• 0

stopzetting eenmanszaak,wat te doen met auto??

Ik ben zelfstandig thuisverpleegster,al z on 5jaar,wegens omstandigheden,te weinig tijd en te hoge druk,stop ik met mijn beroep,en start ik in juli in een ziekenhuis.

Ik heb een eenmanszaak, werk alleen.

Het enige wat ik niet weet,hoe zit dat met mijn auto? Hij wordt gebruikt als onkost,voor een gedeelte,is het zo,dat ik die auto nu moet deels terugkopen om hem volledig prive te krijgen,of hoe zit dat precies?

Ook met mijn eenmanszaak,mijn bureau van ons huis zit er voor een 10procent in,moet ik dit allemaal ophoesten aan de belastingen dan?of kijken ze nu enkel nog naar mijn inkomsten 2009,om dan in 2010 dit te betalen de belastingen erop?

Alvast bedankt om te reageren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijk feit, is er BTW afgetrokken bij de aankoop van het bureau (wat bedoel je hiermee) of de auto?

 

Als je de eenmanszaak wilt beëindigen en je de activa naar privé wilt brengen kun je deze "verkopen" aan privé tegen een zakelijke prijs dit is de prijs die twee onafhankelijke partijen overeen zouden komen over de verkochte activa. Voorts mag je deze aan bijvoorbeeld Marktplaats ontlenen (verzamel in ieder geval bewijs).

 

Is de zakelijke prijs hoger dan de boekwaarde van de activa op het huidige moment, is dit winst voor de onderneming en dus belast met inkomstenbelasting. Is deze lager dan andersom.

 

Je hoeft voor deze transactie geen geld over te boeken. Immers kan je (mits het eigen vermogen dit toelaat) de verkoopprijs aanmerken als privé opnamen.

 

Verder begrijp ik niet uit je verhaal of je de onderneming ook daadwerkelijk wilt staken, of deze leeg laat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de auto aankocht, heb ik de volle pot betaald,waarmee ik wil zeggen,we zijn btw plichtig als vrij beroep.(nieuwprijs 18500euro)

De eenmanszaak,zelfstandige thuisverpleging,laat ik over aan mijn collega,de auto heb ik van 2009 in mei gekocht.