Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
multimedia

Onduidelijkheden inkomstenbelasting voor ondernemers

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Ik heb een aantal problemen met het invullen met het formulier inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik begrijp dat iedereen direct zegt dat ik beter een boekhouder kan nemen. Maar ons bedrijf (VOF-vorm) is zo kleinschalig dat een boekhouder iets te duur voor ons is. Daarnaast zou ik het ook graag zelf begrijpen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De vragen:

 

1. Overzicht active > Materiele vaste activa > Machines en installaties. Wij hebben in 2009 een machine gekocht voor een fictief bedrag van 3000 euro (ex btw uiteraard). Wij schrijven dit jaar daarvan 500 euro af. De uiteindelijke restwaarde na vijf jaar is 500 euro. Wat is dan het 'boekwaarde einde boekjaar' dan precies? aankoopbedrag - afschrijving = 2500? Of moet daar ook nog de restwaarde van af, =2000.

 

2. Overzicht active > Materiele vaste activa > Liquide middelen. In 2008 zijn wij in het laatste kwartaal gestart. Toen hebben wij zonder kosten omzet gemaakt. Pure winst dus. De helft van dat bedrag was min kaptitaalaandeel, en daar heb ik uiteindelijk belasting over betaald. Dat bedrag is op de zakenrekening blijven staan en daarvan hebben wij dit jaar onze apparatuur gedaan. Wij hebben nog een restbedrag over. Valt dit onder liquide middelen? Op de een of andere manier lijkt mij dit niet logisch, omdat dit mijn kapitaalaandeel verhoogt, terwijl ik in 2008 al inkomstenbelasting over dit bedrag betaald heb.

 

3. Klopt het dat als wij in onze VOF alles netjes delen in een verdeelsleutel van 50:50 ons 'kapitaalaandeel volgens contract' de helft is van het bedrag dat wij ingevuld hebben op de balans onder 'eigen vermogen'?

 

4. Dit is alleen een vraag omdat het mijn interesse wekt. Als ik de bedragen Totaal winstaandeel aanpas lijkt dat nergens terug te komen in de eindafrekening. Waarom worden deze bedragen gevraagd.

 

Ik zou jullie hulp erg op prijs stellen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Boekwaarde = Aanschafprijs -/- afschrijving. De restwaarde heeft geen invloed op de boekwaarde (als zodanig), maar beïnvloed wel de hoogte van de afschrijving. In dit geval ben je kennelijk uitgegaan van een levensduur van 5 jaar. Voor de goede orde, de maximale afschrijving voor fiscale doeleinden is 20% per jaar (uitzonderingen daargelaten), dus bij een aanschafprijs van 3000 is dat 600 per jaar. De restwaarde heeft daar geen invloed op (totdat je die restwaarde hebt bereikt, uiteraard). Ben je van plan om de machine inderdaad 5 jaar te gebruiken, dan hanteer je inderdaad (3000-500)/5 = 500 per jaar.

 

Je hebt in 2009 geïnvesteerd. Je schrijft over heel 2009 af?

Vergeet eventuele KIA, EIA, MIA en VAMIL niet (zoek anders even op investeringsaftrek, dan kom je heel veel info tegen).

 

2. Je hebt voor 2009 een openingsbalans en een slotbalans. Het verschil daartussen bepaalt, samen met de kapitaalstortingen en -onttrekkingen, de winst (vermogensvergelijking). Geld dat je dus op 1 januari al had staan zit dan niet in je winst.

 

3. Niet persé. Je verdeelt de (commerciële) winst 50/50 (eventueel na aftrek van voorwinstverdeling zoals arbeidsbeloning en vergoeding voor de stand op de kapitaalrekening). Dit bedrag wordt toegevoegd aan je kapitaalrekening. Alles wat je verder nog in de VOF inbrengt verhoogt ook die kapitaalrekening, alles wat je opneemt verlaagt die kapitaalrekening. Als jij 'salaris' opneemt uit de VOF en je medevennoot niet, dan is de stand van jouw kapitaalrekening dus lager dan die van hem.

 

4. Ik weet niet precies wat bij Totaal winstaandeel gevraagd wordt, maar waarschijnlijk is dit alleen ter controle/informatie. Als gezegd, de winst wordt bepaald volgens de vermogensvergelijking.

 

Wellicht is een cursusje 'belastingheffing van VOF's' niet een heel verkeerde investering. Daar heb je net wat meer houvast aan bij je aangifte. Lees ook de VOF-overeenkomst nog eens door met betrekking tot de winstverdeling. Puur en alleen 50/50 klinkt leuk, maar wat te doen als je medevennoot ineens minder tijd besteed aan de VOF, of wanneer een van jullie beiden een wat groter uitgavenpatroon heeft en daarom meer geld uit de VOF haalt?


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wellicht is een cursusje 'belastingheffing van VOF's' niet een heel verkeerde investering. Daar heb je net wat meer houvast aan bij je aangifte

Zo'n cursusje zou ik nou heel graag willen volgen, hetzij in de vorm van een handboek (dus een soort IB ondernemers voor dummies met apart hoofdstuk VOF), hetzij als echte cursus, maar kan niets concreets vinden, kan iemand een goede tip / verwijzing geven? Met de info van de Belastingdienst zelf kom ik er niet uit., voor aparte onderwerpen kom ik op dit forum dan wel het e.e.a. te weten gelukkig, maar mis een soort samenvattende uitleg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

de administratie van de VOF verschilt niet wezenlijk van een eenmanszaak. Het zijn gewoon twee eenmanszaken die één boekhouding hebben.

 

Verschillen: per vennoot wordt bijgehouden wat diens winstaandeel is en wat die persoon onttrekt en stort aan/uit eigen geld. Dat is bij de administratie van een eenmanszaak niet anders, alleen nu wordt dat samengevoegd tot een administratie. Elke vennoot heeft daar zijn eigen aandeel in het eigen vermogen (de kapitaalrekening).

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 22 leden online en 409 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept