds een plein vol zeurende kinderen die dat allemaal graag willen hebben...

 

School is een plek die zoveel mogelijk vrij moet blijven van reclame.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wellicht gelijk in, dit zal je vooral krijgen denk ik als je reclame maakt voor 1 speciek product.

Maar minder als er bijvoorbeeld staat:

 

'School y werkt samen met bedrijf x en als u bij bedrijf x uw spullen koopt krijgen wij een deel van uw aankoop bedrag terug. Van dat bedrag kunnen wij u kind nog beter voorzien van de allerlaatste diensten/producten'

 

Zou dit jou standpunt veranderen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

'School y werkt samen met bedrijf x en als u bij bedrijf x uw spullen koopt krijgen wij een deel van uw aankoop bedrag terug. Van dat bedrag kunnen wij u kind nog beter voorzien van de allerlaatste diensten/producten'

 

Zou dit jou standpunt veranderen?

 

 

 

Ben het wel met Vossie eens, en nee, dit zou mijn standpunt niet veranderen. Ik koop daar waar ik de beste prijs/prestatie kwaliteit denk te krijgen. Dat die leverancier wel of niet geld geeft aan de school, is voor mij pas een issue als een andere leverancier kwalitatief hetzelfde biedt, maar niet de school 'sponsort'.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

zou echt heel erg afhangen van wat voor bedrijf en wat voor product.

 

Op de school van mijn zoontje hebben ze een tijd terug een groot feest gehad (zoveel jarig bestaan) en daar waren prijzen te winnen die ter beschikking gesteld waren door locale winkeliers. Dat kon nog net. maar dat kwam dus ook door het type bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Dan betaal ik liever zelf iets meer lesgeld dan dat er straks steeds van die reclame in de nieuwsbrief staat.

 

Zie het al voor me... reclame voor speelgoed en steeds een plein vol zeurende kinderen die dat allemaal graag willen hebben...

 

School is een plek die zoveel mogelijk vrij moet blijven van reclame.

 

Zelf ben ik het eens met Vossie, volgens mij mag het wel. De kinderen hebben er al genoeg te maken met reclame.

Denk aan boekjes (op school), waar een abonnement aan wordt verkocht, de tandarts (op school) die met Elmex spullen op school komt. Reclame voor theater voorstellingen ed..

Zelf vind ik het niet ethisch verantwoord, ik denk dat er maar weinig mensen reclame op een school brief willen hebben.

En bereik je dan niet het tegenovergestelde? Als ik het op de school brief van mijn dochter zal zien staan, wordt er alleen het tegenovergestelde bereikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm dit is wel interessant aangezien ik met een product bezig ben waar in deze nieuwsbrieven adverteren een van de beste manieren is om ons product bekend te maken.

 

Het vraagstuk of iets ethisch is, is een lastige. Ik had al even gegoogled hoe het zit over reclame in schoolboeken. Daar is iedereen het wel over eens dat het niet ethisch is.

Maar wat als een school (zonder daar een vergoeding ervoor te krijgen) dat een bepaald product veel mensen zou kunnen helpen. Bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) een potlood dat je nooit hoeft te slijpen. Of dat er een interessante korting te halen valt voor een product dat veel mensen gebruiken(kaftpapier bij XX opde hoek nu voor 50% vd prijs).

 

Bij ons op de TU delft kan je voor een spotprijs een HP laptop kopen. Dat wordt een beetje gesponsord door de TU volgens mij, maar HP doet ook zeker water bij de wijn. In feite adverteren ze gewoon, in de hoop dat wij later hele kantoorpanden met HP spul inrichten. Dat is net als Microsoft die software voor een fractie (of zelfs gratis) aanbiedt.

 

Blijkbaar is het dus wel ethisch verantwoord om in zeker mate te adverteren voor een bedrijf in ruil voor een vergoeding of korting. Nou zijn middelbare scholieren misschien gevoeliger voor zulke reclame en zou je deze meer moeten beschermen. Maar goed als je redelijk objectief kan stellen dat het voordelen levert, waarom zou het niet mogen.

 

Ik ben wel benieuwd hoe het nu in de werkelijkheid zit. Zijn hier nog scholieren / mensen betrokken bij middelbare scholen die kunnen vertellen of het al dan niet grootschalig wordt gedaan?

Link naar reactie
  • 0

 

Zelf ben ik het eens met Vossie, volgens mij mag het wel. De kinderen hebben er al genoeg te maken met reclame.

Denk aan boekjes (op school), waar een abonnement aan wordt verkocht, de tandarts (op school) die met Elmex spullen op school komt. Reclame voor theater voorstellingen ed..

 

Serieus komen er tandartsen op school die tandpasta lopen aan te prijzen? Dat er cultuur (voorstellingen, boekjes) wordt gestimuleerd vind ik alleen maar prima. Dat is iets heel anders in mijn optiek.

Link naar reactie
  • 0

Serieus komen er tandartsen op school die tandpasta lopen aan te prijzen? Dat er cultuur (voorstellingen, boekjes) wordt gestimuleerd vind ik alleen maar prima. Dat is iets heel anders in mijn optiek.

Zelf vind ik het niet ethisch verantwoord, ik denk dat er maar weinig mensen reclame op een school brief willen hebben.

En bereik je dan niet het tegenovergestelde? Als ik het op de school brief van mijn dochter zal zien staan, wordt er alleen het tegenovergestelde bereikt.

 

Inderdaad, bij nader inzien zijn mijn voorbeelden van boeken en theater voorstellingen niet de beste..

Immers, cultuur vind ik zeer belangrijk, en mijn dochter is gedeeltelijk dankzij school, gek op het theater.

Maar mijn punt gaat om de commerciele boodschap. Het had net zo goed, een fonds werver kunnen zijn die iets vertelde over een bepaald onderwerp en dan sponsor spullen ging uitdelen. Dat van die tandarts, is overigens iets van heel lang geleden....

Link naar reactie
  • 0

 

Zelf ben ik het eens met Vossie, volgens mij mag het wel. De kinderen hebben er al genoeg te maken met reclame.

Denk aan boekjes (op school), waar een abonnement aan wordt verkocht, de tandarts (op school) die met Elmex spullen op school komt. Reclame voor theater voorstellingen ed..

 

Serieus komen er tandartsen op school die tandpasta lopen aan te prijzen? Dat er cultuur (voorstellingen, boekjes) wordt gestimuleerd vind ik alleen maar prima. Dat is iets heel anders in mijn optiek.

 

Bij mijn zoontje (4 jaar) gaan ze op school 1 keer per jaar (in elkgeval in groep 1 en 2) met de hele klas naar de tandarts (universtaire tandard opleiding) waar ze dan uitleg krijgen over wat er bij de tandarts allemaal gebeurd en mogen ze eens in de stoel liggen en kijkt er een tandarts (in opleiding) in hun mond.

Daarna krijgen ze wat spul mee waaronder tandpasta, tandeborstel en nog wat aanverwante.

 

Persoonlijk daar geen moeite mee, wordt door de school gedaan om de kinderen bekend te maken met de tandarts en het belang daarvan.

De (gesponsorde) producten die ze meekrijgen zijn in dit geval goed voor het kind en maken het tanden poetsen voor het kind leuker en kan ik op die manier dus enkel maar goed vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.