Ik ben in 2009 een eenmanszaak begonnen en nu voor de aangifte van 2009 een balans en w&v rekening aan het maken.
Ik heb gedurende het hele jaar netjes een excellsheet met uitgaven en een excell met inkomsten bijgehouden, met de btw apart vermeld. Tot zover mijn administratie.
Nu moet ik mijn winst gaan berekenen. Ik wil eigenlijk geen boekhouder erbij halen omdat ik in principe een hele simpele administratie heb. De enige uitgave die ik dit jaar heb gedaan die ik niet volledig als kosten op 2009 kan zetten is mijn nieuwe laptop a 599,- incl BTW. De overige kosten kunnen allemaal gewoon als kosten voor 2009 gerekend worden.
Omdat ik weinig omzet heb hoef ik maar eenmalig per jaar BTW af te dragen. Dit is voor mij ook op 31 maart 2010. Dus volgens mij moet ik daarom ook te betalen en te vorderen btw op mijn balans zetten.
Nu zoek ik eigenlijk een voorbeeld balans en voorbeeld w&v rekening maar ik kan nergens een goede vinden op internet. Iemand een suggestie?
Of... als iemand van onderstaande (ficitieve) gegevens een balans en w&v rekening kan maken, dan ben ik er ook.
2009:
Inkomsten: 3000 excl btw
nog te betalen btw: 580
Uitgaven:
totale uitgaven 2009: 2000 (ex btw), hierbinnen valt de aanschap van een laptop: 503,36 excl btw (599,- incl btw) (ik wil deze over 2 jaar afschrijven: (ivm regel crisis)
nog te vorderen btw: 400
de overige kosten betreffen reiskosten, websitehosing, tel kosten, etc: geen voorraad of inkoopkosten
w&v rekening:
Opbrengsten
Netto omzet
Bedrijfskosten
Afschrijvingen
overige bedrijfskosten
Bedrijfsresultaat
Hoop dat jullie me kunnen helpen. Eigenlijk gaat mijn vraag voornamelijk over de afschrijvingen. Dus over de laptop die ik over 2 jaar wil afschrijven. Ik denk nu dat ik 251,68 als afschrijvingen moet opnemen en de andere 251,68 op de balans moet zetten. En dus bij overige bedrijfskosten geen laptopkosten te vermelden. Klopt dat?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marloez
Marloez
Hallo HL-ers,
Ik ben in 2009 een eenmanszaak begonnen en nu voor de aangifte van 2009 een balans en w&v rekening aan het maken.
Ik heb gedurende het hele jaar netjes een excellsheet met uitgaven en een excell met inkomsten bijgehouden, met de btw apart vermeld. Tot zover mijn administratie.
Nu moet ik mijn winst gaan berekenen. Ik wil eigenlijk geen boekhouder erbij halen omdat ik in principe een hele simpele administratie heb. De enige uitgave die ik dit jaar heb gedaan die ik niet volledig als kosten op 2009 kan zetten is mijn nieuwe laptop a 599,- incl BTW. De overige kosten kunnen allemaal gewoon als kosten voor 2009 gerekend worden.
Omdat ik weinig omzet heb hoef ik maar eenmalig per jaar BTW af te dragen. Dit is voor mij ook op 31 maart 2010. Dus volgens mij moet ik daarom ook te betalen en te vorderen btw op mijn balans zetten.
Nu zoek ik eigenlijk een voorbeeld balans en voorbeeld w&v rekening maar ik kan nergens een goede vinden op internet. Iemand een suggestie?
Of... als iemand van onderstaande (ficitieve) gegevens een balans en w&v rekening kan maken, dan ben ik er ook.
2009:
Inkomsten: 3000 excl btw
nog te betalen btw: 580
Uitgaven:
totale uitgaven 2009: 2000 (ex btw), hierbinnen valt de aanschap van een laptop: 503,36 excl btw (599,- incl btw) (ik wil deze over 2 jaar afschrijven: (ivm regel crisis)
nog te vorderen btw: 400
de overige kosten betreffen reiskosten, websitehosing, tel kosten, etc: geen voorraad of inkoopkosten
w&v rekening:
Opbrengsten
Netto omzet
Bedrijfskosten
Afschrijvingen
overige bedrijfskosten
Bedrijfsresultaat
Hoop dat jullie me kunnen helpen. Eigenlijk gaat mijn vraag voornamelijk over de afschrijvingen. Dus over de laptop die ik over 2 jaar wil afschrijven. Ik denk nu dat ik 251,68 als afschrijvingen moet opnemen en de andere 251,68 op de balans moet zetten. En dus bij overige bedrijfskosten geen laptopkosten te vermelden. Klopt dat?
Dank alvast!!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25693-balans-en-wv-rekening/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag