• 0

Beginnersvragen eenmanszaak: VAR nodig, loon uitbetalen, welke verzekeringen?

Goedenavond,

Ik ben net begonnen met mijn eigen onderneming en er is me nog een hoop onduidelijk ondanks dat ik de website van KvK, Belastingdienst en Lancelots heb doorgenomen.

Vraag 1: Wat ben ik nu eigenlijk?

Ik heb mijzelf ingeschreven als eensmanszaak bij de KvK en Belastingdienst. Vanuit huis werk ik fulltime aan grafische opdrachten (website bouw etc), maar ook product ontwerp klussen neem ik aan.

Wat ben je dan: zzp'er/ freelancer of iets anders? Geen website kon mij dit duidelijk uitleggen.

Vraag 2:

Is een VAR verklaring perse nodig? Dit begrijp ik niet, er staat dat het aangeraden wordt om duidelijk te maken wie bepaalde kosten betaald: jij of de opdrachtgever. Maar als je een 'bedrijf' bent dan heb je toch niet perse een VAR nodig om voor hun te werken/ te factureren?

Vraag 3:

Hoe betaal je jezelf uiteindelijk? Het is mij onduidelijk hoe je uiteindelijk jezelf uitbetaald. Ben je dan in loondienst bij je eigen bedrijf, of mag je het geld dat op je zakelijke rekening staat - na afdraging a/d belasting - gewoon op je privé rekening storten?

Vraag 4:

Zijn er verplichte verzekeringen die je moet afsluiten, of is alles vrijblijvend? Arbeidsongeschiktheid en rechtsbijstand lijkt me overbodig namelijk.

Veranderd er iets voor je zorgverzekering?

Alvast dank voor degene die mij wilt helpen.

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Allereerst is er bij een eenmanszaak geen onderscheid tussen zakelijk en privé.....je functioneert als bedrijf maar hebt/bent geen rechtspersoon...eigenlijk is zzp er wel een juiste term....zelfstandig zonder personeel.

Dus wel een VAR verklaring waardoor het duidelijk is wie de afdrachten moet doen...juist omdat je geen rechtspersoon hebt/bent.

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

• 0

Ok bedankt dan ga ik die gelijk aanvragen. Dit is een duidelijk antwoord, bedankt voor je advies.

Weet je toevallig ook antwoord op de vraag hoe ik mijzelf uiteindelijk betaal?

Ik heb nu bijv. een voorschot van een langlopende project binnen, hoe veel laat ik hiervan op mijn zakelijke rekening staan en hoeveel kan ik mijzelf nu al uitbetalen?

Gr

Rob

• 0

Da's maar net hoeveel je prive nodig hebt en hoeveel je in de zaak wilt investeren.

Hou wel rekening met je IB en BTW afdracht.

VAR verklaring is m.i. niet nodig als je opdrachten aanneemt, dus niet voor een uurloon jezelf aan een opdrachtgever verhuurt.

• 0

Wanneer je aan de criteria voldoet die de Belastingdienst aan de ondernemerschap stelt kun je zelf bepalen of dat je als zelfstandige wordt aangemerkt. Omdat het verkrijgen van een VAR verklaring gratis is zou ik deze wel aanvragen. Sommige opdrachtgevers willen deze graag hebben om te voorkomen dat zij straks de belasting en sociale lasten voor jou moeten betalen. De premie van de Zorgtoeslag moet jezelf betalen, hiervoor kun je het schattingsformulier van de Belastingdienst gebruiken. Het afsluiten van een AOV en een rechtsbijstandsverzekering is een persoonlijke keuze. Kies je voor zekerheid dan is het te overwegen om een AOV af te sluiten, maar de premie kan hoog zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om een wachttijd van 2 maanden te nemen.

Ook de vraag hoeveel dat je uit de zaak moet opnemen is persoonlijk. Misschien kun je uitgaan van de maandelijkse (privé) lasten. Let wel, niet de opnamen zijn belast voor de inkomstenbelasting maar de winst die je maakt.

Succes,

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 0

hoi Rob

Als starter loont het ook de moeite om een aantal columns te lezen. Zie de zoekresultaten hier:

https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=starter&b=25&u=

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Weet je toevallig ook antwoord op de vraag hoe ik mijzelf uiteindelijk betaal?

Ik heb nu bijv. een voorschot van een langlopende project binnen, hoe veel laat ik hiervan op mijn zakelijke rekening staan en hoeveel kan ik mijzelf nu al uitbetalen?

Even kort: je haalt je inkomen uit de winst die je maakt. Reserveer de af te dragen BTW, en daarnaast zo'n 40% van je omzet ex BTW voor de te betalen inkomstenbelasting. Zet dat op een aparte (spaar)rekening.

Als het goed is heb je toegang als ondernemer (username / password) voor de site van de belastingdienst. Daar kun je software voor de IB aangifte downloaden. Daarmee kun je ook gerichter bepalen hoeveel je uiteindelijk moet betalen aan IB. Maar 40% van de omzet is een aardige vuistregel.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar