• 0

Werken voor aandelen

Hallo,

 

Ik heb een voorstel gekregen van mijn directeur om 10% (waarde €40.000) van de aandelen over te nemen. Echter niet door met eigen geld te komen, maar door nog vier jaar te blijven werken. Als ik dus nog vier jaar blijf werken is de beloning 10% van de aandelen. Stop ik bijv na het derde jaar heb ik niets. Een rekenvoorbeeldje:

Het 1e jaar wordt er € 10.000 apart gezet

Het 2e jaar wordt er € 10.000 apart gezet

Het 3e jaar wordt er € 10.000 apart gezet

Het 4e jaar wordt er € 10.000 apart gezet, en worden de aandelen vastgelegd bij de notaris

Het 5e jaar wordt er dividend uitgekeerd.

Het 6e jaar idem. enzovoort.

 

Het bedrijf is gezond, en ik verwacht zelf dat de omzet de komende 2 jaar met 20% stijgt. Wordt deze methode vaker gebruikt? En zo ja, zitten hier haken en ogen aan?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joop,

 

Je werkgever stelt je een beloning in het vooruitzicht.

 

Een ding dat je je met deze constructie zeker moet bedenken is dat je met 10% van de aandelen DGA voor de werknemersverzekeringen wordt. Bij 5% of meer spreekt men van een aanmerkelijk belang. Je kunt dan geen aanspraak meer maken op bijvoorbeeld een WW-uitkering. Vraag jezelf af of je van deze " werknemers=voordelen" wilt af zien. Als je dat niet wil

zou je kunnen voorstellen om het aandelenbezit te maximeren op bijvoorbeeld 4,9%. Misschien dat je de termijn dan

ook kunt beperken tot 2 jaar.

 

Gelijktijdig zou je wel afspraken kunnen maken m.b.t. een winstdeling die hoger kan liggen: bijvoorbeeld 10% of 20%.

 

Uiteindelijk moet het een mix worden waarin jij maar ook je werkgever zich goed kunnen vinden.

 

Nogmaals: bij 5% of meer zijn er beperkingen t.o.v. werknemersrechten. Op dit forum is daar zeker genoeg over te vinden, wellicht dat Joost (expert) nog wat kan toevoegen.

 

Groet.

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op Jeroen:

 

Waarom niet gewoon elk jaar 10k Eur aan de dan geldende waarde van de aandelen erbij? Profiteer je ook van tussentijdse waardestijgingen.

 

Andere aandachtspunten: wat gebeurt er met de aandelen als je toch besluit op te stappen. Zoek ook eens op 'management buy in', er zijn nog wel meer vormen te verzinnen.

 

Daarnaast: als je (deels) in aandelen betaald wordt, moet daar nog steeds IB en sociale lasten over betaald worden. En wat gebeurt er met de pensioenpremie (dat is meestal % over bruto loon)?

 

Gevoelsmatig zeg ik: betaal die aandelen van je netto inkomen, dan blijf je verder zo vrij als een vogeltje.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het doel van de directeur is om het bedrijf over een termijn van ongeveer 8-10 jaar volledig van de hand te doen aan twee medewerkers, waaronder ik, dit om kennis binnen het bedrijf te houden. Hij houd dan een minderheidsbelang van 20% in het bedrijf. Als ik toch besluit op te stappen binnen die vier jaar heb ik niets, daarna houd ik gewoon die 10% aandelen. Tenzij er iemand in geinteresseerd is natuurlijk. Wat er met de pensioenpremie gebeurd weet ik nu nog niet. Er wordt toch ook belasting betaald over de bedrijfswinst, dan blijft het divident toch gewoon in box 2? Als ik het goed begrijp wordt dit niet bij je normale loon opgeteld, anders zou ik een belastingschijf omhooggaan.

 

Ik ben zelf niet erg thuis in dit soort zaken dus alle info is welkom.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn hier een heleboel fiscale zaken waar je op moet letten. Een greep hieruit:

- Voor de IB ben je vanaf 5% aanmerkelijkbelanghouder en vallen de aandelen in Box 2. Het kan dan verstandig zijn om de aandelen via een holding te houden.

- Voor de werknemersverzekeringen ben je DGA als je meer dan 50% van de aandelen hebt, of als alle aandeelhouders nagenoeg gelijke zeggenschap hebben (dus bijvoorbeeld 3 aandeelhouders met ieder 1/3).

- Het krijgen van aandelen als arbeidsbeloning is belast. Evenals het krijgen van geld om aandelen mee te kopen. Hier wordt het ingewikkeld, omdat je in 4 jaar tijd 4 x 10.000 euro krijgt en pas na 4 jaar aandelen. Er kan dan ook nog eens een verschil zitten tussen die 40k (minus belasting + oprenting) en de werkelijke waarde van de aandelen. Ook dat is loon.

 

Wellicht is een gewone optieregeling handiger: over 4 jaar mag je 40% van de aandelen kopen tegen 40.000 euro. En daarnaast gewoon 10.000 per jaar cash (loon), zodat je die 40k ook kan ophoesten.

 

Dividend is geen arbeidsbeloning, maar een vergoeding voor het kapitaal dat is ingebracht (zelf breng je hier niet iets in in de vennootschap, maar dat is in het verleden al gebeurd door de aandeelhouder). Ook als een van de aandeelhouders niet werkt, krijgt hij toch dividend.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.