Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
fistron

Overdragen ondernemingsactiviteiten aan echtgenote

Recommended Posts

Ik heb enkele jaren een eenmanszaak gerund, allemaal heel kleinschalig met af en toe wat winst, soms ook een jaar met wat verlies. Ik wil hier nu mee stoppen, maar de activiteiten van de onderneming worden voortgezet door mijn echgenote die ook een eenmanszaak heeft.

Hoe moet ik hier nu mee omgaan in het kader van staking, stakingswinst, geruisloze overdracht etc...??

Als ik kijk naar mijn balans dan stelt dit allemaal niet veel voor:

1) Een beetje computerapparatuur met een restwaarde van € 300,00

2) Banksaldi zijn ongeveer nihil.

3) Er zijn nog wat openstaande debiteuren en crediteuren (per saldo ongeveer € 200,00)

En misschien wel een bijzondere situatie is dat mijn stoppende eenmanszaak door de jaren heen een lening heeft verstrekt aan de eenmanszaak van mijn echtgenote ter hoogte van ongeveer € 2000,00.

Volgens mij maak ik geen aanspraak op stakingswinst en is dit ook helemaal niet relevant. Klopt dit?

Ten tweede, kan de balans volledig door de eenmanszaak van mijn echtgenote worden overgenomen. Hierbij valt de lening die onderling is verstrekt automatisch weg.

Klopt deze denkwijze?

Wat neemt je echtgenote over en wat is de werkelijke waarde daarvan? Neemt ze uberhaupt iets over, of stop jij gewoon en springt zij in het gat? (Dat hoeft overigens niet perse voordeliger te zijn!)

De rest gaat tegen werkelijke waarde over naar privé, dat kan dus een (stakings)winst opleveren.

Die lening, heb je die in het kader van je onderneming verstrekt, of alleen op naam van je onderneming?

Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd (m.a.w. is er wel een lening)?

Heb je een FOR opgebouwd?

Als je je onderneming staakt, verkoopt, overdraagt, o.i.d. heb je in beginsel recht op stakingsaftrek als je aan het urencriterium voldoet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Ze neemt de apparatuur over (computer - aanschafwaarde € 750,00 - boekwaarde € 515,00)

Ze neemt de vorderingen over (debiteuren € 70,00)

Ze neemt de schulden over (crediteuren € 270,00)

De lening is in het kader van de onderneming verstrekt.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Er is geen FOR opgebouwd.

Ik heb niet voldaan aan het urencriterium.

Wat ik al zei, het is het laatste jaar bijzonder kleinschalig geweest.

Ik heb als bijlage een balans & VW bijgesloten

Saldibalans_31-12-2009.Xls

Is er iemand die hier a.h.v. de punten in het topic en de bijlage een antwoord op kan formuleren.

Ik wil namelijk graag mijn aangifte IB correct doen.

Niet zo ongeduldig Fistron ;)

We zijn hier vrijwillig en soms gaat er een dag overheen voordat je antwoord krijgt, maar doorgaans komt dat antwoord echt wel.

Ik zie in jouw cijfers geen reden om stakingswinst te veronderstellen. Leningen tussen echtlieden in gemeenschap van goederen bestaan fiscaal niet, dus dat is ook geen punt van aandacht.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Ja, ik zit een beetje op de wip, zo vlak voor 1 april. ::)

Concreet, betekent dus dat de lening u/g van mijn eenmanszaak wegvalt tegen de lening o/g bij de eenmanszaak van mijn echtgenote?

Zij neemt de vorderingen over en de schulden (debiteuren / crediteuren), en de kapitaalspositie wordt dan waarschijnlijk ook overgenomen?

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.