Vorig jaar ben ik officieel gestart met mijn bedrijfje. Toen ik de IB aangifte moest doen ben ik bij een accountant geweest en hebben we samen het programma ingevuld. Ik wilde het in het vervolg zelf doen en dus begrijpen.
Dit jaar ging ik dus enthousiast aan de slag en gebruikte mijn aangifte van vorig jaar als voorbeeld.
Nu is er 1 ding wat anders is dan het start jaar en dat is het fiscale ondernemingsvermogen en saldo begin boekjaar.
Voorbeeld
Jaar1
saldo begin boekjaar €0,00 saldo einde boekjaar €500,00(winst2008)
Jaar2
saldo begin boekjaar €500,00 saldo einde boekjaar ? (winst2009+winst2008)
nu heb ik die €500 niet meer in mijn bedrijf zitten want ik heb de winst(inkomsten uit overige werkzaamheden) gewoon gebruikt om van te leven Moet ik dat dan invullen bij box 1 privé onttrekkingen? En dan saldo einde boekjaar gewoon de winst van 2009?
Tevens heb ik een externe harde schijf en tablet muis aangeschaft, te zamen vallen deze onder de €450,- grens van investeringen. Mag ik ze wel opgeven bij overige bedrijfskosten?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
CyberCiska
CyberCiska
Vorig jaar ben ik officieel gestart met mijn bedrijfje. Toen ik de IB aangifte moest doen ben ik bij een accountant geweest en hebben we samen het programma ingevuld. Ik wilde het in het vervolg zelf doen en dus begrijpen.
Dit jaar ging ik dus enthousiast aan de slag en gebruikte mijn aangifte van vorig jaar als voorbeeld.
Nu is er 1 ding wat anders is dan het start jaar en dat is het fiscale ondernemingsvermogen en saldo begin boekjaar.
Voorbeeld
Jaar1
saldo begin boekjaar €0,00 saldo einde boekjaar €500,00(winst2008)
Jaar2
saldo begin boekjaar €500,00 saldo einde boekjaar ? (winst2009+winst2008)
nu heb ik die €500 niet meer in mijn bedrijf zitten want ik heb de winst(inkomsten uit overige werkzaamheden) gewoon gebruikt om van te leven Moet ik dat dan invullen bij box 1 privé onttrekkingen? En dan saldo einde boekjaar gewoon de winst van 2009?
Tevens heb ik een externe harde schijf en tablet muis aangeschaft, te zamen vallen deze onder de €450,- grens van investeringen. Mag ik ze wel opgeven bij overige bedrijfskosten?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25994-ib-vraagjes-kleine-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag