• 0

Verscheping vanuit Turkije

 

 

Hallo mensen,

 

Ik wordt franchisee voor een kledingmerk. Ik heb zojuist het Franchise contract gekregen per mail en toen kwam ik deze Delivery & Dispatch voorwaarden tegen;

 

Franchiser will dispatch the goods with the required information of Delivery terms, City and delivery place. Shipment cost belongs to franchisee. The delivery terms is FOB/ISTANBUL. The goods will be exported directly to the franchisee

 

 

 

Wat weet ik:

 

FOB staat voor Free on board.

Vanuit Turkije hoef je geen invoerrechten te betalen als je een ATR certficaat hebt:

 

http://www.kvk.nl/internationale_handel/documenten/atr-certificaat/

 

 

Als ik het goed begrijp zijn de vervoerskosten voor mijn rekening. Maar waarom bepalen zij dan dat het via zeevracht (FOB)naar Nederland komt vanuit Istanbul?

 

Ik neem aan dat dit in de haven van Rotterdam aankomt. Kan ik dit dan zelf oppikken ipv een expediteur? Of moet ik een expediteur voor de verscheping zoeken?

 

Ik hoop dat iemand mij wat licht in deze duisternis kan geven. ::)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed lees dan versturen ze de waar direct naar jou en de kosten vanaf istanbul tot en met over de drempel van jou afleveradres worden in rekening gebracht.

 

Ik zou wel even navragen wat ze precies bedoelen en welke kosten er nou voor jou rekening zijn.

 

Nog een kleine tip... FOB betekend ook dat jij de lading moet verzekeren tegen beschadiging etc.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed lees dan versturen ze de waar direct naar jou en de kosten vanaf istanbul tot en met over de drempel van jou afleveradres worden in rekening gebracht.

 

Ik zou wel even navragen wat ze precies bedoelen en welke kosten er nou voor jou rekening zijn.

 

Nog een kleine tip... FOB betekend ook dat jij de lading moet verzekeren tegen beschadiging etc.

 

Hartelijk dank voor de respons. ;)

 

Ik heb even geken op dhl.com om een indicatieprijs te krijgen wat dit gaat kosten.

Zij regelen zover ik weet dan ook gelijk alle papieren en verzekeringen.

Echter kom ik bij DHL.com nergens iets tegen waar ik de prijs kan berekenen voor import vanuit Istanbul.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In sommige gevallen hebben fabrikanten betere transportprijzen dan een agent door de grote hoeveelheid aan verzendingen, in andere gevallen proberen fabrikanten ook wel een winst marge in te calculeren op de transportkosten.

 

Om een goed idee te krijgen van de vrachtkosten (inclusief verzekering zoals eentje goed opmerkt) zou ik eerst informeren wat het bruto gewicht is van de zending bij de fabrikant en daarnaast contact opnemen met een freight forwarder (bv: schenker) om een quote te geven voor een groupage levering van FOB Istanbul tot en met jouw adres in Nederland. Je kan ook meerdere quotes aanvragen om prijzen te vergelijken :)

 

Succes,

 

Tom

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
  • 0

FOB is inderdaad een term uit de zeescheepvaart en dan voornamelijk nog uit het stukgoed tijdperk.

FCA is een beter toepasbare conditie. De leveringsvoorwaarden zoals hier genoemd zijn onderdeel van de zogenaamde Incoterms. Via internet kun je deze wel terugvinden. Ik voeg FOB al toe en zal straks ook FCA toevoegen in een apart bericht.

In principe zou ik voor FCA gaan dan kun je zelf de verdere vervoersmodaliteit kiezen (schip, of truck). Ik neem aan dat het bij kleding om grotere hoeveelheden gaat. DHL lijkt mij dan een te dure optie. Het beste is om zelf op zoek te gaan naar transportbedrijven / rederijen die je een offerte kunnen geven vanaf FCA Istanbul tot geleverd aan je loods.

INCOterms_FOB.pdf

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 1

Bijgaand nog incoterms FCA. Via de ICC (International Chamber of Commerce te Den Haag kun je het boekje Incoterms (2000) bestellen. Zou ik zeker doen. Ook in je leveringsvoorwaarden laten aanmerklen welke versie van de Incoterms je gebruikt. Oudere versies mogen namelijk nog steeds gebruikt worden. Alleen bij een dispuut krijg je dan discussies over welke versie de leverancier bedoelde en welke jij.

INCOterms_FCA.pdf

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.