• 0

meningsverschil betreffende leasing wagenpark

Beste,

 

Met een kennis heb ik een meningsverschil over het waarom een willekeurig bedrijf kiest voor full op. leasing van een wagenpark i.p.v. het wagenpark zelf aanschaffen. Hij heeft de stelling dat het altijd enkel en alleen met gemakzucht en vooral gebrek aan kapitaalkracht te maken heeft. Zelf denk ik daar iets genuanceerder over.

 

In mijn opinie is het vaak geen kwestie van niet kúnnen, maar eerder van niet wíllen investeren in blik wat geen direct rendement oplevert.

 

Hoe denken jullie daar over? Zijn er meer (bedrijfsecomische) redenen behalve gebrek aan kapitaalkracht om juist voor full op. lease te kiezen i.p.v. zelf te investeren in een wagenpark?

 

Gr.

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

administratief is leasen veel makkelijker. Alleen een rekening van de leasemaatschappij, ipv honderden bonnen van tanken, beurten, schades, onderhoud... Bij een fors wagenpark heb je daar een dagtaak aan, terwijl een leasemaatschappij veel efficienter kan werken, grotere kortingen kan bedingen (grote klant immers) etc.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij een keuze die afhankelijk is van de onderneming, haar vermogen, haar omvang en de omvang van het wagenpark.

 

Kleinere ondernemingen zullen eerder kiezen voor eigen koop of financial lease.

Grote ondernemingen kiezen eerder voor full op. lease

Hele grote ondernemingen zorgen zelf voor een lease afdeling (zie bijv. ING en GE).

 

Aandachtspunten zijn:

- hoeveel auto's heb ik nodig?

- hoeveel eigen administratie is ermee gemoeid?

- wil ik extra fiscaal voordeel (denk aan investeringsaftrek op busjes en 14% bijtelling auto's)

- kan een leasemij het efficienter doen (oftewel, is hun aandeel in de leaseprijs minder dan mijn extra kosten)?

- ga zo maar door.

 

Dus nee, er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat gunstiger is. Dat wisselt van onderneming tot onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.