• 0

BTW vooraftrek en investeringsaftrek m.b.t. niet gekwalificeerde werkruimte

Betreft : werkruimte thuis, niet "gekwalificeerd", dus geen eigen opgang, geen eigen sanitaire voorzieningen.

 

Omdat de werkruimte niet is gekwalificeerd mogen er geen (afschrijvings-)kosten e.d. als aftrekpost worden opgevoerd.

 

Ik lees (ook op dit forum, hoewel berichtgeving uit 2007 stamt) dat echter wel op bijvoorbeeld de inrichting de BTW

in vooraftrek kan worden genomen en dat zelfs de inrichting in aanmerking komt voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Waar kan ik een fiscale / juridische onderbouwing vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een wetsartikel etc.??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Waar kan ik een fiscale / juridische onderbouwing vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een wetsartikel etc.??

 

 

Hoi Assen10,

 

is ons woord niet goed genoeg? ;)

 

Maak allereerst eens onderscheid tussen BTW en IB. Als je dan sec vanuit de BTW wetgeving kijkt, dan komt BTW op uitgaven en kosten voor aftrek als voorbelasting in aanmerking. Daar staat niet specifiek iets in over de kwalificerende werkruimte. Echter, er wordt - zoals wel in de IB - geen beperking aan de aftrek gegeven, dus aftrekbaar.

 

Waar heb je gelezen dat de KIA geldt voor de inrichting van de niet kwalificerende werkruimte?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bericht geplaatst op 20-01-07 door Ard Ramaekers:

De strekking van de regels is zo'n beetje wel duidelijk: als het niet duidelijk een aparte ruimte is met voorzieningen als een eigen ingang dan zijn de kosten niet aftrekbaar ....

Echter een onderwerp wat weinig besproken wordt in dit kader zijn de BTW op kosten die je maakt en de mogelijkheid om investeringsaftrek te krijgen. De volgende (kromme) situatie onstaat dan:

je begint je bedrijf op een slaapkamer van je eigen woning, je koopt voor 5000 euro excl.btw inrichting etc. De afschrijvingskosten zijn niet aftrekbaar. Maar omdat je de spullen zakelijk gebruikt kun je wel de BTW terugvorderen, en on top of it, je kunt 25% van 5000 is toch 1250 investeringsaftrek opvoeren.

Op een uitgave van 5950 inclusief BTW haal je zo toch ongeveer 1400 terug van de belasting (950 BTW en 450 IB).

 

Tot zover de bijdrage op 20-01-07 op dit forum.

De auteur zelf wist in de literatuur ook geen vindplaats voor de stelling aan te wijzen, poneerde desondanks de stelling.

Ik ben nieuw op HL, en kom zeer waardevolle info tegen, was even benieuwd of een van de forumleden de stelling kan onderbouwen, ik heb nu met een dergelijke casus te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik kan zo snel niet zien of dit besluit nog geldt:

 

Besluit Staatssecretaris van Financiën van 24 januari 2000, nr. DB1999/4345M

 

Vraag 5: Investeringsaftrek over gemengde kosten

Een ondernemer investeert in de inrichting van de tot zijn privé-vermogen behorende werkruimte. De inrichting rekent hij tot zijn ondernemingsvermogen. Op grond van artikel 8b, eerste lid, onderdeel a, ten eerste, van de Wet komen deze kosten niet in aftrek van de winst. Kan deze investering wel in aanmerking komen voor investeringsaftrek?

Antwoord 5

Ja, deze investering komt in principe in aanmerking. De aftrekbeperking in de winst heeft geen betekenis voor de investeringsaftrek.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heren deskundigen,

Nu een nog iets andere wending van de zaak: Ik heb een nieuwbouwwoning met werkruimte laten bouwen. Deze werkruimte kwalificeert niet als zelfstandige werkruimte. In het kader van de reacties op deze threat concluceer ik dat de kosten voor inrichting zowel voor investeringsaftrek als BTW terugvordering kwalificeren.

 

Hoe zit het met de kosten voor de bouw/aanleg van de ruimte? In dat geval zou ik de bouwkosten samenhangend met de werkruimte (het betreffende oppervlak of inhoud van de ruimte in verhouding tot de totale opp/inhoud van de woning) op willen voeren als invetsering en voor de BTW. Is dit een juste interpretatie van de regelgeving?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.