Onduidelijkheden inkomstenbelasting voor ondernemers
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
multimedia
multimedia
Beste allemaal,
Ik heb een aantal problemen met het invullen met het formulier inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik begrijp dat iedereen direct zegt dat ik beter een boekhouder kan nemen. Maar ons bedrijf (VOF-vorm) is zo kleinschalig dat een boekhouder iets te duur voor ons is. Daarnaast zou ik het ook graag zelf begrijpen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De vragen:
1. Overzicht active > Materiele vaste activa > Machines en installaties. Wij hebben in 2009 een machine gekocht voor een fictief bedrag van 3000 euro (ex btw uiteraard). Wij schrijven dit jaar daarvan 500 euro af. De uiteindelijke restwaarde na vijf jaar is 500 euro. Wat is dan het 'boekwaarde einde boekjaar' dan precies? aankoopbedrag - afschrijving = 2500? Of moet daar ook nog de restwaarde van af, =2000.
2. Overzicht active > Materiele vaste activa > Liquide middelen. In 2008 zijn wij in het laatste kwartaal gestart. Toen hebben wij zonder kosten omzet gemaakt. Pure winst dus. De helft van dat bedrag was min kaptitaalaandeel, en daar heb ik uiteindelijk belasting over betaald. Dat bedrag is op de zakenrekening blijven staan en daarvan hebben wij dit jaar onze apparatuur gedaan. Wij hebben nog een restbedrag over. Valt dit onder liquide middelen? Op de een of andere manier lijkt mij dit niet logisch, omdat dit mijn kapitaalaandeel verhoogt, terwijl ik in 2008 al inkomstenbelasting over dit bedrag betaald heb.
3. Klopt het dat als wij in onze VOF alles netjes delen in een verdeelsleutel van 50:50 ons 'kapitaalaandeel volgens contract' de helft is van het bedrag dat wij ingevuld hebben op de balans onder 'eigen vermogen'?
4. Dit is alleen een vraag omdat het mijn interesse wekt. Als ik de bedragen Totaal winstaandeel aanpas lijkt dat nergens terug te komen in de eindafrekening. Waarom worden deze bedragen gevraagd.
Ik zou jullie hulp erg op prijs stellen!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag