• 0

Eerder aangifte inkomstenbelasting doen

Hello,

Zoals bekend komt het aangifte programma voor de inkomstenbelasting voor ondernemers pas eind februari beschikbaar (waarom eigenlijk?). Maar, is het mogelijk om al eerder de aangifte in te dienen bij de belastingdienst?

Op de website van de belastingdienst staat:

Er zijn 3 manieren waarop u elektronisch aangifte kunt doen voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting:

1) U doet aangifte via de internetsite van de Belastingdienst.

2) U doet aangifte met aangiftesoftware.

3) U laat uw aangiften verzorgen door een fiscaal intermediair, zoals een accountant of een belastingadviseur.

Optie 1 is dus al uitgesloten, maar zou het via optie 2 of 3 al eerder kunnen? Ik heb mijn aangiftes tot nu toe altijd zelf gedaan via optie 1.

Alvast bedankt,

David

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24458-eerder-aangifte-inkomstenbelasting-doen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Een boekhouder, accountant of belastingadviseur beschikt over het algemeen over belastingaangifte software waarmee zij al eerder de belastingaangiftes kunnen insturen. Hiervoor maken ze geen gebruik van de aangifteprogramma's van de belastingdienst zelf. Dus om antwoord te geven op je vraag: Ja het zou eerder kunnen bij een boekhouder, accountant of belastingadviseur.

Moet je wel even informeren dat het gelijk gebeurt in plaats van dat er uitstel wordt aangevraagd en het pas maanden later gebeurt.

• 0

beste David

Zoveel scheelt het ook weer niet. Wij krijgen de software meestal eind januari geleverd.

Daarbij speelt nog iets veel belangrijkers mee: het maakt niet zo heel veel uit wanneer je de aangifte indient (voor 1-4).

Ik heb mijn IB wel eens op 28-1 ingediend en kreeg mijn euro's pas eind mei.

Later een keer de IB ingediend op 20-2 en toen kwam het geld al eind april.

Veelal zullen vroege indieners hun geld echter niet voor eind april hebben.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hello!

@Robbert: Bedankt voor je antwoord, dat is wat ik wilde weten. Goed om te horen dat er mogelijkheden zijn om de aangifte al eerder in te dienen. Ik zal kijken of ik een partij kan vinden die mij op dergelijke korte termijn van dienst kan zijn.

@Joost : Ik begrijp je aanname dat mijn bedoeling is om eerder geld terug te krijgen. Echter, de rede dat ik eerder aangifte zou willen doen is dat ik graag (privé) een hypotheek af wil sluiten. Hiervoor heb ik (zoals jullie waarschijnlijk weten) de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar nodig. Wat betreft 2009 heb ik mij laten vertellen dat ik zou kunnen volstaan met het indienen van de IB aangifte. Ik ben mij nu aan het oriënteren op de huizenmarkt en wanneer ik een geschikte woning gevonden heb zou ik uiteraard zo snel mogelijk tot de koop willen overgaan en de hypotheek afsluiten. Vandaar mijn vraag.

Bedankt!

David

• 0

Echter, de rede dat ik eerder aangifte zou willen doen is dat ik graag (privé) een hypotheek af wil sluiten. Hiervoor heb ik (zoals jullie waarschijnlijk weten) de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar nodig. Wat betreft 2009 heb ik mij laten vertellen dat ik zou kunnen volstaan met het indienen van de IB aangifte. Ik ben mij nu aan het oriënteren op de huizenmarkt en wanneer ik een geschikte woning gevonden heb zou ik uiteraard zo snel mogelijk tot de koop willen overgaan en de hypotheek afsluiten. Vandaar mijn vraag.

Je kunt je accountant of boekhouder ook een verklaring laten opstellen, met daarbij de jaarcijfers. De meeste banken zullen daar meer aan hebben dan aan de IB aangifte.

• 0

Je kunt je accountant of boekhouder ook een verklaring laten opstellen, met daarbij de jaarcijfers. De meeste banken zullen daar meer aan hebben dan aan de IB aangifte.

Dat zou ik ook verwachten maar de Hypotheker heeft aangegeven dat ik mijn aangifte IB nodig had. Hij ging uit van de voorwaarden van de NHG. Wellicht dat je zonder NHG een bank kan vinden die genoeg heeft aan de jaarcijfers met verklaring van een accountant/boekhouder maar dat zou (zoals ik het had begrepen) onvoordelig zijn wat betreft de hypotheek.

• 0

Dat zou ik ook verwachten maar de Hypotheker heeft aangegeven dat ik mijn aangifte IB nodig had. Hij ging uit van de voorwaarden van de NHG. Wellicht dat je zonder NHG een bank kan vinden die genoeg heeft aan de jaarcijfers met verklaring van een accountant/boekhouder maar dat zou (zoals ik het had begrepen) onvoordelig zijn wat betreft de hypotheek.

Ik heb de voorwaarden even voor je opgezocht:

Indien inkomen genoten wordt uit een zelfstandig beroep of bedrijf dient hieruit minimaal de laatste 3 kalenderjaren aaneengesloten inkomen genoten te zijn. Het inkomen is de gemiddelde nettowinst van de afgelopen 3 kalenderjaren tot maximaal de nettowinst genoten in het laatste kalenderjaar.

Ter bepaling van de nettowinst is het onderdeel "fiscale winst uit onderneming" (tot 2004) of het onderdeel "saldo fiscale winstberekening" (2004 en later) van de aangifte IB leidend.

Ik denk dat als je een verklaring laat maken op basis van het bovenstaande, dat dat voor de bank genoeg moet zijn. De hypotheker is slechts een tussenpersoon, het is uiteindelijk de hypotheekverstrekker die het beoordeelt. De bedragen voor de aangifte naar de belastingdienst vul je zelf in, een verklaring van een boekhouder / accountant lijkt mij betrouwbaarder.

• 0

Nog even een kleine aanvulling op de NHG gegevens. Tot 1 juli kun je nog uitgaan van de aangifte van 2006,2007 en 2008.

Voor de bank heb je niet de IB aangifte 2009 nodig, maar nu wel de cijfers 2009.

NHG hoeft voor ondernemers niet voordeliger te zijn. Als ondernemer heb je juist liquiditeiten nodig om zaken te doen en niet om je hypotheek af te lossen. Draait je zaak super en heb je het geld vrij beschikbaar dan kun je het altijd nog inlossen. Bij NHG zit je vast aan regels.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar