multimedia

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    maak een keuze

multimedia's trofeeën

  1. Beste allemaal, Ik heb een aantal problemen met het invullen met het formulier inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik begrijp dat iedereen direct zegt dat ik beter een boekhouder kan nemen. Maar ons bedrijf (VOF-vorm) is zo kleinschalig dat een boekhouder iets te duur voor ons is. Daarnaast zou ik het ook graag zelf begrijpen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De vragen: 1. Overzicht active > Materiele vaste activa > Machines en installaties. Wij hebben in 2009 een machine gekocht voor een fictief bedrag van 3000 euro (ex btw uiteraard). Wij schrijven dit jaar daarvan 500 euro af. De uiteindelijke restwaarde na vijf jaar is 500 euro. Wat is dan het 'boekwaarde einde boekjaar' dan precies? aankoopbedrag - afschrijving = 2500? Of moet daar ook nog de restwaarde van af, =2000. 2. Overzicht active > Materiele vaste activa > Liquide middelen. In 2008 zijn wij in het laatste kwartaal gestart. Toen hebben wij zonder kosten omzet gemaakt. Pure winst dus. De helft van dat bedrag was min kaptitaalaandeel, en daar heb ik uiteindelijk belasting over betaald. Dat bedrag is op de zakenrekening blijven staan en daarvan hebben wij dit jaar onze apparatuur gedaan. Wij hebben nog een restbedrag over. Valt dit onder liquide middelen? Op de een of andere manier lijkt mij dit niet logisch, omdat dit mijn kapitaalaandeel verhoogt, terwijl ik in 2008 al inkomstenbelasting over dit bedrag betaald heb. 3. Klopt het dat als wij in onze VOF alles netjes delen in een verdeelsleutel van 50:50 ons 'kapitaalaandeel volgens contract' de helft is van het bedrag dat wij ingevuld hebben op de balans onder 'eigen vermogen'? 4. Dit is alleen een vraag omdat het mijn interesse wekt. Als ik de bedragen Totaal winstaandeel aanpas lijkt dat nergens terug te komen in de eindafrekening. Waarom worden deze bedragen gevraagd. Ik zou jullie hulp erg op prijs stellen!
  2. beste Joost, Ik denk dat je dan de helft van2700 bedoelt, omdat wij dat bedrag overhouden (winst). En als ik jou goed begrijp moet dat bedrag bij winstaandeel komen en niet bij kapitaalaandeel. Wat is het verschil daar eigenlijk tussen? Laatste vraag. Nu ik dit alles ingevuld heb, wat moet mijn bedrijfspartner doen? Moet zij precies hetzelfde invullen? Of kan zij simpelweg alles overslaan? omdat ik het ingevuld heb onder samenwerkingsverband. Bedankt!
  3. Hoi Joost, Die 2700 (bij benadering, het juiste getal staat op papier), staat op de zakelijke rekening. Dat is de 2850 totale omzet minus de 150 euro kosten. Klopt het dus dat ik die aan de activa kant van de balans op 2700 zet bij Liquide middelen. En omdat we in het bedrijf geen enkel andere bezittingen hebben, en geen prive vermogen geinvesteerd hebben, maakt dat mij eigen ondernemingsvermogen bij de passiva ook automatisch 2700? Dan de specificatie samenwerkingsverband. Ik heb er voor gekozen de balans in te vullen op samenwerkingsverband. Bij het kapitaalaandeel vul ik 1350 in (omdat onze verdeelsleutel 50/50 is). Bij het winstaandeel vul ik totaal 0 in omdat we al het geld in het bedrijf laten. Heb ik het dan juist begrepen? En als ik dat op deze manier ingevuld heb, moet mijn bedrijfsparnet bij haar aangifte dan hetzelfde invullen? Of is dat op een of andere manier gekoppeld? Bedankt voor de hulp! Marc
  4. Beste allemaal, ik kreeg dit forum van iemand aangeraden voor mijn vragen, ik ben benieuwd. Vorig jaar raadde iedereen mij een boekhouden aan, ik ben er nu zelf ook achter gekomen dat dat geen slecht idee is. Maar voor dit jaar ga ik het toch zelf proberen. Ter informatie, ik heb al uitstel aangevraagd. Mijn situatie is als volgt. In september 2008 ben ik met iemand een VOF begonnen. In die drie maanden hebben wij 2400 euro omgezet met 140 euro kosten. Doordat onze winst zo laag is mogen we als cadeautje de btw houden (kleine ondernemingsregeling), dat brengt onze totale winst op 2850 euro ongeveer. Mijn eerste vraag is: moet ik uberhaubt een inkomstebelasting voor ondernemers invullen. Of moet ik van de reguliere gebruik maken. Als ik inlog met de belastingdienst gegevens staat het formulier voor ondernemers al klaar. Dus ga ik er ook maar van uit dat ik die moet invullen. De eerste vraag is of dat juist is. Het invullen is ok. En In en uitgaven overzicht opgesteld, dus dat gedeelte is te doen. Dan moet ik de balans invullen. Daar beginnen de vragen, mijn klasjes zijn al van vier jaar geleden. Het is een eenvoudige situatie. De kosten de ik gemaakt heb zijn alleen voor een bankrekening en een domeinnaam. Dat lijken mij geen bezittingen. Klopt het dan dat ik 2700 invul bij het kopje bankrekening, en aan de rechterkant 2700 euro eigen vermogen? Het klinkt mij te simpel? Tot ben ik benieuwd wat de gevolgen zijn van het kiezen op welke manier het VOF ingevuld moeten worden. Als ik voor kies dat hetgeen wat ik invul geldt voor beide, betekent dat dan dat mijn partner niets meer hoeft in te vullen. Behalve dan haar eigen belastingaangifte? En hoeft mijn partner in dit geval dan ook al die balans en winst verlies gegevens niet in te vullen? Volgend jaar neem ik een boekhouder. Ik vind het alleen zelf interessant om er zelf ook het een en ander van te snappen. Alvast bedankt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.