• 0

hergebruik afgeschreven bestelbus

Hallo,

 

Ik ben een kleine ZZP'er in de bouw en loop al enige weken met de volgende vraag rond:

Ik heb een bestelbusje op de zaak staan, maar die is dit jaar volledig afgeschreven.

Het is echt een oud karretje, maar hij brengt mij nog steeds op tijd naar mijn klussen.

Helaas gaat het in de bouw momenteel niet zo goed en geld voor een nieuwe vervoermiddel heb ik nog niet.

Ik vraag me nu af of ik mijn busje nog steeds op naam van de zaak kan laten op het moment dat deze niet meer op mijn balans staat of moet ik hem nu privé nemen (ik weet echt niet wat verstandig is) en als ik hem privé neem raak ik dan mijn recht op grijs-kenteken kwijt? Ik heb echt mijn best gedaan om een antwoord te vinden op mijn vraag (en misschien heb ik de verkeerde zoek opties gebruik of de verkeerde hulplijnen ingeschakeld en als sommigen nu denken waarom vraag je het je boekhouder niet, nou mijn vriendin die normaliter mij helpt met mijn boekhouding is ernstig ziek en ik wil haar nu dus niet lastigvallen met mijn problemen. Hoop dat iemand mij kan/wil helpen.

 

Bij voorbaat dank

Ian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ian,

 

Ook al is een bedrijfsmiddel (in dit geval jou bus) afgeschreven dan blijft hij nog steeds op je balans staan tegen waarde 0. Overigens is het gebruikelijker om een vervoermiddel met een restwaarde van ongeveer 10% van de orginele aanschafwaarde op de balans te laten staan. Maar als ie bij jou al naar 0 is afgeschreven zou ik het gewoon zo laten.

 

Je hoeft de bus dus niet naar prive te halen omdat ie is afgeschreven, sterker nog fiscaal gezien mag het niet eens, als een auto eenmaal zakelijk is kan ie niet meer privebezit worden of alleen bij hoge uitzondering met een specifieke reden.Maar je mag er zolang in rijden als jij wilt of zolang de bus het volhoud. Het is wel zo dat je doordat je geen afschrijvingskosten voor je bus meer hebt op de bus je dan dit jaar wel meer winst maakt en dus ook iets meer belasting gaat betalen, maar ja als daar een lager inkomen door slecte tijden tegenover staat is het belangrijker.

 

Zoals Jasper ook al aangeeft ook alle onkosten die je maakt om de bus op de weg te houden mag je als bedrijfskosten blijven opvoeren, eigenlijk verandert er dus vrijwel niets (behalve dat je geen afschrijvingskosten meer hebt)

 

en beterschap voor je vriendin..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.