• 0

Studiekosten aftrekken

Ik heb even een vraagje over de aftrek van studiekosten. Mijn situatie is als volgt; ik ben fulltime in loondienst en daarnaast freelance ik wat bij onder mijn eenmanszaakje. Daarmee verdien ik een paar duizend euro per jaar bij. Nu heb ik dit jaar redelijk wat studiekosten gemaakt dus die wil ik aftrekken bij de inkomstenbelasting. Als ik die simpelweg privé aftrek heb ik te maken met de drempel van 500 euro en nu las ik dat als ik het als kosten reken ik het gewoon kan aftrekken van mijn winst. Op die manier kan ik dus ook de eerste 500 euro aftrekken.

Mijn vraag is of dit inderdaad mag en wat de voorwaarden daarvoor precies zijn. Ik begreep in elk geval dat de studie met de werkzaamheden van de freelance activiteiten te maken moet hebben. Dat is in mijn geval zo, want het gaat om een studie Technische Informatica en mijn eenmanszaak valt in de categorie ICT. Zijn er verder nog andere voorwaarden?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden, want ik kan er op de site van de belastingdienst niet echt wijs uit worden.

 

Vr. groet,

Ruben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ruben

 

De studie moet echt verband houden met de ondernemingsactiviteiten. Oftewel: als je zonder de studie gevolgd te hebben ook de activiteiten kunt voortzetten dan zijn de kosten niet aftrekbaar van de winst.

 

Daarnaast speelt bij jou ook mee dat de kosten niet in wanverhouding mogen staan tot de winst. Als je nu 10.000 euro aan studiekosten maakt en je maakt maar 1.000 winst per jaar, dan zal geen weldenkend ondernemer de studie bekostigen vanuit zijn ondernemingsperspectief.

 

Anders gezegd: de kosten van de studie moeten zich ook in een redelijke termijn terugverdienen.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Je hebt al het e.e.a. uitgezocht en dat klopt allemaal wel. De uitgaven omtrent studie of andere scholingsuitgaven, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, mag je aftrekken als persoonsgebonden aftrek.

 

De voorwaarden van deze aftrek zijn dat je studiekosten of andere scholingsuitgaven alleen onder de volgende voorwaarde mag meetellen:

[*] Jij of je fiscale partner heeft de uitgaven voor je studie gedaan.

[*] De opleiding of studie was gericht op je (toekomstige) beroep of werk.

[*] De uitgaven (min eventuele vergoedingen) waren hoger dan de drempel van 500. De uitgaven boven de drempel mag je aftrekken.

 

Volgens mij geldt er wel een maximaal aftrekbedrag, volgens mij rond de 12.500 maar dit weet ik niet zeker maar hier zul je niet echt mee te maken hebben ga ik vanuit.

 

Als je voor je studiekosten of andere scholingsuitgaven een vergoeding ontving, bijvoorbeeld een prestatiebeurs, moet je deze vergoeding apart aangeven. Deze vergoeding verlaagt het aftrekbare bedrag (maar dat is een ander verhaal). Je mag de volgende kosten meetellen:

[*] lesgeld;

[*] kosten voor studieboeken of vakliteratuur;

 

De volgende kosten mag je niet meetellen:

[*] uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding

[*] reis- en verblijfkosten

[*] uitgaven voor studiereizen of excursies

[*] uitgaven voor een werk- of studeerruimte

 

 

Groet,

 

Remon

 

EDIT: n.a.v. commentaar Joost (zie onder)

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

 

Kortom je kunt dit gewoon als kosten voor je onderneming rekenen en boven de 500 euro is aftrekbaar voor de belasting.

 

 

 

Hohoho, Remon!

 

Zo werkt het dus niet. Het is

òf persoonsgebonden aftrek met de drempel van 500 euro

òf aftrekbaar van de winst uit onderneming (zonder drempel)!

 

Voor de laatste moet de uitgave aan studiekosten dus een zakelijke zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Kortom je kunt dit gewoon als kosten voor je onderneming rekenen en boven de 500 euro is aftrekbaar voor de belasting.

 

 

 

Hohoho, Remon!

 

Zo werkt het dus niet. Het is

òf persoonsgebonden aftrek met de drempel van 500 euro

òf aftrekbaar van de winst uit onderneming (zonder drempel)!

 

Voor de laatste moet de uitgave aan studiekosten dus een zakelijke zijn.

 

groet

Joost

 

:-[ daar heb je helemaal gelijk in, ik doe het zelf namelijk ook alleen dat laatste moet gescheiden, bedankt voor het attent erop maken!

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

Remon en Joost,

 

Allebei bedankt voor de reacties. Als ik het dus goed begrijp kan ik het dus niet als kosten rekenen en van de winst aftrekken gezien zowel de verhouding studiekosten:winst en het feit dat ik mijn freelance activiteiten ook voort kan zetten zonder deze studie. Ik voldoe wel aan de voorwaarden voor de persoonsgebonden aftrek, dus ik heb dan te maken met de drempel van 500 euro. Jammer maar helaas, scheelt me dus zo'n 250 euro. :)

 

Vr. groet,

Ruben.

 

Link naar reactie
  • 0

De studie moet echt verband houden met de ondernemingsactiviteiten. Oftewel: als je zonder de studie gevolgd te hebben ook de activiteiten kunt voortzetten dan zijn de kosten niet aftrekbaar van de winst.

 

Joost,

 

Ik vind deze eis wel heel erg streng. Ik denk dat de zakelijkheid ook met minder acceptabel moet zijn.

Hoe zit het bijvoorbeeld met cursussen die je kennis op peil houden of een studie die kennis

verbreedt van de ondernemer in een andere richting?

 

Als een ICT'er voor zijn IT bedrijf een boekhoudcursus volgt omdat hij zelf de financiele adminsitratie wenst te doen, dan

zijn deze in mijn beleving zakelijk gerechtvaardigd en volledig aftrekbaar.Ook al is het voortbestaan van die IT onderneming

niet afhankelijk van het wel of niet volgen van zo een cursus.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind deze eis wel heel erg streng. Ik denk dat de zakelijkheid ook met minder acceptabel moet zijn.

Hoe zit het bijvoorbeeld met cursussen die je kennis op peil houden of een studie die kennis

verbreedt van de ondernemer in een andere richting?

 

Als een ICT'er voor zijn IT bedrijf een boekhoudcursus volgt omdat hij zelf de financiele adminsitratie wenst te doen, dan

zijn deze in mijn beleving zakelijk gerechtvaardigd en volledig aftrekbaar.Ook al is het voortbestaan van die IT onderneming

niet afhankelijk van het wel of niet volgen van zo een cursus.

 

Hmm, dat biedt dus perspectief in mijn geval. Als ik de experts hier goed begrijp dan is het dus min of meer grijs gebied?

 

Vr. groet,

Ruben.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alex

 

Ik haakte gewoon sterk aan op de expliciete vraag waarin al gesteld werd dat de studie verband houdt met de activiteiten van de onderneming.

 

Zelf gaan boekhouden en daar een cursus voor volgen is prima. Zo ook kennis op peil houden, want achterstallige kennis is weldegelijk een bedreiging voor je onderneming.

 

Verbreding van kennis is echter niet altijd voldoende. Paar maanden geleden werd een accountant in het ongelijk gesteld voor de aftrekbaarheid van studiekosten voor een Rechtenstudie. Dat hield onvoldoende verband met zijn onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.