• 0

Belastingdienst brengt weer heffingsrente in rekening. Mag dit wel?

Beste Higherlevels,

 

Ik heb mijn aangifte VPB 2008 ingeleverd en ondertussen bericht gehad van de Belastingdienst dat ik geld terug krijg.

Dit klopt inderdaad met de aangifte dat ik heb ingediend. Echter hebben ze wel heffingsrente in rekening gebracht terwijl ik geld van de Belastingdienst moet krijgen. Daarom wil ik graag jullie hulp. Ik heb hieronder het verhaal proberen uit te leggen.

 

Casus:

In Augustus 2009 heb ik een voorlopige aanslag voor VPB 2008 voor een bedrag van 1478 gekregen.

Deze heb ik netjes betaald. (Doe ik trouwens altijd :-) )

Eind Oktober dien ik mijn VPB aangifte 2008 in. Ik heb namelijk vrijstelling gevraagd en deze ook gekregen.

 

Vorige week krijg ik bericht van de Belastingdienst.

 

Daar hebben ze de volgende berekening gemaakt.

 

Bruto Belasting (ingediende aangifte): 1397

In rekening gebrachte heffingsrente: 27

 

Nieuw vastgelegde aanslag: 1424

Eerder vastgelegde aanslag: 1478

 

Terug te krijgen: 54

 

Ik heb vandaag de boeking proberen te maken voor deze aanslag en toen vroeg ik me af waarom de Belastingdienst nog een keer heffingsrente in rekening brengt. Dit mag toch niet nog een keer gebeuren. Als dit wel toegestaan is, hoe moet ik de heffingsrente boeken/ verwerken.

 

De Vennootschapsbelasting (1397) is reeds in de boeken verwerkt. Dit zit ook in de cijfers van de Belastingdienst.

En van mijn bankrekening is toendertijd 1478 afgeschreven.

 

Ik had een boeking gemaakt (overmaken voorlopige aanslag naar Belastingdienst):

 

Te Betalen Vennootschapsbelasting      1478

Aan Bank               1478

 

Voor de Vennootschapsbelasting was dit (aangifte VPB 2008):

 

Vennootschapsbelasting         1397

Aan Te Betalen Vennootschapsbelasting      1397

 

Als de Belastingdienst terecht heffingsrente in rekening heeft gebracht moet ik de grootboekrekening Te Betalen Vennootschapsbelasting corrigeren, anders klopt het niet met de realiteit. Er zit namelijk een gaat van die heffingsrente.

 

Hoe moet ik dit doen? Hoe ziet de journaalpost eruit?

 

Met vriendelijke groet,

JK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi JK

 

Nu gaat het om peanuts, maar het is natuurlijk wel vreemd dat de fiscus bij de eerste Voorlopige Aanslag rente in rekening brengt en bij de verlaging van die VA geen rente terugbetaalt.

 

Daarover is op Rechtbank niveau een uitspraak van ik meen Breda dat dit niet door de beugel kan. De fiscus vergoedt alleen rente als je verzoekt om een `nadere negatieve` VA (herkenbaar aan een laatste getal in het aanslagnummer dat 1 meer is dan de VA die verminderd is) . Het belang is in jouw geval enkele euro´s, maar als dit nog eens speelt, maak bezwaar tegen de vermindering van de VA en vraag om een nadere negatieve VA met rentevergoeding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Zal ik zeker doen. Het probleem is nu dat ik moet gaan puzzelen om de grootboekrekening Te Betalen Vennootschapsbelasting te corrigeren. Het bedrag dat ik heb betaald voor de voorlopige aanslag bestaat nu voor een deel uit 27 euro aan heffingsrente.

 

Die heffingsrente zal ik toch met de Te Betalen Vennootschapsbelasting van dit jaar moeten corrigeren. Anders kom het nooit goed in de administratie met de grootboekrekening Te Betalen Vennootschapbelasting.

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.