Dit kwam eigenlijk naar voren toen ik in december vorig jaar aan-/vooruitbetalingen kreeg voor producten die ik in februari/maart ga leveren.
Er is nog niets geleverd en er is nog geen factuur, maar er wordt wel een bedrag bijgeschreven.
Er is me toen geadviseerd om het bedrag op een kruispost te boeken...
Ik begrijp dat je dit moet zien als "het geld is er al wel, maar er kan nog van alles gebeuren, dus boek het nog niet definitief in ".
Hier zit ook nog een stadium voor, waarin iemand een bestelling heeft geplaatst, een aan-/vooruitbetaling zal doen, maar hier nog 10 dagen de tijd voor heeft.
In beide gevallen wil/moet ik iets boeken, maar ik vraag me af of ik het goed doe.
Ik heb onder Activa twee rekeningen die mi in aanmerking komen, nl "Geld onderweg" en "Voorlopige boekingen".
Het begint met Geld onderweg.
Dit boek ik als
debet: geld onderweg
credit: verkopen
En zodra het geld er is:
debet: voorlopige boekingen
credit: geld onderweg
Zodra geleverd en factuur gemaakt:
debet: bankrekening
credit: voorlopige boekingen
Zo gaat het met een tussenstap van geld onderweg naar mijn bankrekening.
Maar krijg je in de tussentijd dan niet een rare situatie voor de BTW?
De enige manier om het qua bedragen kloppend te krijgen, is door de BTW direkt bij de Geld onderweg boeking in te vullen, maar dan heb je dus een af te dragen BTW bedrag van een betaling die er feitelijk nog niet is.
Is dat niet raar? Wat nu als in de tussentijd het kwartaal verstrijkt en ik BTW aangifte moet opstellen?
Gevoelsmatig zou ik de BTW pas invullen bij de boeking van voorlopig naar mijn bankrekening, maar dan is het bedrag onder inkomsten te hoog (nl. incl BTW) en blijft er een bedrag ter grootte van de BTW openstaan op de Voorlopige boekingen rekening.
Wat ik ook verwarrend vind (maar niet onoverkomelijk) is dat al vanaf het moment van de Geld onderweg boeking er inkomsten zijn, omdat ik hem daartegen boek uiteraard, maar ik zie niet hoe ik dit anders moet doen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
FLV
FLV
Ik zit met een vraag over tijdelijke boekingen.
Dit kwam eigenlijk naar voren toen ik in december vorig jaar aan-/vooruitbetalingen kreeg voor producten die ik in februari/maart ga leveren.
Er is nog niets geleverd en er is nog geen factuur, maar er wordt wel een bedrag bijgeschreven.
Er is me toen geadviseerd om het bedrag op een kruispost te boeken...
Ik begrijp dat je dit moet zien als "het geld is er al wel, maar er kan nog van alles gebeuren, dus boek het nog niet definitief in ".
Hier zit ook nog een stadium voor, waarin iemand een bestelling heeft geplaatst, een aan-/vooruitbetaling zal doen, maar hier nog 10 dagen de tijd voor heeft.
In beide gevallen wil/moet ik iets boeken, maar ik vraag me af of ik het goed doe.
Ik heb onder Activa twee rekeningen die mi in aanmerking komen, nl "Geld onderweg" en "Voorlopige boekingen".
Het begint met Geld onderweg.
Dit boek ik als
debet: geld onderweg
credit: verkopen
En zodra het geld er is:
debet: voorlopige boekingen
credit: geld onderweg
Zodra geleverd en factuur gemaakt:
debet: bankrekening
credit: voorlopige boekingen
Zo gaat het met een tussenstap van geld onderweg naar mijn bankrekening.
Maar krijg je in de tussentijd dan niet een rare situatie voor de BTW?
De enige manier om het qua bedragen kloppend te krijgen, is door de BTW direkt bij de Geld onderweg boeking in te vullen, maar dan heb je dus een af te dragen BTW bedrag van een betaling die er feitelijk nog niet is.
Is dat niet raar? Wat nu als in de tussentijd het kwartaal verstrijkt en ik BTW aangifte moet opstellen?
Gevoelsmatig zou ik de BTW pas invullen bij de boeking van voorlopig naar mijn bankrekening, maar dan is het bedrag onder inkomsten te hoog (nl. incl BTW) en blijft er een bedrag ter grootte van de BTW openstaan op de Voorlopige boekingen rekening.
Wat ik ook verwarrend vind (maar niet onoverkomelijk) is dat al vanaf het moment van de Geld onderweg boeking er inkomsten zijn, omdat ik hem daartegen boek uiteraard, maar ik zie niet hoe ik dit anders moet doen.
Of maak ik het zo veel te ingewikkeld?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24688-tijdelijke-boekingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag