Ga naar inhoud

kapitaalrekening en rekening courant

Geplaatst:

santa2010

Hallo,

Ik begin samen met een vriendin een vof. Ze heeft 4 maanden een eenmanszaak gehad. Die gaat stoppen en we starten dan een nieuwe vof.

Hierover heb ik een paar vragen:

Contract vraag:

Ik ben bezig met het vof contract maar het valt me nog wel even tegen.

Zij brengt de eenmanszaak in (materieel) en ik betaal een bedrag X (financieel) om mee te doen. (gelijk gesteld)

Ieder brengt nog een bedrag in (alletwee 4000 euro) om wat aanloopkosten te dekken en wat voorraad in te kopen.

Nu is het mij niet duidelijk hoe dit geregistreerd moet worden. Welk gedeelte komt op de kapitaalrekening?

Kan zij een deel van het geld wat ik betaal gebruiken om haar eigen lening af te lossen? Dat lijkt mij niet gebruikelijk.

Groeten,

Santa

even alle enters verwijderd

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi Santa

Alles wat ieder inbrengt komt op de balans met als tegenboeking de kapitaalrekening per vennoot.

Als haar EMZ er zo uitzag:

Activa Passiva

Inventaris 10.000 Eigen vermogen 6.000

Bank 5.000 Schuld bank 9.000

Jij legt ook (haar eigen vermogen) 6.000 op tafel en jullie leggen ieder 4.000 extra in, dan is de balans van de VOF:

Activa Passiva

Inventaris 10.000 Eigen vermogen jij 10.000

Eigen vermogen partner 10.000

Bank 19.000 Schuld bank 9.000

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

santa2010

• Auteur

Bedankt voor de snelle reactie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.