• 0

Margeregeling globalisatiemethode vs VPB

Heb alle stukken mbt margeregeling op deze site en op site belastingdienst gelezen. Voor wat betreft de BTW is deze mij wel duidelijk. Het gaat in deze om de handel in gebruikte auto's (door belastingdienst aangewezen voor de globalisatiemethode).

 

Mijn vraag is echter hoe het dan met de Vennootschapsbelasting gaat.

 

V.w.b. de btw bereken je nl de marge door alle marge-verkopen minus alle marge-inkopen en uit dat saldo haal je 19% btw.

Hoe bereken je echter de winst voor de vpb, want voor de btw wordt geen rekening gehouden met de voorraadmutatie, terwijl voor de vpb je dit wel doet.

a) Als ik de berekende marge-btw van mijn verkoopgrootboekrekening afboek en aan het einde boekjaar de voorraad corrigeer door deze van de inkopen af te boeken. Dan heb ik denk ik de juiste vpb-winst bepaald, maar deze sluit dan niet meer aan bij de berekening van de behaalde marge op mijn verkopen bij de btw-aangiften.

b) als ik einde jaar een negatieve marge voor de btw heb (en dus volgend jaar nog kan verrekenen), dien ik dit (voordeel) dan ook op te nemen in mijn jaarrekening en/of vpb-aangifte? (als een belastinglatentie ofzo?)

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb alle stukken mbt margeregeling op deze site en op site belastingdienst gelezen. Voor wat betreft de BTW is deze mij wel duidelijk. Het gaat in deze om de handel in gebruikte auto's (door belastingdienst aangewezen voor de globalisatiemethode).

 

Hallo B€ll,

 

De margeregeling gaat over meer produkten dan alleen auto's of bedoel je met 'in deze' dat het voor jou om auto's gaat?

 

Anyway, maakt voor het antwoord op je vraag niet uit.

BTW heeft onder normale omstandigheden geen invloed op het resulaat. Alleen als er iets misgaat (vergeten BTW terug te vragen en verjaard o.i.d.) heeft het die invloed wel.

Voor de IB of de VPB doet toepassing van de margeregeling er dus niet toe. Dat er bij toepassing van die regeling verschillen onstaan in de aansluitingen is daar inherent aan.

 

Maar ik hoor 't graag als ik er naast zit.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.