• 0

falen nieuwe onderneming, wat te doen met inventaris?

Ik ben sinds 2006 ondernemer, dit als eenmanszaak. Naast mijn tot dusver goed lopende hoofdactiviteit heb ik andere initiatieven ontplooid, de ene succesvoller dan de andere. De investering die ik hierin gestoken heb betrof nooit bedrijfmiddelen, maar slechts tijd en geld (bv. voor ontwikkelen huisstijl, website, etc.). Nu heb ik weer 's een zoete inval voor een nieuwe activiteit (blijven rare jongens die ondernemers....), maar voor deze activiteit heb ik machines nodig. In totaal heb ik voor ca. EUR 2000,- aan apparatuur nodig (aankoopkosten van de machines zijn per stuk respectievelijk ca. 300,-, 550, 450,- en 700,- excl. BTW).

 

Mijn accountant schrijft zaken onder de 500,- in 1 keer af.Er zijn dus 2 machines die over een periode van 5 jaar afgeschreven moeten worden. Wat doe ik met de inventaris als blijkt dat de onderneming niet succesvol is? Moet ik dan de al afgeschreven machines verkopen omdat die bedrijfsactiviteit er niet meer is, of kunnen deze ongebruikt in het bedrijf blijven (voor bv. evt. toekomstige activiteiten)? Verlies ik ook de afschrijving over de machines boven de 500,- zodra ik die activiteit staak? Of kan ik omdat ik ondernemer ben deze kosten nog wel blijven afschrijven?

 

Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk. Ik wil graag weten wat mijn investeringsrisico is. Loop ik het risico afschrijving kwijt te raken, moet ik ongebruikte bedrijfsmiddelen voor een niet meer bestaande activiteit verkopen die waarde ten gunste van mijn bedrijfsresultaat brengen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Simron,

 

Rare jongens die ondernemers? Ik denk eerder rare jongen die Simron. Ik vind het nl. een beetje raar om een nieuwe onderneming op te starten en dan al meteen aan staking te denken. Verder lijk je met je activiteiten van de hak op de tak te springen, terwijl succesvolle ondernemers juist succesvol zijn omdat ze zich focussen op één enkel idee.

 

Maar nu het antwoord op je vraag:

Er staat nergens in de wet dat je je bedrijfsmiddelen moet verkopen, als je je onderneming staakt. Gelukkig maar zou ik zeggen, wat er is ook nog zo iets als eigendomsrecht ;).

 

Wat er gebeurt is dat je bedrijfsmiddelen op het moment van staking je ondernemingsvermogen verlaten. Als je ze niet verkoopt, gaan ze naar je privé-vermogen tegen de waarde in het economisch verkeer (wev). Het kan zijn dat de wev hoger is dan de boekhoudkundige waarde en in dat geval is het verschil belast als stakingswinst. Je kunt ook een stakingsverlies realiseren. Hou er rekening mee dat je bij staking een deel van de genoten investeringsaftrek en teruggevorderde BTW moet terugbetalen.

 

Je kunt ook de onderneming een tijdje stilleggen en de bedrijfsmiddelen aanhouden als ondernemingsvermogen, maar dat is eigenlijk alleen mogelijk als de toekomstige activiteiten in het verlengde liggen van de eerdere activiteiten.

 

Heeft je accountant je er ook al opgewezen dat in 2009 en 2010 versnelde afschrijving van de bedrijfsmiddelen mogelijk is?

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon, ;D je hebt gelijk, normaal gesproken zou een ondernemer zich op 1 iets richten, maar bij mij werkt het iets anders vrees ik. Mijn hoofdactiviteit heeft me sinds 2006 veel gebracht, maar daar zit geen groei in. Daar komt bij dat het me ook niet echt boeit. Ik zie ondernemerschap juist ook als een manier om dingen te proberen en te zoeken waar ik echt voldoening uit haal, het ene werkt, het andere niet. I.p.v. uitgebreid vooronderzoek te doen, ben ik meer van het doen. Er is geen betere test dan de praktijk. Dat heeft me soms geld gekost, maar vaker geld opgeleverd. Helaas zijn geen van die initiatieven iets gebleken waar ik echt mee verder wil, ik ben nog nog steeds zoekende naar die ene activiteit waar ik me echt vol in wil storten.

 

Ik denk niet graag aan staken van activiteit, maar weet natuurlijk dat het kan gebeuren en dus wil ik daar wel op voorbereid zijn. Dit is het eerste geval waarbij er bedrijfsmiddelen zoals machines bij betrokken zijn, dit is dus nieuw voor me.

 

Terug naar de inhoud; Je uitleg is erg duidelijk. Goed om te weten is nog dat deze nieuwe activiteit niets verandert aan mijn ondernemerschap, het is slechts iets nieuws naast de 3 dingen die ik momenteel onder mijn zzp kvk inschrijving doe. Aangezien ik wel verwacht ondernemer te blijven, kan ik de bedrijfsmiddelen ook houden ook al wordt er weinig mee gedaan toch? Of vindt er een toets plaats of ik de middelen ook daadwerkelijk gebruik? Anders is het idd gewoonweg staken, naar prive, BTW terugbetalen en afrekenen.

 

Dat van de versnelde afschrijving van bedrijfsmiddelen wist ik niet. Begrijp ik goed dat investering in bedrijfsmiddelen in 2009 en 2010 in 2 jaar afgeschreven mogen worden? Heb ik dan bovenop de versnelde afschrijving ook nog de mogelijkheid op de investeringsaftrek? Stel het komt boven de 2200 bij mij, dan heb ik recht op 28%.

 

Klopt deze rekensom?

Stel ik investeer voor EUR 3000 in bedrijfsmiddelen. in 2010 en 2011 schrijf ik 50% af. Ik val het 52% tarief, dus uiteindelijk ontvang ik 52% (EUR 1560) van mijn investering sowieso terug. Als ik ook nog eens een extra 28% investeringsaftrek krijg over het investeringsbedrag van 3000, mag ik nog 's EUR 840 aftrekken a 52%. Ik kom dan op een totaal van EUR 3840,- dat ik mag aftrekken, dit betekent dat ik netto EUR 1996,80 terugkrijg (lees= minder betaal aan belasting) voor een investering van EUR 3000,-. Netto investering is dan slechts EUR 1000. Dat maakt het wel enorm aantrekkelijk, klinkt te mooi om waar te zijn... ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@joost Dat is nog een leuk begin van 2010!!

 

Is het geen probleem dat ik pas in 2010 de investering doe? Of kan ik dan in 2010 en 2011 de afschrijving van 50% doen? Of is het dan in 2010 50% (plus de 28% investeringsaftrek uiteraard) en daarna de rest op reguliere wijze?

Link naar reactie
  • 0

Is het geen probleem dat ik pas in 2010 de investering doe?

 

Pas? Had je het met terugwerkende kracht willen kopen in 2009? ;D

 

Maar nee, je mag de bedrijfsmiddelen in 2010 kopen en afschrijven met een max. percentage van 50% per jaar. Enkel in 2010 de investeringsaftrek uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, nog in 2009 kopen is inderdaad lastig... ::). Ik dacht dat de regeling wellicht alleen in de jaren '09 en '10 van toepassing is. Het verhaal is helemaal helder, allen enorm bedankt voor de hulp. Forum biedt me veel toegevoegde waarde tov mijn accountant. Thanx!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.