• 0

Journaalpost autokosten/fiscus

Ik heb een vraag over de autokosten van een onderneming.

Nou weet ik dat je 20 0f 25% van de aanschafwaarde en daar dan weer 12% van moet nemen voor de btw aanschaf waarde 21000x25%x12% is 655

 

JP Is dan

Prive verbruik btw

aan nog af te dragen btw

 

maar de autokosten die gemaakt zijn? zo's 5000 euro

komen die nu in de v/w of worden die overgeboekt naar prive?

 

Journaalpost?

 

Alvast bedankt voor de reactie

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er vanuit gaande dat je de auto zakelijk hebt aangeschaft en op de balans hebt staan en dus alle kosten aftrekt binnen je bedrijf. Dan komen die autokosten die je hebt gemaakt inderdaad op de w/v-rekening. Als jij €59,50 aan benzine pint bij een benzinepomp is de journaalpost:

 

Brandstoffen €50

nog te vorderen btw €9,50

AAN bank €59,50

 

In dit geval komen de autokosten goed. Ik hoop dat hiermee je vraag over die €5000 autokosten ook beantwoord is?

 

Als jij op jaarbasis vervolgens meer dan 500 privé kilometers maakt dan moet je inderdaad een BTW-correctie doen. Dit is 12% van 20 of 25% van de cataloguswaarde van de auto. Vervolgens maak je een boeking in je boekhouding:

 

Autokosten

AAN privé gebruik BTW

 

Ik hoop dat het nu duidelijk is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie

 

maar de auto heeft een aanschafwaarde van ongeveer 21000. En de totale autokosten zijn ongeveer 5000 over het jaar 2009

(wegenbelasting/benzine/onderhoud

 

moeten die nu overgeboekt worden naar Prive. Dit blijkt dus wel in 2008 te zijn gebeurt ivm de belastingaangifte

 

Vind het een beetje vreemd?

 

Alvast bedankt voor uw reactie

 

Gr.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De auto is zakelijk aangeschaft en het is een eenmansbedrijf

 

Voor de btw is het dan

autokosten

aan prive gebruik auto

 

maar moet ik nu 25% van de cataloguswaardenemen 21000x25% =5250

de autokosten zijn in totaal 5000 ongeveer. Dus dit wordt dan overgeboekt naar prive gebruik?

 

Gr..

Link naar reactie
  • 0

Aha, ik snap het al. Je bedoeld de regeling dat de bijtelling niet hoger mag zijn dan de gemaakte autokosten? In dit geval moet je inderdaad een bijtelling doen van €5000,-.

 

Alleen heb je bij die €5000 aan autokosten ook de afschrijving meegenomen? Als dit niet het geval is en de afschrijving is €1000 dan betekend dit dat de totale autokosten €6000 zijn. De bijtelling is €5250 zoals je zelf aangeeft, dus dan neem je deze omdat de autokosten hoger zijn dan de bijtelling.

 

Je kan 2 dingen doen, de bijtelling in de boekhouding opnemen of het via de winstaangifte van je EMZ laten lopen(dit laatste heeft altijd mijn voorkeur).

 

Indien je het via de boekhouding wil doen:

 

Prive €5250

AAN bijtelling auto/overige autokosten oid. €5250

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.