• 0

uitstappen uit VOF

Ik ben voor ca 5% eigenaar van een VOF met 7, zonder eigen vermogen. De groep werkt niet lekker samen en de consensus is dat de VOF zal worden ontbonden. Hierdoor kan er een restschuld blijven bestaan van enkele tienduizenden euros.

 

Door ruzie wil echter niemand meer met de andere deelnemers aan tafel zitten om de zaak te sluiten.

Is het verstandig om mij tussendoor uit te schrijven aangezien ik niet eens meer weer wie er nog aan boord is?

Of toch beter wachten?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi Printer

 

Zelfs als 5% vennoot in een VOF ben je hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van de schulden van de VOF. Als jij niets ingebracht hebt en als je geen negatieve of positieve stand op jouw kapitaalrekening hebt, dan kun je wel uitschrijven ja, wellicht voordat de boel erger wordt.

 

Heb jij een schuld aan de VOF (negatieve stand kapitaalrekening) of een vordering op de VOF (positieve stand) dan kun je niet zomaar jezelf uitschrijven.

 

Daarbij blijf je ook na uitschrijving aansprakelijk voor de schulden die ontstaan zijn ten tijde van jouw vennot zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben voor ca 5% eigenaar van een VOF met 7, zonder eigen vermogen. De groep werkt niet lekker samen en de consensus is dat de VOF zal worden ontbonden. Hierdoor kan er een restschuld blijven bestaan van enkele tienduizenden euros.

 

Door ruzie wil echter niemand meer met de andere deelnemers aan tafel zitten om de zaak te sluiten.

Is het verstandig om mij tussendoor uit te schrijven aangezien ik niet eens meer weer wie er nog aan boord is?

Of toch beter wachten?

 

Het is niet verstandig om uit te stappen of je moet de schuld van 5% kunnen betalen. Is er ook een VOF- contract met elkaar afgesproken probeer dat uit te zoeken. En om het probleem op te lossen, kan je ook proberen met een onafhankelijk tussen persoon erbij halen, die elk zijn verhaal kan laat doen. En praat misschien met kvk. Die kunnen duidelijk maken dat het uitschrijven van kvk niet ontslaat van alle verantwoordelijkheden van de VOF. Lees vooral de VOF-contract (als het er is) Anders geldt daar gewoon de nederlandse wet ervoor. Je doet wel verstandig om het probleem op te lossen en zo gaat het bedrijf kapot aan ruzies en jurische kosten. En het kan ook jaren duren voordat het met elkaar eens zijn. Dus de oplossen is hoe moeilijk is probeer toch tot een gesprek te komen

Ik weet dit uit ervaring.

 

Link naar reactie
  • 0

En praat misschien met kvk. Die kunnen duidelijk maken dat het uitschrijven van kvk niet ontslaat van alle verantwoordelijkheden van de VOF.

 

Beste Versteeg,

 

Welkom op HL. Ik wil je vragen om ook de reeds gegeven reacties te lezen. Ik haal jouw opmerking even aan als voorbeeld omdat we dit juist al vastgesteld hadden! Daarbij is de KvK hier niet de juiste bron voor, naar mijn bescheiden mening.

 

Groet en verder zien we jouw bijdragen natuurlijk van harte tegemoet.

 

Joost

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.