• 0

Kan iemand zijn onderneming zomaar failliet laten verklaren?

Beste leden, Moderators en Administrators,

Ik zit met een aantal vragen over het ondernemerschap.

Mijn vriendin heeft een man waarmee het niet helemaal lekker botert.

Hij heeft een onderneming waar het kapitaal in de hypotheek zit verweven.

Gezien ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is de helft van die onderneming ook van haar.

Nu is er een strijd gaande tussen hem en haar over de zorg van hun zoon, en als mijn vriendin uiteindelijk de zorg toegewezen zou krijgen zegt hij alles op alles te zetten hem bij haar vandaan te halen.

Echter is het door zijn onderneming niet mogelijk voor zijn zoon te zorgen.

Hij dreigt nu met het failliet verklaren van zijn ondernemen zodat ze beiden in diepe schulden komen te zitten, maar hij in ieder geval thuis is voor zijn zoon.

Mijn prangende vragen:

Is dit zomaar mogelijk zonder haar 'toestemming' en met kerngezonde onderneming?

En zal zij daadwerkelijk zoveel problemen krijgen met de schulden gezien de onderneming al 6 jaar bestond voor ze samen een huis kochten (en dus gestart is door hem alleen), maar een deel van het kapitaal in de hypotheek verweven zit?

Moet het huis dan niet gewoon executoriaal verkocht worden om de overgebleven schulden te betalen?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Voor een faillissement aanvraag zijn minimaal twee schuldeisers nodig die het faillissement aanvragen.

Als er een faillissement komt en de vriendin en haar man zijn gehuwd in gemeenschap van goederen en de ondernemingen zijn eenmanszaken of VOF's is uw vriendin hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die overblijven na de executie van het vermogen. (dus ook verkoop eigen huis ed.)

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

• 0

Beste leden, Moderators en Administrators,

Ik zit met een aantal vragen over het ondernemerschap.

Mijn vriendin heeft een man waarmee het niet helemaal lekker botert.

Hij heeft een onderneming waar het kapitaal in de hypotheek zit verweven.

Gezien ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is de helft van die onderneming ook van haar.

Nu is er een strijd gaande tussen hem en haar over de zorg van hun zoon, en als mijn vriendin uiteindelijk de zorg toegewezen zou krijgen zegt hij alles op alles te zetten hem bij haar vandaan te halen.

Echter is het door zijn onderneming niet mogelijk voor zijn zoon te zorgen.

Hij dreigt nu met het failliet verklaren van zijn ondernemen zodat ze beiden in diepe schulden komen te zitten, maar hij in ieder geval thuis is voor zijn zoon.

Mijn prangende vragen:

Is dit zomaar mogelijk zonder haar 'toestemming' en met kerngezonde onderneming?

En zal zij daadwerkelijk zoveel problemen krijgen met de schulden gezien de onderneming al 6 jaar bestond voor ze samen een huis kochten (en dus gestart is door hem alleen), maar een deel van het kapitaal in de hypotheek verweven zit?

Moet het huis dan niet gewoon executoriaal verkocht worden om de overgebleven schulden te betalen?

Misschien dat ik een beetje bot over kom..... maar wat is precies de ondernemersvraag?

Ik zie namelijk alleen maar een echtelijk geschil waarbij toevallig een ondernemer is betrokken.

En dan wordt de vraag ook nog eens uit de tweede hand gesteld?

Ik denk dat dit al vervelend genoeg is voor beide kemphanen, en ik denk dat ze allebei beter af met een advocaat (daar zitten er op dit formum wel een paar ;D maar of deze ook echtscheidingen doen enzo ???)

Ik zie dus wel een vraag maar niet veel ondernemerschap.

• 0

Een schuldenaar kan wel degelijk op eigen verzoek failliet worden verklaard.

Natuurlijk zal de rechter de uitspraak niet zomaar doen.

Ter info: faillissementswet artikelen 1 (eigen aangifte) en 4 (vonnis n.a.v. eigen aangifte)

succes.

edit: iemand was me voor.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Misschien dat ik een beetje bot over kom..... maar wat is precies de ondernemersvraag?

Ik zie namelijk alleen maar een echtelijk geschil waarbij toevallig een ondernemer is betrokken.

En dan wordt de vraag ook nog eens uit de tweede hand gesteld?

Ik zie dus wel een vraag maar niet veel ondernemerschap.

De ondernemersvraag is of de onderneming zomaar zonder enige vorm van schuld failliet verklaard kan worden uit eigen beweging.

• 0

En met bovenstaande antwoorden wordt dit topic gesloten aangezien TS zelf geen ondernemer is.

Op higherlevel staat al veel informatie over faillissementen waar je je antwoorden ws kunt vinden

Frans

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar