• 0

Creditcard boekingen en chippen verwerken in boekhouding

Ik ben een beginnende ondernemer en ik zit wat te stoeien met trial versies van boekhoudprogramma's. Davilex, Snelstart, Boekhouding KDS, Mill etc. Echter ik kan nog geen duidelijk eenvoudige pakket vinden. In sommige programma's kun je kiezen voor een bepaalde bedrijfsvorm. Na de keuze ZZP krijg ik 190 grootboekrekeningen, wel een beetje veel....

 

Het valt mij echter op dat er steeds sprake is van dagboeken en grootboekrekeningen voor kas/bank/giro. Echter een ondernemer zal al snel ook zaken kopen via een zakelijke credit card. Bijvoorbeeld software uit het buitenland.

 

Bij bovengenoemde programma's zie ik geen voorbeelden hoe dit wordt verwerkt. Ik kan mijn voorstellen dat een chippas als een extra kasboek kan worden aangemaakt. Immers hier doe je op een zelfde soort betalingen mee als met kasgeld.

 

Echter een creditcard weet ik niet goed te plaatsen. Om direct maar met een voorbeeld te komen:

 

Op de 10e van de maand koop ik iets voor 500 euro met de creditcard.

Dit bedrag staat op de 11e op mijn creditcard overzicht

Op de 20e van de maand wordt dit weer afgeboekt van mijn girorekening

 

Waar en hoe voer je dit nu in de boekhouding in ?

Bovenstaande is immers als volgt te vertalen:

 

Op de 10e :

aanschaf goederen van 500 euro

Schuld van 500 euro aan creditcard maatschappij

 

Op de 20e

Aflossing schuld creditcard maatschappij

afboeking giro van 500 euro

 

Moet je ook de valuteringdatum invoeren in de boekhouding (de 11e v.d. maand op creditcard rekening) ?

 

Nog een andere vraag over creditcard betalingen;

Software kan/wordt vaak uit Amerika aangeschaft. Hoor je dit ook aan te geven bij de doane voor invoerrechten?

En als de software leverancier 0% VAT/BTW rekent over bijvoorbeeld 500 euro dan moet je zelf neem ik aan 19% van 500 euro aangeven bij de BTW aangifte ?

Maar als de amerikaanse leverancier wel VAT in rekening brengt kun je dat hier in mindering brengen op je nederlandse BTW ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afhankelijk waarvoor je je credit card wilt gebruiken.

 

Wil je hem enkel gebruiken voor inkopen in het buitenland, zou ik de boeken kas/bank/inkoop gebruiken. Een kruispost voor credit card gebruiken lijkt me dan afdoende.

 

Wil je de kaart voor inkopen en kleine aankopen gebruiken is het het gemakkelijkste om er een bankboek voor aan te maken.

 

Tenzij je verwacht vaak aankopen te doen met de chipkaart zou ik hem gewoon bij je kassaldo optellen. Anders kun je hiervoor ook een apart bankboek aanmaken.

 

Invoerrechten kan ik je niets over vertellen.

 

Voorbelasting aftrekken van aankopen in de Verenigde Staten niet, zeker niet als je 0% VAT betaald hebt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bosp,

 

welkom, als je een creditcard betaling in je administratie wilt verwerken kan je de afschrijving ook gewoon specificeren als betaling voor de software.

 

dit kan je op twee manieren doen, of je boekt op de 20e aankopen buiten de EG (voor software uit de VS).

 

Werk je echter op factuurstelsel dan zal je het factuur ook kunnen inboeken in je inkoopboek en afboeken van het inkoopboek (in de bank) als de betaling wordt verwerkt. Als je dit doet binnen een maand met een interval van 10 dagen lijkt met dit niet echt handig. Maar ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld iets koopt op de 26e en de betaling volgt dan pas de maand erop dat je het factuur in de betreffende maand van de factuurdatum moet/wilt verwerken.

 

Als het niet nodig is zal ik niet gaan klussen met extra dagboeken enzovoort. Probeer het zo simpel mogelijk te houden, is makkelijk voor jou, je boekhouder/accountant en de belastingdienst.

 

Op de website van de belastingdienst staat een heleboel over invoer en btw: hier de link http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-19.html#P390_44681

 

Wat betreft het chippen, ik zou deze gewoon in je kasboeken (dus afschrijving van de bank: kruispost. en dan als kruispost storten in de kas) vergeet niet zorgvuldig alle bonnetjes uit je kas te halen!

 

succes en groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bosp,

 

Het lastige van creditcard en chipaankopen is de relatie te leggen tussen de aankoop enerzijds en de geldafboeking anderzijds. Immers als je 50 euro op je chip laadt en hiervan 5 verschillende aankopen doet, heb je dus 5 inkopen de relateren aan die 50 euro die je op je chip hebt geladen. Het kan daarodor makkelijk misgaan.

 

Zelfde geldt voor creditcard. Veelal worden de cc betalingen per periode samengenomen en als 1 bedrag periodiek van je lopende zakelijke rekening afgeschreven.

 

Hoe ik ermee omga is als volgt:

Voor alle creditcardinkopen gebruik ik 1 relatienummer in mijn crediteurenadministratie: Creditcardcrediteuren.

Zorg ervoor dat voor alle aankopen een inkoopfactuur of tenminste een bestelorder geprint wordt zodat je deze kunt inboeken als inkoopfactuur onder creditcard crediteuren.

 

Hiernaast heb ik een dagboek (type = bankboek) geopend voor de creditcard afschriften met als standaard tegenrekening

'creditcardsaldo'. Alle betalingen van jouw creditcard overzicht kan je dan afletteren tegen jouw creditcard crediteuren. Het saldo hiervan vormt het bedrag dat van jouw lopende rekening wordt geincasseerd. Zodra je de incasso vanaf je lopende rekening boekt zou het saldo op jouw grootboekrekening creditcardsaldo glad moeten lopen.

 

Let wel: het is dus zaak dat je elke maand het saldo op de rekening creditcardsaldo volgt. Loopt deze niet glad dan is dat reden om dit uit te gaan zoeken.

 

TIP VOOR ALLE CHIPPERS ONDER ONS:

Check uiterlijk overmorgen nog hoeveel saldo er op je zakelijke chip staat en leg dit vast in de administratie. Dit is het saldo dat per 31 december in de boeken onder liquide middelen moet worden verantwoord. Kom je boekhoudkundig op een ander chipsaldo uit dan heb je boekhoudkundig eea te corrigeren om tot dit saldo te komen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bosp,

 

Je kan de CC als crediteur opnemen.

 

In je inkoopboek boek je dan per CC afschrift alle mutaties in je boekhouding, dus bijvoobeeld

 

software 100 (debet)

aan CC 100 (credit)

 

Bij de betaling van je CC in de bank boek je dan de openstaande schuld van je CC weer af,

 

CC 100 (debet)

bank 100 (credit)

 

Het voordeel is op deze manier dat alles wat je in vreemde valuta betaald op je CC afschrift al in euro's is opgenomen. Dan hoef je zelf niet te gaan rekenen.

 

Dat is makkelijker en sneller als de manier die jij aangaf om per transactie je CC te boeken.

 

 

 

 

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.