• 0

patent/octrooi- en/of modelrecht voor fietsframes

Beste Higherlevel bezoekers,

 

Ik ben al enige tijd een regelmatige bezoeker van higherlevel.nl en heb tot nu toe eigenlijk altijd al mijn vragen kunnen beantwoorden door simpelweg de zoekfunctie te gebruiken. Helaas ben ik inmiddels tegen iets aangelopen waar ik zelf niet helemaal uit kom en toch graag wat specifieke feedback op zou willen ontvangen. Het is namelijk als volgt:

 

Al enige tijd ben ik, samen met een goede vriend, bezig met het opstarten van een eigen bedrijf in de fietsenbranche. Wij willen ons specifiek richten op één type fiets. Deze fiets is voornamelijk te herkennen aan het typische 'beach cruiser' achtige frame zoals de fiets op onderstaande foto:

 

category18.jpg

 

De eerste fietsen met dit type frame werden al in de jaren '30 geproduceerd in Amerika. Ze waren tot de jaren '50 erg populair en ondervonden rond de jaren '90 opnieuw een opleving. Op het moment zie je het frame weer regelmatig voorbij komen zoals te zien is in het nieuwe onderstaande model van Sparta, t.w.v. €599,-

 

Sparta-Bulk-Bullet-Black-H-L1.jpg

 

Wij willen onze fiets ook op dit typische frame baseren en daarmee komen we natuurlijk meteen uit op eventueel patent/octrooi- en/of modelrecht. Ik heb begrepen dat de duur van desbetreffende rechten maximaal 20 en 25 jaar kunnen zijn. Het is dan vrij logisch om aan te nemen dat deze niet meer aan de orde zijn aangezien de introductie van het ontwerp al vele tientallen jaren geleden heeft plaatsgevonden. Of bestaat er alsnog de mogelijkheid dat de rechten pas veel later voor de Benelux zijn geregistreerd en tot op de dag van vandaag nog gelden? Zoeken in de online databases heeft mij niets opgeleverd. Bovendien kan men de database betreffende het modelrecht nog niet online raadplegen en vanuit die hoek krijg ik dus nog geen 100 % zekerheid.

Ik ben erg benieuwd hoe de experts over deze situatie denken. Zou het daadwerkelijk zo zijn dat bijvoorbeeld Sparta voor de rechten betaald of kunnen zij die fiets zo probleemloos produceren? Ik ben bang dat mijn gedachten hierover te makkelijk zijn en dat ik later zo'n gezellige brief in de brievenbus ontvang.

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je zelf al schrijft zijn er ontzettend veel framevarianten van fietsen in omloop.

Vooral aan het eind van de 19e eeuw is er ontzettend veel geexperimenteerd met framevormen.

Uiteindelijk is daar het zogenaamde diamant model uitgekomen dat bijna een eeuw lang de boventoon voerde.

 

Als ik jullie was dan zou ik mij in dit geval niet druk maken om het model van deze beachbikes aangezien dat al heel lang word gemaakt. wat ik je wel aan wil raden is om zoveel mogelijk documentatie te verzamelen over dit model.

Mocht je ooit te maken krijgen met een claim dan kun je aan de hand van materiaal van oude fietsen aantonen dat het gaat om modellen die al een eeuw of meer oud zijn.

Fietsenmusea, fietsenwebsites en ook de boekwinkel de Slegte zijn prima bronnen om dat eens goed uit te pluizen.

 

Hier alvast een beginnetje

http://en.wikipedia.org/wiki/Beach_bike

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Merkava voor je reactie. Het is inderdaad een goed plan om zoveel mogelijk documentatie te verzamelen om te kunnen aantonen dat de fiets gebaseerd is op het reeds bestaande ontwerp. Uit je antwoord kan ik dus afleiden dat het aannemelijk is dat bijvoorbeeld Sparta de eerder genoemde fiets niet zo specifiek heeft vastgelegd? Mochten ze iets hebben vastgelegd dan zullen het hoogstwaarschijnlijk onderdelen betreffen die nog niet eerder bekend en toegepast zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben heel wat minder gemakkelijk om. Het hangt natuurlijk ontzettend af van het specifieke model en vooral de aangebrachte details en in hoeverre die als uniek worden ervaren.

 

Een BMW is een auto als alle anderen maar toch zie je meteen dat er een achter op je bumper zit. Over de basisvorm hoef je jezelf dus niet druk te maken maar wel over de details die hem herkenbaar maken als Batavus of Gazelle of anders.

 

Nuttig om om te lezen:

 

http://www.bakfiets.nl/downloads/pers/AD_Chinese_kopien.pdf

 

http://www.iept.nl/files/2008/IEPT20081124_Rb_Haarlem_Batavus_v_Blomson.pdf

 

Link naar reactie
  • 0
Er zijn in het verleden al hele partijen nep Batavus fietsen in beslag genomen en geloof me dat die echt geen buitenaards model hadden.

 

Dat kan alleen als er een stijl element is waardoor het duidelijk herkenbaar is als een Batavus of Gazelle.

Ik vraag me alleen af hoe het dan kwam dat deze fietsen aangemerkt werden als Batavus of Gazelle maar het niet waren.

Een gewoon model diamant fietsframe onderscheid zich op geen enkele wijze van elkaar of het moet een onderscheidende vorm van framebuis zijn zoals er ooit eens de driehoekige framebuizen waren.

Veel kale frames komen uit Taiwan en China. Zowel in opdracht gemaakt als ook bulk. De bulkmodellen, daar kan niemand rechten claimen of het moet een geregistreerde merknaam zijn die door iemand misbruikt word.

 

Maar als jullie geld willen verdienen met fietsen maken dan denk ik dat jullie juist niet op die andere merken willen lijken maar zelf een onderscheidende vorm zoeken, of heb ik dat mis ?

Link naar reactie
  • 0

Had net die zin weggehaald omdat ik er zo snel geen bewijs voor kon vinden. Dacht dat het toen ging om electrische fietsen en dat ik er over gelezen had toen ik zelf dat soort fietsen wilde gaan importeren uit china.

 

Edit: het waren vouwfietsen en geen Batavus.

www.brompton.nl/Bromlogs/Brompton(s)_in_het_nieuws/Artikelen/2006/10/20_Massavernietiging_vouwfietsen.html

Zelf even copy en pasten. Interface kan niets met de (s)

 

Gewoon voldoende afstand nemen of juist een klassieker kopiëren.

Link naar reactie
  • 0
Edit: het waren vouwfietsen en geen Batavus.

www.brompton.nl/Bromlogs/Brompton(s)_in_het_nieuws/Artikelen/2006/10/20_Massavernietiging_vouwfietsen.html

Zelf even copy en pasten. Interface kan niets met de (s)

 

Gewoon voldoende afstand nemen of juist een klassieker kopiëren.

 

Hartelijk dank voor je reactie Hans. De door jou gelinkte voorbeelden geven een goede indruk van hoe het niet moet en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Wij willen eigenlijk geen letterlijke kopie van een bestaande fiets maken en dus voorkomen om geassocieerd te worden met 'de goedkope Chinese rommel'. Maar toch wordt de fiets gebaseerd op een bestaand design qua frame. Het design van de wielen, bagagedrager etc. is nog te bepalen maar zullen niet op een spectaculaire manier afwijken van de gangbare designs. Uiteindelijk dus een redelijk 'voorspelbare' fiets zonder specifieke imitatie (onderdelen) van bestaande merken.

 

Er zijn in het verleden al hele partijen nep Batavus fietsen in beslag genomen en geloof me dat die echt geen buitenaards model hadden.

 

Dat kan alleen als er een stijl element is waardoor het duidelijk herkenbaar is als een Batavus of Gazelle.

Ik vraag me alleen af hoe het dan kwam dat deze fietsen aangemerkt werden als Batavus of Gazelle maar het niet waren.

Een gewoon model diamant fietsframe onderscheid zich op geen enkele wijze van elkaar of het moet een onderscheidende vorm van framebuis zijn zoals er ooit eens de driehoekige framebuizen waren.

Veel kale frames komen uit Taiwan en China. Zowel in opdracht gemaakt als ook bulk. De bulkmodellen, daar kan niemand rechten claimen of het moet een geregistreerde merknaam zijn die door iemand misbruikt word.

 

Ik vraag mij precies hetzelfde af. In hoeverre geven de bekende fiets fabrikanten hun eigen identiteit nog aan de fietsen gebaseerd op het diamant vormige frame. Datzelfde geldt voor mijn gevoel voor het frame waar wij interesse in hebben. Het wordt door talloze merken gebruikt overal ter wereld. Bovendien hebben al die andere fietsen ook twee wielen, een zadel, een stuur en een bagagedrager. Uiteindelijk verschillen de fietsen weinig van elkaar en zijn ze voor mijn gevoel niet toe te schrijven aan één bepaald merk. En toch blijft daar de onzekerheid van mogelijke ontwerp rechten etc.

 

Maar als jullie geld willen verdienen met fietsen maken dan denk ik dat jullie juist niet op die andere merken willen lijken maar zelf een onderscheidende vorm zoeken, of heb ik dat mis ?

 

Wij willen ons voornamelijk onderscheiden op een andere manier, maar het voorkomen van de fiets speelt natuurlijk wel een rol. Om toch enigszins onderscheidend te zijn zonder een compleet nieuw frame te ontwerpen hebben wij de keuze laten vallen op het cruiser frame omdat deze al in veel mindere mate voorkomt in het segment waar wij ons op willen richten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 326 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.