• 0

stopzetting eenmanszaak,wat te doen met auto??

Ik ben zelfstandig thuisverpleegster,al z on 5jaar,wegens omstandigheden,te weinig tijd en te hoge druk,stop ik met mijn beroep,en start ik in juli in een ziekenhuis.

Ik heb een eenmanszaak, werk alleen.

Het enige wat ik niet weet,hoe zit dat met mijn auto? Hij wordt gebruikt als onkost,voor een gedeelte,is het zo,dat ik die auto nu moet deels terugkopen om hem volledig prive te krijgen,of hoe zit dat precies?

Ook met mijn eenmanszaak,mijn bureau van ons huis zit er voor een 10procent in,moet ik dit allemaal ophoesten aan de belastingen dan?of kijken ze nu enkel nog naar mijn inkomsten 2009,om dan in 2010 dit te betalen de belastingen erop?

Alvast bedankt om te reageren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijk feit, is er BTW afgetrokken bij de aankoop van het bureau (wat bedoel je hiermee) of de auto?

 

Als je de eenmanszaak wilt beëindigen en je de activa naar privé wilt brengen kun je deze "verkopen" aan privé tegen een zakelijke prijs dit is de prijs die twee onafhankelijke partijen overeen zouden komen over de verkochte activa. Voorts mag je deze aan bijvoorbeeld Marktplaats ontlenen (verzamel in ieder geval bewijs).

 

Is de zakelijke prijs hoger dan de boekwaarde van de activa op het huidige moment, is dit winst voor de onderneming en dus belast met inkomstenbelasting. Is deze lager dan andersom.

 

Je hoeft voor deze transactie geen geld over te boeken. Immers kan je (mits het eigen vermogen dit toelaat) de verkoopprijs aanmerken als privé opnamen.

 

Verder begrijp ik niet uit je verhaal of je de onderneming ook daadwerkelijk wilt staken, of deze leeg laat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de auto aankocht, heb ik de volle pot betaald,waarmee ik wil zeggen,we zijn btw plichtig als vrij beroep.(nieuwprijs 18500euro)

De eenmanszaak,zelfstandige thuisverpleging,laat ik over aan mijn collega,de auto heb ik van 2009 in mei gekocht.

Ik ga gaan werken in een ziekenhuis,om mij ook een beetje nu de vrije tijd te gunnen die ik de laatste jaren niet meer ken.

Wat ik minder goed begrijp,want ik ben daar niet in thuis,wat bedoel je met de boekwaarde van de activa op het huidige moment?en wat bedoel je met transactie da tik geen geld hoef over te boeken?

Dus als ik het goed begrijp,steken ze de auto in de prive dan,hij is bijv nog 15000euro waard,deze word in de inkomsten gesmeten,en daarop word ik dan belast in dat inkomstenjaar?heb ik het goed op?

Met dank,psgoede eindejaarsfeesten alvast!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een balans in belgie balans ???

 

een balans is een overzicht van het bedrijf wat jaarlijks wordt opgesteld, hierin staat aan de ene kant wat voor bezittingen het bedrijf heeft, denk hier aan inventaris, auto ??? en eventueel een positief saldo op de bank.

 

aan de andere kant staat hoe je dit bezit hebt gefinancierd, dit kan uit eigen middelen (eigen vermogen of kapitaal) of via bijvoorbeeld vreemd vermogen of leningen (lease etc).

 

Zo een overzicht maakt deel uit van de jaarrekening, en wordt over het algemeen jaarlijks opgesteld om bijvoorbeeld de aangifte van de inkomstenbelasting te kunnen verzorgen.

 

succes'

 

groet

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.