• 0

Overnamekosten voor bedrijf aan detacheringsbureau

Afgelopen jaar ben ik werkzaam geweest via een detacheringsbureau bij een groot bedrijf waar ik het goed naar mijn zin heb. Ik ven ZZP'er en zou mijn ZZP bestaan willen opgeven om bij dit bedrijf in vaste dienst te gaan. In het contract dat ik met het detacheringsbureau heb staat dat ik aan hem schriftelijk toestemming moet vragen al ik wil solliciteren. deze toestemming heb ik inmiddels ontvangen.

 

Nu heeft het bedrijf een contract met het detacheringsbureau waarin staat dat ze mij niet rechtstreeks als ZZP'er mogen inhuren en dat als ze mij in vast dienstverband willen nemen er een overname som moet worden betaald zonder hard bedrag.

 

Het detacheringsbureau heeft nu de eis van een overnamesom van 2 maandsalarissen en dan pas mag het bedrijf mij in dienst nemen.

Juridisch gezien stopt mijn contract op 31 december 2009 met het detacheringsbureau en daarmee het contract dat zij hebben over deze opdracht met het bedrijf.

 

Het bedrijf waar ik zou willen gaan werken is niet van plan (op aanraden van HR) deze overname te betalen.

 

Kan je eigenlijk spreken van een overname als de contracten zijn afgelopen?

Hoe sterk staat het detacheringsbureau als dit een rechtszaak zou worden?

 

Ik ben immers niet in dienst van hun en heb verder niks getekend bij hen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is staat eea duidelijk in de overeenkomst tussen je opdrachtgever en het detacheringsbureau. Inclusief termijnen, ook na afloop van het contract.

 

Zonder inzicht in die overeenkomst is er verder weinig over te zeggen denk ik.

Overnamebedrag staat niet vermeld. termijnen staan ook niet vermeld.
Link naar reactie
  • 0

Heel sterk. Als jij zonder de vereiste toestemming daar gaat werken pleeg je contractbreuk en ben je aansprakelijk voor de gevolgschade, die goed begroot kan worden als de gemiste marge...

Als ik daar ga werken heb ik geen contract meer met het detacheringsbureau want ons contract is afgelopen dan, verder heb ik geen relatie met hen, de toestemming om te solliciteren heb ik.

Ik ben niet in dienst van het detacheringsbureau, ik ben een ZZP'er

Link naar reactie
  • 0

Op zich zijn overnamekosten redelijk normaal in de detacherings- en uitzendbranche. Wat de kansen zijn bij de rechtbank durf ik niet te zeggen. Tenslotte had jij vermoedelijk zonder dit bureau geen opdracht (en nu baan) bij deze opdrachtgever gehad, dus dat is wel wat waard.

ik vind 10.00euro toch wel veel
Link naar reactie
  • 0

Het is zeker normaal dat er bij detacherings- en uitzendbedrijven een overnamesom wordt betaald. Waarschijnlijk staat dit niet in het contract maar is het een onderdeel van de algemene voorwaarden.

 

Bekijk deze algemene voorwaarden goed. Meestal gaat het om 1040 waarna je kosteloos overgenomen kan worden. indien je daarvoor wordt overgenomen ontstaat er een boetebeding. Dit zal in de meeste gevallen neerkomen op 1040 - gewerkte uren x 25% van het laatst geldende uurtarief! Maar ik zeg het al, de algemene voorwaarden kunnen aangepast zijn.

 

Belangrijk is ook of dat deze algemene voorwaarden eerder aan je ze toegereikt en jij ervoor hebt getekend. Indien dit niet is gebeurd en je hebt er niet voor getekend dan zijn de algemene voorwaarden ongeldig!

 

Succes.

Orhan

Atik Uitzendburo B.V.

www.atik.nl

Zorgeloos Personeel Inlenen...

Link naar reactie
  • 0

Afspraken die je in die markt tegenkomt zijn ook wel eens dat het detacheringscontract met 2 extra maanden wordt verlengd waarna jij kosteloos door je nieuwe baas in dienst kan worden genomen. Mogelijk dta je baas dit voor kan leggen aan de detacheerder?

 

Overigens krijg jij er geen problemen mee lijkt me. Je hebt immers al een schriftelijke toestemming van de detacheerder in je bezit. Je huidige opdrachtgever krijgt er hooguit last van omdat er in het contract een soort "concurrentiebeding" staat vermeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.