• 0

Verzamelinkomen Huurtoeslag en IB

Hallo Mensen,

Ik heb van de belastingdienst een brief gekregen waarin mij wordt medegedeeld dat de toegepaste zelfstandigenaftrek 2007 wordt geschrapt en dat ik voor een bepaalde datum hierop kan reageren.Daarna zal de aanslag worden opgelegd.

Wat ik gek vind is dat voor de huurtoeslag mijn inkomen over 2007 definitief is vastgesteld.

Het verzamelinkomen voor de Huurtoeslag wordt verminderd met de Zelfstandigenaftrek, dus dan hebben ze mijn ZZaftrek

toch goedgekeurd?

Is het dan mogelijk dat de inspecteur mijn aangifte IB 2007 kan veranderen en het inkomen opnieuw vaststelt?

Wie het weet mag het zeggen en alvast bedankt voor een reactie.(ben nieuw hier op dit forum maar wel geprobeerd zelf een antwoord te vinden)

groet

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24294-verzamelinkomen-huurtoeslag-en-ib/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Darius

Als (na controle) de zelfstandigenaftrek geweigerd wordt door de fiscus, dan zal dat daarna ook bekend worden bij de afdeling toeslagen en zullen zij de huurtoeslag hierop ook aanpassen en het teveel ontvangene van jou terugvorderen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Darius

Als (na controle) de zelfstandigenaftrek geweigerd wordt door de fiscus, dan zal dat daarna ook bekend worden bij de afdeling toeslagen en zullen zij de huurtoeslag hierop ook aanpassen en het teveel ontvangene van jou terugvorderen.

groet

Joost

Goh Joost, supersnel werkt dat hier! Bedankt voor je reactie. Ja, klinkt logisch maar waar blijft mijn rechten dan, ik bedoel in hoeverre kan ik rechten ontlenen aan een difinitieve vaststelling van het verzamelinkomen voor de Huurtoeslag?

Ik kan me goed voorstellen dat als je de boel hebt geflest ze zeker gerechtigd zijn om het eea aan te passen.

Maar goed ik zal me maar erbij neer moeten leggen.(knarsetandend)

• 0

Hoi Darius

Die rechten heb je ook (hoewel die in 2010 verder verminderd worden >:(). De fiscus mag niet zomaar een reeds definitief gemaakte aanslag corrigeren. Daartoe hebben ze een nieuw feit nodig of moet jij inderdaad opzettelijk een onjuiste aangifte gedaan hebben (grove schuld of kwader trouw).

Dat nieuwe feit vindt zich hier in het onderzoek waarin geconstateerd is dat het urencriterium niet gehaald is. Dat is voldoende nieuwe informatie om tot een correctie over te gaan.

Wat is de dagtekening van de definitieve vaststelling huurtoeslag en wanneer vond het onderzoek naar het urencriterium plaats?

groet

Joost

• 0

Hoi Darius

Die rechten heb je ook (hoewel die in 2010 verder verminderd worden >:(). De fiscus mag niet zomaar een reeds definitief gemaakte aanslag corrigeren. Daartoe hebben ze een nieuw feit nodig of moet jij inderdaad opzettelijk een onjuiste aangifte gedaan hebben (grove schuld of kwader trouw).

Dat nieuwe feit vindt zich hier in het onderzoek waarin geconstateerd is dat het urencriterium niet gehaald is. Dat is >;(voldoende nieuwe informatie om tot een correctie over te gaan.

Wat is de dagtekening van de definitieve vaststelling huurtoeslag en wanneer vond het onderzoek naar het urencriterium plaats?

Hallo Joost,

de dagtekening van de "Definitieve berekening" Huurtoeslag 2007 is november 2008, vorig jaar dus.De voorlopige aanslag IB 2007 heb ik op 6 juni 2008,vorig jaar ontvangen.

Er vond helemaal geen ZZaftrekonderzoek plaats, er is mij gewoon vanachter hun bureau schriftelijk medegedeeld dat naar hun mening ik geen recht op zelfstandigenaftrek had..Het urencriterium zou ik niet kunnen halen. Ik kon voor 15 november 2009 hierop reageren en mijn verhaal afsteken, zoniet komt er een definitieveaanslag2007 met de correctie ZZaftrek hierin verwerkt. Ik moet die definitieveaanslagIB 2007 nog krijgen.

Als mijn opgegeven inkomen voor de huurtoeslag wordt gehandhaafd, dan zou ik misschien toch ook kunnen beweren dat het verzamelinkomen voor de IB wel juist.

Mijn argument is dan: het verzamelinkomen Huurtoeslag komt uit de zelfde database,en het is definitief vastgesteld.De zelfstandigenaftrek vormt hierbij geen onderdeel van het toetsingsinkomen.

Ondanks dat ik de hoofdrol hierin speel en de fin.consequenties onderga vind ik dit reuze interessant hoe dit ga uitpakken, ik beloof hierbij het eea in dit forum terug te koppelen. Ik hou jou(jullie) op de hoogte!

met vriendelijke groet >;(

groet

Joost

• 0

hoi Darius

En jij neemt er genoegen mee dat de fiscus vanachter een bureau de ZZAftrek weigert?

Je kunt tegen de aanslag die volgt nog bezwaar maken, maar het is aan jou om die uren (1.225) aannemelijk te maken.

Dat de huurtoeslag eerder definitief is vastgesteld dan de IB 2007 is ook wel interessant. Houd ons op de hoogte aub.

groet

Joost

• 0

hoi Darius

En jij neemt er genoegen mee dat de fiscus vanachter een bureau de ZZAftrek weigert?

Je kunt tegen de aanslag die volgt nog bezwaar maken, maar het is aan jou om die uren (1.225) aannemelijk te maken.

Dat de huurtoeslag eerder definitief is vastgesteld dan de IB 2007 is ook wel interessant. Houd ons op de hoogte aub.

groet

Joost

Hee Joost,

Ik heb met opzet niet gereageerd op die brief,er werden geen vragen ingesteld, er werd geen onderzoek geiniteerd.

Bezwaar kan ik tenslotte nog maken. Ik heb gewoon gedacht afwachten hoe ze dat rijmen met het verzamelinkomen vd Huurtoeslag.

Ik koppel het eea terug in dit forum, bedankt voor je reactie

• 0

Het volgende zoals beloofd:

Ik heb een definitieve aanslag IB 2007 ontvangen, ik ga mijn urencriterium aantonen

Ik heb een Herziene Huurtoeslag 2007 ontvangen, de definitieve Huurtoeslag is van de baan dus

Ik heb een bezwaarbrief geschreven dat ik het mooi niet gaat betalen met als argument dat ik mijn inkomen keurig heb opgegeven met de ZA aftrek erbij.en er geen sprake is van een nieuw feit.Ik heb mijn aangifteIB goed ingevuld

Hoe het afloopt hoor je wel, ik ga ermee naar de rechter in Arnhem

Tips altijd welkom

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar