Jump to content

Pieter Reitsma

Legend
  • Content Count

    322
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    KvK, Belastingdienst
  1. Tussen ING (giro) en een bank (Rabo/ABN/etc.etc.) zal gewoon een probleem blijven. Een vertragende factor. Toen ik bij de Postbank werkte, waren het 3 dagen en tijdens het weekend was geen verwerking. Giro en bank systemen zijn nu eenmaal verschillend van elkaar. Daar zit Interpay tussen. Rondom 2004 leek het erop dat het ING internetbankieren realtime werkte. Aan de achterkant, was dit niet zo. Stond de overboeking als reservering op de ene rekening en leek administratief op de andere rekening aanwezig. De daadwerkelijke overboeking gebeurde pas - zoals ik het me herinner - met 2 batches per werkdag. Een bancaire overboeking intern ( Rabo / Rabo bijvoorbeeld ) gaat volgens mij realtime. Een overboeking van bank naar bank ( bv. Rabo naar ABN Amro ) kan verschillen. Volgens mij heeft dat ook weer met batchverwerking te maken. Bij ABN Amro heb ik de indruk dat ze rondom 11 uur en rondom 14 uur boeken. Tenminste, als ik meerdere keren per dag op de rekening kijk.
  2. Wat is nu precies je vraag ? Wat zijn je (functionele) wensen ? Vaste kosten per maand ? Wat versta je onder Cloud ? Private cloud ( eigen netwerk ) of Public Cloud ( bij een hosting provider ). Ik ben even gaan Googlen. Naast de hierboven voorgesteld Open Source oplossingen: Microsoft NAV , bijv. via Perrit ( http://www.perrit.nl/shop/29/Online+ERP+Software/270/Dynamics+NAV.html ) Volgens mij zijn er ook nog wel andere aanbieders. Wat wil je er precies mee doen. Moet het ERP pakket integreren in andere pakketten ? Bijvoorbeeld integratie in Microsoft Office (Word/Outlook ) ? Of moet het een totaal losstaand pakket zijn.
  3. En als je dan toch Facebook zakelijk gebruikt, heb je op e.e.a. manier ( betaald of onbetaald ) inzicht in wat voor effect het zakelijk heeft ? Ik kan me voorstellen dat als je een muziek business hebt, dat opinie en promotie, bv. via Facebook erg belangrijk is. Ooit had ik Facebook, maar ik ergerde me er stierlijk aan dat als ik iets op Facebook had bezocht of ge-like-d, dat dat dan terug komt in Google ads en op andere plekken, ongewenst. Je merkt nu wel aan mobiele telecom aanbieders en auto fabrikanten dat ze eerder www.facebook/merknaam onder hun reclame en aftiteling neerzetten dan hun website. Bv. SBS Shownieuws, waar expliciet wordt gevraagd om hen te like'n via Facebook.
  4. Ik zou niet snel mijn mobiele nummer bij LinkedIn zetten. Het is een mooi nummer, gemakkelijk te onthouden, en bij directe als indirecte (organisaties) bekend. Ik moet er niet aan denken dat het nummer 'ongewenst' gebruikt zou gaan worden, en dat ik het zou moeten veranderen. Zo heb ik een mooi nummer 12 jaar gehad en door omstandigheden toch onlangs moeten wegdoen. Erg vervelend, moet ik zeggen. Ik had op visitekaartjes altijd een prepaid nummer staan met een voicemail erachter. Als de eerste contacten waren gelegd, gaf ik pas het directe nummer. Nu zou ik me kunnen voorstellen dat bv. een Ben Zuinig abonnement uitkomst zou kunnen bieden. Per maand opzegbaar, met de mogelijkheid om deze door te schakelen naar je directe nummer. Als er onwenselijk veel op gebeld wordt, kun je het abonnement opzeggen en een nieuwe afsluiten.
  5. Veel ondernemers trouwen onder huwelijkse voorwaarden als ze de intentie hebben om (later) een zaak te starten. Maar stel, als je getrouwd ben in gemeenschap van goederen. Is het dan mogelijk om een zaak te starten en een notariele akte te laten opstellen waarin de partner geen rechten en plichten ten aanzien van de zaak heeft ? Heeft dit juridische houvast of totaal niet ?
  6. Als reactie op bovenstaande. Zodra je in een traject terecht komt, hoeft niet per definitie te betekenen dat je meteen uit het pand moet. Leegstand vinden de meeste verhuurder ook vervelend. Ik weet dat in het noorden een kroeg al 2 jaar te koop staat en de oud-eigenaren er nog steeds inwonen. In het geval van het huurcontract kan dit natuurlijk een ander verhaal zijn. In ons geval heeft de verkoop van onze woning ruim 5 maanden geduurt en zolang hebben we er "kostenloos" in gewoond. Als jullie met z'n tweeen zijn ( wij waren met 2 kinderen ) zou een appartementje/bovenwoninkje ( bv. boven een winkel in de binnenstad ) - natuurlijk met beperkte ruimte - ook een optie kunnen zijn. Je kunt informeren of er (particuliere) woonruimte, bv. via een makelaar, op korte termijn beschikbaar is. Tip: eerst inventariseren, nog niets afsluiten. Eerst met Danny bellen ;) Dan nog een tip. Houdt op met instanties e.d. te bellen ! De echte professionals zitten niet bij de gemeente. Het zorgt alleen maar voor onrust. Je kunt dan niet alles op een rijtje krijgen. Op zakelijk vlak: laat het over aan het (bewindsvoerings)bureau, kortom, bel eerst met Danny. Zonder deskundig advies, waarbij er inzicht is in je complete situatie, geen beslissingen nemen en aannames doen !!
  7. Volgens mij is dat niet correct ... WSNP = Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen ( http://www.wsnp.rvr.org/ ) Hier staat Vraag & Antwoord Indien je een BV - of dergelijke rechtsvorm - hebt (gehad) ben ik niet bekend met de situatie. Dan ben je in principe niet persoonlijk aansprakelijk, afhankelijk van de oorzaak van het faillisement. Fraude of bewust 'slecht' handelen kan invloed hebben op aansprakelijkheid. Bij eenmanszaak/VOF ben je persoonlijk aansprakelijk. Ofwel, als het bedrijf "failliet" gaat, wordt opgeheven en er blijven schulden over, dan zijn deze op persoonlijke naam te verhalen. Dus: bezittingen (huis) verkopen, partner mede aansprakelijk stellen ( in geval van gemeenschap van goederen ). En in dat geval is WSNP een optie. WSNP geldt ook voor personen zonder bedrijf, maar met een ondraaglijke schuldenlast.
  8. Anoniempje, ik ben blij om te lezen dat je er in ieder geval goed over nagedacht hebt, en "bewuste" stappen zet. Uit je reactie met het bellen met allerlei andere instanties bekroop mij het gevoel dat je als kip zonder kop bezig was. Ik begrijp niet helemaal het verhaal van de gemeente. In mijn geval ben ik rechtstreeks naar Bureau Benedictus gegaan, die voor voornamelijk met ex-ondernemers bezig houdt. Ik heb hen gevonden via het WSNP register, waarvan ik je eerder de link stuurde. Men heeft tijdens het adviesgesprek e.e.a. in kaart gebracht, zonder dat ik met enige instantie gesproken heb. Men heeft ook - tegen vergoeding - de formele WSNP aanvraag ingediend. Bij ons in het dorp vertelde ik onlangs over onze situatie, en toen bleek dat hij via ditzelfde bedrijf een WSNP traject heeft doorlopen. Meelevend, en op juiste manier. En onlangs is er een stuk in de krant geweest over dit bedrijf, verteld door een tanstationhouder met een wurgcontract. Ook zij waren op de juiste manier en naar tevredenheid geholpen. Nu hoop ik dat jij - net als wij - een goede adviseur tegenkomen, dus jullie op een juiste oprechte en optimale manier gaan helpen. Dat geeft je veel rust en dat is nodig om helder na te denken en de situatie onder ogen te zien zoals die is. Je hebt nog een heel leven voor je !! Ik ken Danny niet, maar een persoonlijk gesprek zal ongetwijfeld beter zijn dan alle heen-en-weer posts hierboven. Wat ik heel sterk vind is dat Danny geen klanten van HL wil accepteren. En dat vind ik een compliment waard ! Wat je kunt doen is in openbare WSNP/faillisements registers kijken bij je in de buurt. Daar staat ook bij wie de Rechter Commisaris is ( afhandeling binnen de rechtbank ) en de bewindsvoerders. Misschien weet je bedrijven bij je in de buurt die in een faillisement en/of WSNP situatie terecht zijn gekomen. Als je de eigenaren kunt benaderen, kun je misschien ervaringen peilen over de bewindsvoerders bij je in de buurt. Let op !! Je moet een goed gevoel hebben bij de bewindsvoerder ( en liever nog: referenties ). Ik weet van een familie lid dat die bij bewindsvoering zit die volgens mij de zaken bedondert en niet correct afhandelt !
  9. Volgens mij is er een groot verschil tussen een faillisement van de zaak, en een persoonlijk faillisement. Was al duidelijk welke rechtsvorm Anoniempje hanteerd ? Als het een persoonlijke rechtsvorm is, ben je verantwoordelijk voor de schulden van de zaak. En een persoonlijk faillisement is, voor zover mij bekend is, geen oplossing als je 22 jaar bent. Je kunt beter 3 jaar in WSNP en met een schone lei beginnen, dan in een persoonlijk faillisement geraken. Of klopt het niet wat ik nu zeg ? P.S. Zelf naar de rechtbank gaan, kan ik niet goed inschatten, want ik weet niet wat jouw zakelijk instinct en communicatieve vaardigheden zijn. Het lijkt mij onverstandig. Zoals ik in mijn vorige post heb aangegeven: ga voor een (gratis) adviesgesprek naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort gevallen. Zelf schiet kennis en kunde te kort om hierover te beslissen. Er zijn wellicht mogelijkheden waarvan jij nu niet het bestaan weet. Er worden allerlei adviezen hier gegeven, terwijl er geen goed inzicht in je situatie is met alles erop en eraan.
  10. Ik begrijp ook niet hoe je WSNP "eventjes" kunt bellen. Ik heb er een uitgebreid adviesgesprek voor nodig gehad met alle papieren op tafel, wat berekeningen in een Excel sheet en een persoonlijk verhaal ( incl. de persoonlijke situatie ) om e.e.a. helder te krijgen. Hoe dan ook, neem geen overhaaste beslissingen, ook niet als die "opgedrongen" worden. Probeer alles goed op een rijtje te krijgen. Ik meende te lezen dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Dat betekent dat als je niet tot een akkoord met je schuldeiser komt, en je raakt in de WSNP, dat dit directe consequenties voor je partner heeft. Zelfs al zou je op dit moment een bliksemscheiding doen, dan zou - is mij verteld - niets aan de situatie veranderen, omdat jullie getrouwd in deze situatie terecht zijn gekomen.
  11. Voor WSNP heb ik zelf een kantoor opgezocht via http://www.wsnp.rvr.org/ . Op deze site : http://www.wsnp.rvr.org/registers/Databank%20Bewindvoerders/index.cfm?section=burger vond ik een bedrijf, wat mij betrouwbaar deed overkomen ( indruk via de website ). Na een (gratis) adviesgesprek ben ik met hen in zee gegaan. Uiteindelijk bleek dat - zowel persoonlijk ervaren als bij andere oud-ondernemers in de wsnp in de omgeving - een uitstekende keus. In mijn geval: het bureau heeft alles in kaart gebracht en mij van advies voorzien. Dan hoef je zelf niet rond te bellen en keuzes te maken. Mijn advies: men moet veel handelingen verrichten tegen een geringe vergoeding. Door snelheid kunnen fouten ontstaan. Zorg zelf dat je grip houdt op de hele situatie. Heel veel sterkte !! ( dit is mijn persoonlijke ervaring )
  12. Truuske, is in de samenlevingsovereenkomst een splitsing te lezen tussen overeenkomsten die elke partner is aangegaan ? Zo ja, staan alle overeenkomsten op zijn naam ? Dan hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Omtrent de woning, omdat jullie daar 50/50 in zitten, heb ik geen idee. In het kort hoe het bij ons gegaan is. Mijn vriendin en ik zijn een samenlevingsovereenkomst aangegaan in 2007, een jaar voordat ik mijn zaak startte. Een gelukje wil dat we een splitsing hebben gedefinieerd van de inboedel, en dat in de artikelen staat dat iedere partner zelf verantwoordelijk is voor de zaken waar hij/zij voor getekend heeft. Onze woning en leningen stonden allemaal op mijn naam. In september 2010 is voor ons schuldsanering toegewezen. Ik zit in de schuldsanering, maar mijn vriendin niet. Dat heeft alles te maken met de samenlevingsovereenkomst.
  13. TNT Post is op TROS Radar ... as we speak, op dit moment ! Omtrent het niet bezorgen van post. O.a. Yarden (rouwpost) is een gedupeerde. Wellicht later nog op uitzendinggemist.nl o.i.d.
  14. Er moet tevens een flinke boete ( en doorberekening van gemaakte manuren ) komen te staan op "fraude" met KvK register. Mooie inkomstenbron voor de KvK !! Ik woon nu in een sociale huurwoning, waarbij het adres word gebruikt door bedrijven uit Den Haag, Hoogvliet en Lelystad als vestigings- en correspondentieadres. 6 BV's en 5 stichtingen, en waarschijnlijk nog meer. Ik moet nu deurwaarders, incasso's bueau's etc. van me afschudden. En veel energie stoppen in post retourneren. De meeste bedrijven heb ik via 2miljoen.nl , telefoongids , Google al achterhaald, maar KvK heeft geen (rechts)middelen en mensen om snel en adequaat te handelen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept