• 0

structuur start-up: personal holding of niet?

???

 

Beste mensen,

 

momenteel ben ik in de start-fase van een bedrijf dat zich gaat bezighouden met een biotechnologisch onderwerp.

 

Na diverse gesprekken met diverse deskundigen ben ik echter nog steeds niet uit de basisopzet voor het bedrijf.

 

Ik zal in eerste instantie slechts voor 20 tot 50% gaan werken voor het bedrijf (dat wordt in ieder geval een BV (X) waarin een aantal partijen deelnemen en waarvan ik de grootaandeelhouder ben >60%). De aanloopfase van dit bedrijf (eerste 0,5 tot 1,5 jaar) zal bepalend zijn voor de toekomstige groei-mogelijkheden. Dit hangt af van de beschikbaarheid en betaalbaarheid van een aantal licenties die we graag willen hebben voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. Over deze licenties wordt momenteel onderhandeld.

 

Vraag is wat is nu verstandig.

Accountants adviseren om deel te nemen aan het bedrijf (X) vanuit een personal BV.

Juristen adviseren om deze kosten te sparen en rechtstreeks als DGA deel te nemen in de BV (X) en pas als er duidelijke groeimogelijkheden zijn voor BV (X) de aandelen onder te brengen in een personal BV.

 

Mijn dringende vraag is nu: Wat zijn nu de echte argumenten voor en tegen de genoemde twee opties?

 

Daarnaast werd ook naar voren gebracht dat de personal BV kan fungeren als management BV en kan factureren naar BV (X). Maar dit betekent dat over de management fees BTW moet gaan worden betaald? Ben je dan niet ongunstiger uit dan bij de DGA in BV (X) contructie?

 

Ander alternatief zou kunnen zijn: naast de BV (X) een eenmanszaak oprichten waarvoor bij de fiscus een BTW nummer en (vanwege management overeenkomst met BV (X)) een VAR verklaring wordt aangevraagd.

 

Om het geheel nog ietsje complexer te maken wil ik eigenlijk ook een aantal zaken kunnen doen die ik buiten BV(X) wil houden (oa advies werkzaamheden en evt ook kleinschalige (door)verkoop van producten evt gemaakt door BV(X).

 

Een heel verhaal, ik hoop dat er iemand is die me hierin wat adviezen kan geven.

 

Alvast dank voor jullie moeite,

 

Joske

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joske,

 

Allereerst merk ik op dat ter zake van jouw vragen het advies van een fiscalist nodig is.

 

In zijn algemeenheid geldt wel: één BV = geen BV. Het advies van de accountant en de jurist die je hebt gesproken verschillen eigenlijk niet (althans voor zover ik kan beoordelen). De vraag is alleen wanneer moet ik een personal BV oprichten, van meet af aan of wanneer het rendabel is.

 

Met de beperkte informatie die je hebt gegeven zou ik overwegen om naast de BV een eenmanszaak op te richten. Enerzijds uit kostenoogpunt, anderzijds uit het feit dat een eenmanszaak starters bepaalde voordelen (aftrekposten) die de BV niet heeft. Nogmaals, ga eens praten met een fiscalist. Succes!

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een fiscalist moet je adviseren over het "voordeel" van een persoonlijke holding. Juridisch is er geen noodzaak toe, Als je niet binnenkort heel veel geld uit de werkmaatschappij haalt is het volgens mij voordeliger om de aandelen in privé te houden en voor je overige werkzaamheden een eenmanszaak in te schrijven.

 

Een managementcontract kan zowel vanuit een BV als vanuit een eenmanszaak. Betrekt je je managementinkomen voornamelijk vanuit één opdrachtgever, dan kan je beter een dienstbetrekking aangaan met de werkmaatschappij, anders krijg je gelazer met de de fiscus (sociale lasten en loonbelasting)

 

Een discussie over BTW en managementfee vindt je hier

 

Een discussie over DGA inkomen vindt je hier

 

Een discussie over het nut van een beheer BV vindt je hier

 

Een discussie over 1 bv = geen bv vindt je hier

 

Alle adviezen van de "expert member" TaxAdviser vind je hier (onderaan het profiel kan je kiezen:"laat de laatste ... berichten zien").

 

Veel leesplezier!

 

(oh oh oh wat is HL toch geweldig ;D)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.