• 0

howto: Freelance volgens Bdienst

Dames en heren, een aantal vragen omtrent het reilen en zeilen volgens "freelance",

ofwel "resultaat uit overige werkzaamheden" ofwel "resultaatverdiener".

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html#P37_6187

 

Stel, ik ben in loondienst en wil daarnaast een trainingsklus doen voor een opdrachtgever.

De opdracht is 2 dagen. Het afgesproken bedrag is 4000 euro, en de (zakelijk) te verrekenen kosten:

km.declaratie, 1 nacht hotel en eten ( 250 euro ), en 2 dagen vergaderruimte huur ( 500 euro ).

Laatstgenoemde bedragen inclusief BTW.

 

Hoe gaat e.e.a. dan in zijn werk ?

Daar heb ik een aantal vragen over.

 

a) moet ik als opdrachtnemer een nota/factuur versturen naar de opdrachtgever ?

b) moet een nota/factuur er dan net zo uitzien als een bedrijfsfactuur, dus excl. en incl. BTW, etc ?

c) moet er een (freelance) overeenkomst opgesteld worden tussen opdrachtnemer en opdrachtgever ?

( waarin bijvoorbeeld aansprakelijkheid naar voren komt en wie de onkosten betaald ? )

d) kan opdrachtgever BTW verrekenen over de nota/factuur ?

e) wie betaald de sociale lasten, en hoe ?

f) zijn er nog andere punten waar rekening mee gehouden moet worden ?

 

Ik kan me voorstellen dat de opdrachtgever enige argwaan kan hebben richting een freelancer als deze zonder KvK en

BTW nummer komt aanzetten om een opdracht uit te voeren. Want ja, hoe verwerkt de opdrachtgever het correct in zijn

administratie, en hoe weet de opdrachtgever dat de opdrachtnemer daadwerkelijk de inkomsten opgeeft aan de Bdienst ?

 

 

 

 

Zoals ik in andere topics al eens heb aangegeven ben ik bezig om mijn bedrijf af te bouwen en in

loondienst te gaan. Naast loondienst is payrolling een optie, afhankelijk van de aard van de opdracht.

Maar stel, die ene opdracht komt voorbij die perfect in mijn planning past en een leuke cent oplevert.

In dat geval zit ik even te plannen hoe ik moet handelen. In een ad-hoc scenario wil ik gewoon een

methode om snel te kunnen handelen. Vanmiddag bellen, morgenvroeg aan de slag. Zonder

eerst nog allerlei (payrolling)contracten of anderszins heen en weer te moeten schuiven.

Freelance lijkt me dan een handige methode ...

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je ondernemer bent voor de BTW moet je facturen versturen volgens de richtlijnen van de fiscus. Dus met BTW specificatie. De klant kan de BTW terugvorderen.

 

Sociale lasten zijn niet van toepassing. Jij betaalt IB over de winst.

 

Een schrijftelijke overeenkomst is zeer aan te raden maar niet verplicht.

 

Verder zal een VAR verklaring voor je opdrachtgever wel gewenst kunnen zijn.

 

Als je geen BTW nummer hebt kun je die aanvragen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Hopelijk zeg ik niets verkeerds, maar anders verbetert iemand anders me vast wel. Maar bij deze even mijn antwoorden:

 

a. Ja, je moet gewoon een factuur sturen.

b. Ja, het is een doodnormale factuur, zoals je dat ook gewend bent vanuit je eigen bedrijf.

c. Die keus is aan jou. Het lijkt me wel zo handig om het een en ander qua afspraken op papier te zetten.

d. Als er btw op die factuur staat, kan hij dat.

e. Dat ligt aan de var. In de meeste gevallen ligt die verantwoordelijkheid bij de opdrachtnemer.

f. Je zult een var moeten aanvragen bij de belastingdienst.

 

Over je vraag of de opdrachtgever moet weten of de opdrachtnemer daadwerkelijk de inkomsten opgeeft aan de belastingdienst: In principe is dat voor 100% de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer en zal het de opdrachtgever een worst zijn. De opdrachtgever zal alleen een var verlangen, waarin vermeld staat dat de opdrachtgever niet de zorg draagt voor alle sociale lasten e.d.

 

Waarom factureer je niet gewoon vanuit je eigen bedrijf, die je toch al hebt? Je vraagt dan een var wuo aan en verder heb je niets nodig.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

...

Zoals ik in andere topics al eens heb aangegeven ben ik bezig om mijn bedrijf af te bouwen en in

loondienst te gaan. Naast loondienst is payrolling een optie, afhankelijk van de aard van de opdracht.

Maar stel, die ene opdracht komt voorbij die perfect in mijn planning past en een leuke cent oplevert.

In dat geval zit ik even te plannen hoe ik moet handelen. In een ad-hoc scenario wil ik gewoon een

methode om snel te kunnen handelen. Vanmiddag bellen, morgenvroeg aan de slag. Zonder

eerst nog allerlei (payrolling)contracten of anderszins heen en weer te moeten schuiven.

Freelance lijkt me dan een handige methode ...

 

Over dit specifieke geval: als ik jou was zou ik bij aanvang loondienst nog een jaar lang de KvK inschrijving aanhouden. En kijken hoeveel freelance klussen langskomen. Is dat (bijna) niets, dan stoppen. als er nl toch met enige regelmaat een freelanceklus komt, moet je je alsnog inschrijven plus BTW nr regelen. Keep it simple.

 

Als er heel af en toe een klusje langskomt, en je ben niet ingeschreven, zou ik het als volgt doen:

- 1 prijs afspreken met de opdrachtgever, incl reis en verblijfkosten. Duidelijk maken dat er geen BTW op de factuur staat. Voor de klant is het dus de prijs ex BTW.

- reis- en verblijfkosten zelf betalen

- simpele factuur (geen BTW) en overeenkomst voor de opdracht.

- omzet minus kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Waarom factureer je niet gewoon vanuit je eigen bedrijf, die je toch al hebt? Je vraagt dan een var wuo aan en verder heb je niets nodig.

 

Even een en ander uitgelegd. Sinds mei 2008 heb ik Reitsma IT. Destijds heb ik een investingslening genomen ivm overname

van de lease auto. Deze lening gaat over 3 jaar, een aflossing van 550 euro per maand en ongeveer 120 euro rente per maand.

Tot december 2009 heb ik ( met VAR WUO ) gefactureerd en heb ik mezelf facturabele weggezet.

 

Tussentijds heb ik de bedrijfsvoering niet helemaal goed gedaan, en zat tegen een persoonlijk

faillisement aan afgelopen jaar. Alles weer in orde gebracht en een faillisement afgemeden.

Heeft voor nogal wat druk en zorgen gezorgd in het gezin, en dat heeft me aan het denken gezet ...

 

Nu heb ik een opdracht geaccepteerd bij IBM met onbepaalde datum, waarschijnlijk 2 of 3 jaar.

Grote opdracht, kon uitsluitend via payrolling. Die opdracht heb ik geaccepteerd, dus Reitsma IT

heeft momenteel geen inkomsten. Hoeveelheid tijd die ik bij IBM zit, vermeerderd met de reistijd,

laat mij geen ruimte om nog nevenactiviteiten en/of kleine opdrachten erbij te doen.

Mijn onderneming beeindigen heeft op dit moment geen zin. Dan is de restschuld

inclusief gederfte kosten ineens opeisbaar door de bank. Dat is voor mij geen optie.

 

Dus, nu zit ik bij IBM via payrolling, stop geld in mijn onderneming als aflossing van de

investeringslening. En in september 2011 is de investingslening afgelost en hef ik de onderneming op.

Nu ben ik breed georienteerd in mijn functie en ik wil gaan specialiseren. De specialisatie (e-studie)

ben ik al mee bezig. De werkervaring - en een werk-leertraject met een senior-collega - kan ik alleen

maar in loondienst opdoen.

 

De specialisatie gaat van Wintel (algemeen) richting Microsoft SQL Server ( met Business Intelligence ).

Op technisch vlak kan ik met SQL Server wel aardig meekomen, maar de BI skills wil ik in loondienst opdoen. ;D

 

Om eerlijk te zijn, ik merk momenteel amper verschil tussen ondernemer IT'er en ZZP IT'er.

Uiteindelijk doe ik hetzelfde werk. Maar van een inhuur zijn de verwachtingen wel hoger.

Als inhuur moet je de kennis en ervaring al hebben om op een functie te worden ingezet.

En ik merk dat mijn kennis achteruit gaat in de brede context van IT, dus ik wil gaan specialiseren.

Daarnaast wil ik het bedrijfskundige deel bij in mijn werk betrekken.

 

Al met al ben ik toe aan een nieuwe uitdaging en m'n bedrijf ( die financiele continuiteit nodig heeft, vanwege

o.a. contractuele verplichtingen ) zit me in de weg. Zo kan ik bijvoorbeeld nu niet in loondienst omdat

het niet voldoende financiele middelen opbrengt om de lasten prive en zakelijk te trekken.

En dat terwijl onze levenstandaard helemaal niet hoog is. Als m'n bedrijf er niet was, had ik

die fantastische functie bij Ivent ( MinDef ) met allerlei thuiswerkmogelijkheden enzo niet hoeven laten schieten. :(

 

Zo heb ik ook een functie gezien bij een marketing onderzoeks bureau in Amsterdam.

Met behulp van databases en BI word met de hulp van de klant voor de klant maatwerk info aangeleverd.

Lijkt met hartstikke leuk om te doen, en een dergelijke job wordt niet in freelance land aangeboden.

Als ik Reitsma IT aan de kant heb wil ik de flexibiliteit hebben om een dergelijke kans aan te grijpen.

Vandaar ook dat ik geen contractuele verplichtingen ( zoals aankoop van een milieuvriendelijke auto ) meer wil. 8)

 

Maar, stel nou, ik loop in mijn netwerk iemand tegen het lijf die een trainer zoekt.

Even een SQL Server training geven inhouse, voor een leuk zakcentje.

Dan wil ik zonder teveel poespas zo'n kans aangrijpen.

Freelance lijkt me dan een goede manier. Vandaar ....

 

( sorry, het is toch nog onbedoeld een heel verhaal geworden >;( )

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

of je laat de opdrachtgever een zogenaamd IB 47 formulier invullen en indienen bij de fiscus. Dan wordt de afdracht IB jouw probleem:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/ib46/ib46-08.html#P79_4632

 

even bellen en bestellen: 0800-0543.

 

groet

Joost

 

Dit is inderdaad wat ik zocht !!

 

Dan kan de opdrachtgever aangeven bij de Bdienst dat hij geld heeft gegeven aan de opdrachtnemer en kan hier

achteraf nooit een misverstand over ontstaan. En de opdrachtnemer kan het bedrag niet 'wegmoffelen' in de IB-aangifte.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Als er heel af en toe een klusje langskomt, en je ben niet ingeschreven, zou ik het als volgt doen:

- 1 prijs afspreken met de opdrachtgever, incl reis en verblijfkosten. Duidelijk maken dat er geen BTW op de factuur staat. Voor de klant is het dus de prijs ex BTW.

- reis- en verblijfkosten zelf betalen

- simpele factuur (geen BTW) en overeenkomst voor de opdracht.

- omzet minus kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

 

Fred, je spreekt een bedrag af ex BTW.

Moet je dan ook de onkosten ex BTW aftrekken ?

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Als er heel af en toe een klusje langskomt, en je ben niet ingeschreven, zou ik het als volgt doen:

- 1 prijs afspreken met de opdrachtgever, incl reis en verblijfkosten. Duidelijk maken dat er geen BTW op de factuur staat. Voor de klant is het dus de prijs ex BTW.

- reis- en verblijfkosten zelf betalen

- simpele factuur (geen BTW) en overeenkomst voor de opdracht.

- omzet minus kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

 

Fred, je spreekt een bedrag af ex BTW.

Moet je dan ook de onkosten ex BTW aftrekken ?

 

Nee, want je bent in dit geval geen BTW ondernemer. Het geld wat je ontvangt is je bruto omzet. De kosten die je maakt zijn belast met BTW. Je bent eigenlijk als privé persoon aan de slag, en die hebben niets met BTW verrekening te maken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.