• 0

balans en w&v rekening

Hallo HL-ers,

 

Ik ben in 2009 een eenmanszaak begonnen en nu voor de aangifte van 2009 een balans en w&v rekening aan het maken.

 

Ik heb gedurende het hele jaar netjes een excellsheet met uitgaven en een excell met inkomsten bijgehouden, met de btw apart vermeld. Tot zover mijn administratie.

 

Nu moet ik mijn winst gaan berekenen. Ik wil eigenlijk geen boekhouder erbij halen omdat ik in principe een hele simpele administratie heb. De enige uitgave die ik dit jaar heb gedaan die ik niet volledig als kosten op 2009 kan zetten is mijn nieuwe laptop a 599,- incl BTW. De overige kosten kunnen allemaal gewoon als kosten voor 2009 gerekend worden.

 

Omdat ik weinig omzet heb hoef ik maar eenmalig per jaar BTW af te dragen. Dit is voor mij ook op 31 maart 2010. Dus volgens mij moet ik daarom ook te betalen en te vorderen btw op mijn balans zetten.

 

Nu zoek ik eigenlijk een voorbeeld balans en voorbeeld w&v rekening maar ik kan nergens een goede vinden op internet. Iemand een suggestie?

 

Of... als iemand van onderstaande (ficitieve) gegevens een balans en w&v rekening kan maken, dan ben ik er ook.

2009:

Inkomsten: 3000 excl btw

nog te betalen btw: 580

 

Uitgaven:

totale uitgaven 2009: 2000 (ex btw), hierbinnen valt de aanschap van een laptop: 503,36 excl btw (599,- incl btw) (ik wil deze over 2 jaar afschrijven: (ivm regel crisis)

nog te vorderen btw: 400

de overige kosten betreffen reiskosten, websitehosing, tel kosten, etc: geen voorraad of inkoopkosten

 

w&v rekening:

 

Opbrengsten

 

Netto omzet

 

Bedrijfskosten

Afschrijvingen

overige bedrijfskosten

 

Bedrijfsresultaat

 

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Eigenlijk gaat mijn vraag voornamelijk over de afschrijvingen. Dus over de laptop die ik over 2 jaar wil afschrijven. Ik denk nu dat ik 251,68 als afschrijvingen moet opnemen en de andere 251,68 op de balans moet zetten. En dus bij overige bedrijfskosten geen laptopkosten te vermelden. Klopt dat?

 

Dank alvast!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk gaat mijn vraag voornamelijk over de afschrijvingen. Dus over de laptop die ik over 2 jaar wil afschrijven. Ik denk nu dat ik 251,68 als afschrijvingen moet opnemen en de andere 251,68 op de balans moet zetten. En dus bij overige bedrijfskosten geen laptopkosten te vermelden. Klopt dat?

 

De laptop moet je inderdaad afschrijven en komt dus niet op overige bedrijfskosten (rekening van de w&v-rekening).

 

Op de balans krijg je dan twee rekeningen:

Computers 503,36
Cumulatieve afschrijving computers -251,68

 

Qua kosten krijg je een post 'Afschrijving computers' op je w&v-rekening ter waarde van 251,68 (debet). Daarmee is de balans wat dit betreft weer in evenwicht.

 

Als je de cumulatieve afschrijvingsrekening niet hebt dan moet je bij computers inderdaad de resterende 251,68 vermelden, persoonlijk gebruik ik bovenstaande methode zodat de originele waarde van de computers op de balans blijft staan.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik ben starter en ik kan mijn probleem op het forum niet vinden. Ik zag deze vraag met cijfers achter de komma, vandaar.

Ik heb dus ook mijn investeriingen met cijfers achter de komma op de balans staan.

Bijvoorbeeld:computers 1932,73.

Nu moet ik in de IB aangifte de aanschafwaarde aangeven in hele getallen.Zo ook de afschrijving.

Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik dit afronden en moet ik dan ook op de balans van mijn boekhouding deze bedragen veranderen in afgeronde bedragen?

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Link naar reactie
  • 0

Fiscale balans staat op zich los van de commerciele cijfers. Gewoon afronden en volgend jaar bij je aangifte netjes dezelfde afgeronde bedragen op je fiscale openingsbalans opnemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik ben starter en ik kan mijn probleem op het forum niet vinden. Ik zag deze vraag met cijfers achter de komma, vandaar.

Ik heb dus ook mijn investeriingen met cijfers achter de komma op de balans staan.

Bijvoorbeeld:computers 1932,73.

Nu moet ik in de IB aangifte de aanschafwaarde aangeven in hele getallen.Zo ook de afschrijving.

Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik dit afronden en moet ik dan ook op de balans van mijn boekhouding deze bedragen veranderen in afgeronde bedragen?

Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

Stelregel is over het algemeen: Afronden in het voordeel van de belastingplichtige. Dus te betalen BTW naar beneden, te vorderen BTW naar boven. Betaalde hypotheekrente naar boven, bezittingen in box 3 naar beneden.

 

In bovenstaande geval dus naar boven afronden. Dan kan je (restwaarde buiten beschouwing gelaten) over €1,- meer afronden dan dat je naar beneden zou afronden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.