• 0

Uitstappen uit VOF & belastingen

All,

 

Begin 2009 ben ik samen met iemand een VOF gestart. We hebben een langzame start gemaakt met over 2009 een heel bescheiden winst.

 

Door omstandigheden heeft mijn vennoot niet echt veel uren in de VOF kunnen stoppen en inmiddels voor zichzelf bepaald dat dit niet de richting is waar ze uiteindelijk heen wil. Oftewel ze wil helaas uit de VOF stappen. De VOF overeenkomst heeft wat bepalingen daaromtrent dus dat is op zichzelf geen probleem.

 

Situatie is echter als volgt: Omdat ze bijna geen uren er in heeft gestopt vind ze het niet meer dan eerlijk dat de bescheiden winst over 2009 geheel mij toekomt. In de VOF overeenkomst is echter bepaald dat de verdeling 50/50 gebeurd.

 

Uit https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=24276 krijg ik het idee dat je achteraf met wederzijds goedkeuren kan afspreken dat dit 100/0 wordt zolang je dit vastlegt. Klopt dit?

 

Daarnaast waren wij (en ben ik dit nog steeds) van plan om onszelf geen vergoedingen vooralsnog uit te betalen maar dit gewoon in het bedrijf te laten zitten. De inkomsten zijn verder niet nodig namelijk gezien er ook andere inkomsten zijn. Ik weet niet of dat verder belastingtechnisch nog uitmaakt?

 

Daarnaast zit je vervolgens met het uitschrijven van de partner. Ik lees soms verhalen dat zodra de partner zich uitschrijft (fysiek gaan naar KVK noodzakelijk?) de VOF automatisch wordt omgezet in een eenmanszaak met hetzelfde KVK nummer. Maar soms ook dat het noodzakelijk is de gehele VOF uit te schrijven en een nieuwe eenmanszaak in te schrijven met alle trammelant van een nieuwe KvK inschrijving. Om te voorkomen dat ik ga twijfelen bij de KvK welk antwoord is het nu?

 

Ook de vraag krijg ik nu een nieuw BTW nummer (BSN nummer) of kan ik ook daar het oude BTW nummer blijven gebruiken (anders krijg je een extra kostenpost met het opnieuw drukken van briefpapier etc)

 

Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=29135 waar helaas geen antwoord nog op is gekomen.

 

Mochten er mensen kunnen adviseren over deze specifieke situatie dan graag. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Pascal,

 

Als het zakelijk is, dan mag de winstverdeling inderdaad gewijzigd worden. Nu zij vrijwel niets gedaan heeft, lijkt mij dat de winst zonder problemen voor 100% aan jou toe kan komen.

 

Belasting betaal je over de winst uit de VOF. Geld in de VOF reserveren is dus niet van invloed op de belastingheffing. Die blijft gewoon gelijk.

 

Bij de KvK kun je zelf aangeven dat de VOF een EMZ geworden is en dat de bestaande inschrijving gehandhaafd blijft.

 

BTW nummer wijzigt wel. Dat wordt als eenmanszaak jouw BSN gevolgd door B01. Bij de oude VOF begon dat nummer waarschijnlijk met een 8.

 

Groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Als het zakelijk is, dan mag de winstverdeling inderdaad gewijzigd worden. Nu zij vrijwel niets gedaan heeft, lijkt mij dat de winst zonder problemen voor 100% aan jou toe kan komen.

 

Belasting betaal je over de winst uit de VOF. Geld in de VOF reserveren is dus niet van invloed op de belastingheffing. Die blijft gewoon gelijk.

 

Maar ik neem aan dat je dit nog wel even moet vastleggen tussen de venoten onderling?

 

BTW nummer wijzigt wel. Dat wordt als eenmanszaak jouw BSN gevolgd door B01. Bij de oude VOF begon dat nummer waarschijnlijk met een 8.

 

Dat is dan wel weer jammer maar goed het is niet anders...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.