• 0

Horecagelegenheid starten in het buitenland

Goedemiddag allemaal,

 

Ik ben al enige tijd in mijn hoofd druk bezig met de vraag: is dit nu wat ik wil?

Studie economie gedaan, het werkcircuit ingedoken maar het bekoort allemaal niet. Al jaren speel ik met het idee om in het buitenland een horecagelegenheid te openen.

 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vaste strandtent. Qua land is uiteraard een snelgroeiende economie interessant en daarbij moeten de toeristencijfers even geleidelijk toenemen. Ik zat te denken aan landen als Cambodja of Jamaica. Of misschien zelfs Gambia.

 

Het begint natuurlijk met een ondernemingsplan en daarnaast, in hoeverre liggen er mogelijkheden om dit te doen met een lening van een bank. Mijn privebezit is niet hoog genoeg om dit zelf rond te kunnen krijgen. Hoe staan banken tegenover zulke ideeen over het algemeen? En waar kan ik het beste beginnen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Mvrgr,

Bob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat een Nederlandse bank geneigd zal zijn in een buitenlandse horecagelegenheid te investeren (middels een lening aan jou). Te veel gedoe, te onduidelijk, te ver.

 

Je zult meer kans hebben in je FFF netwerk (Family, Friends, Fools). Alternatief is toch zelf een behoorlijk bedrag bij elkaar sparen. Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een bestaand bedrijf met een eigenaar die over een paar jaar wil stoppen. Werk daar, en maak goede afspraken over een overname.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Bob,

 

Begin bijvoorbeeld eens met in kaart te brengen op welke aspecten het je nog aan kennis en expertise ontbreekt om dit idee te kunnen realiseren, en vervolgens hoe je deze 'hiaten" gaat invullen. Het lijkt erop dat het je bijvoorbeeld ontbreekt aan:

[*]kennis en ervaring met horecaondernemerschap;

[*]kennis van financiering (voor een buitenlandse onderneming);

[*]kennis van ondernemen in het buitenland.

 

Je kunt boeken (bv. "Horeca de baas") en vaktijdschriften (Misset Horeca, Nightlife Magazine, Bierblad) lezen en informatie opzoeken op websites (horecastartersloket.nl, kenniscentrumhoreca.nl). Praat eens met (ervarings)deskundigen zoals horecaondernemers, adviseurs, bedrijfsmakelaars en accountants. Extra info over het exploiteren van Nederlandse strandpaviljoens vind je in:

http://www.spronsen.com/downloads/Brancheboekjes%202009/Brancheprofiel%20Het%20Strandpaviljoen%20in%20Beeld%202009.pdf

 

Het verkrijgen van een (bank)krediet voor een horecabedrijf en voor een buitenlandse onderneming is erg lastig. Op HL vind je veel informatie over het verkrijgen van externe financiering en het vergroten van je kansen daarop.

 

Je slaagkans van een dergelijke onderneming in het buitenland is vooral ook afhankelijk van je kennis van de lokale markt, wetten, gewoontes, regelgeving, e.d. Begin bijvoorbeeld via de EVD en zoek eens naar bedrijven/makelaars die het kopen/starten van een onderneming in dat land begeleiden. Ik kan voorbeelden geven van makelaars die dit doen in Zuid-Europa, niet in de door jou gewenste landen.

 

Heb je ter orientatie al eens naar de vele televisieseries gekeken over Nederlanders die gaan ondernemen in het buitenland? Daarbij wordt vaak een bedrijf in deze sector gestart. Verhelderend, vermakelijk en soms tenenkrommend. De meest voorkomende valkuilen zijn gebrek aan kennis en ervaring met horeca en ondernemerschap. Daarnaast onderschatten deze starters vaak het belang van een lokaal netwerk en ontbreekt het aan elementaire kennis van de taal, normen/waarden, markt, wetten/regelgeving e.d.

 

Succes met je voorbereidingen.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Beide, hartelijk dank voor de reacties!

 

Ik kijk inderdaad geregeld naar dergelijke programma's. Prachtig om te zien als het daadwerkelijk lukt maar de beren op de weg zijn vaak erg groot!

 

Ik zal mij eens goed verdiepen in de tips en aanbevelingen, Paul, dank daarvoor!

 

Mvrgr,

 

Bob

Link naar reactie
  • 0

Beste Bob,

 

Ik kon het toch niet laten om nog even te reageren. Vergeet vooral niet het risico van de landen in kaart te brengen! Met name als ik kijk welke landen jouw interesse wekken. Op tv lijkt het vaak mooier dan dat het is.

 

Vanuit mijn eigen (horeca)kenniskring ken ik een dame die naar Bali is gegaan. Alles geregeld voor een overname van een bedrijf waar zij al enige tijd werkzam is. Uiteindelijk wordt het afgekapt door de overheid, aangezien alleen eigen bewoners een horeca gelegenheid mogen stappen. Daarnaast heb ik een bekende die in Brazilie een strandtent is gestart maar wat he-le-maal fout is gegaan. Zonder ervaring in het diepe gesprongen en vervolgens grote problemen gehad met afpersing, maffia en drugsproblemen

Link naar reactie
  • 0

Zonder ervaring in het diepe gesprongen en vervolgens grote problemen gehad met afpersing, maffia en drugsproblemen

 

Yep, bezint eer ge begint. Dat wat zo romantisch lijkt op afstand, op vakantie of zelfs gedurende een paar maanden verblijf kan op een nachtmerrie uitlopen als je er onvoorbereid aan begint of niet opgewassen bent tegen de problemen waar je hoe dan ook tegenaanloopt. Dit geldt met name voor landen/gebieden waar nog een hoop armoede is, ondanks eventuele omhoog spurtende economiën. Vergeet overigens de overheid niet als bron van problemen en corruptie, die hebben nagenoeg altijd het laatste woord, rechtvaardig of niet.

 

Anderzijds, als je een beetje op je tellen let en uit het goede hout gesneden bent kan je de tijd van je leven hebben. Been there, done that, ik zou 't absoluut niet gemist willen hebben, en behoudens de lol die ik heb gehad heb ik er ook erg veel van geleerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.