• 0

opzet administratie eenmanszaak

Beste lezers,

 

Na het lezen van vele topics wil ik het toch even zeker weten.

 

Even een korte vraag, ik ben bezig met het opzetten van mijn administratie. Het betreft een eenmanszaak welke diensten levert aan bedrijven.

 

Het het voldoende als ik de volgende elementen in mijn boekhouding verwerk.

 

Inkoop

verkoop

btw afdracht

verlies en winstrekening.

 

Ik doe de boekhouding in excel en ik ben nu dus bezig met het inrichten hiervan.

 

Kortom: is het verplicht om mijn banktransacties te journaliseren en hiernaast een balans bij te houden ? Of volstaat het opmaken van de balans aan het eind van het jaar ook ?

 

Daarnaast wilde ik graag weten of dit juist is:

:

Als ik een auto aanschaf, dan ga ik hier uiteraard op afschrijven. Deze auto komt onder de activa op de balans te staan en de afschrijving hiervan neem ik op in mijn verlies en winst rekening. En dit gaat zo voor alle aankopen boven de 450 ? euro die langer mee gaan dan 1 jaar ?

 

Als laatste:

het saldo btw afdracht, dan wel te vorderen btw, komt dat in de balans als hulprekening?

 

Ik hoop dat deze vragen niet te "simpel" zijn voor dit forum, maar liever voorkómen dan vóórkomen.

 

Mvg,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even kijken hoever ik kom

Kortom: is het verplicht om mijn banktransacties te journaliseren en hiernaast een balans bij te houden ? Of volstaat het opmaken van de balans aan het eind van het jaar ook ?

De balans stel je aan het eind van het jaar op en die volgt uit je administratie. In je administratie boek je alle financiele mutaties. Dus als je iets inkoopt, gaat er iets in je voorraad en (als je betaalt) iets van je bank af. Als je het nog niet betaalt, dan komt het bij je crediteuren. Zelfde bij verkoop: er gaat iets uit je voorraad en er komt iets op je bank of debiteurenstand.

 

Daarnaast wilde ik graag weten of dit juist is:

:

Als ik een auto aanschaf, dan ga ik hier uiteraard op afschrijven. Deze auto komt onder de activa op de balans te staan en de afschrijving hiervan neem ik op in mijn verlies en winst rekening. En dit gaat zo voor alle aankopen boven de 450 ? euro die langer mee gaan dan 1 jaar ?

Ja. En de hoofdregel mbt afschrijven is dat je fiscaal maximaal 20% van de aanschafkosten per jaar mag afschrijven. Maar er zijn diverse uitzonderingen. Dit geldt voor alle relatief belangrijke aankopen, afhankelijk van je onderneming kunnen dat ook goedkopere of duurdere zaken zijn. Die grens van 450 komt uit de investeringsaftrek en wordt wel veel gebruikt als grens voor directe aftrek of activering.

Als laatste:

het saldo btw afdracht, dan wel te vorderen btw, komt dat in de balans als hulprekening?

Op de balans komt het bedrag dat je op balansdatum nog aan btw af te dragen danwel te vorderen hebt. Meestal is dat het bedrag op de laatste aangifte OB over het jaar.

Ik hoop dat deze vragen niet te "simpel" zijn voor dit forum, maar liever voorkómen dan vóórkomen.

 

Mvg,

 

Jij vindt ze belangrijk genoeg om te stellen ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reactie,

 

Nu nog 2 kleine vraagjes en dan is het compleet.

 

De rekening prive,

 

Stel ik betaal een factuur met mijn prive bankpas,

 

dan wordt deze verwerkt,

 

Kosten

aan prive.

 

Deze rekening prive bevindt zich op de balans in het eigen vermogen ? het saldo ( indien negatief ) komt aan het einde van het boekjaar ten lasten van het Eigen vermogen ?

 

En even voor de duidelijkheid, is het mogelijk om tijdens het lopende boekjaar ( zonder het verwerken van het resultaat ) een kloppende balans bij te houden ?

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar reactie
  • 0

En even voor de duidelijkheid, is het mogelijk om tijdens het lopende boekjaar ( zonder het verwerken van het resultaat ) een kloppende balans bij te houden ?

 

Alvast bedankt,

 

 

 

Een balans bijhouden, ja. Een kloppende balans bijhouden, nee. als jij omzet maakt komt dit bij je bank of debiteuren erbij, maar de creditzijde blijft gelijk omdat het resultaat niet in het vermogen verwerkt is. Dus klopt je balans niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog 2 laatste vraagjes :

 

1. Afschrijvingen.

 

zoals gevraagd en beantwoord: bij een investering van meer dan 450 euro dien je af te schrijven ( normaal in 5 jaar lineair ).

nu de vraag: hoe verwerk je dit ?~

 

begin balans :

 

activa 0 EV 5000

Bank 5000

 

journaal post:

 

activa 5000

aan bank 5000

 

aan het eind van het jaar

 

afschrijvingen 1000

aan activa 1000

 

waarmee de activa 1000 minder waard wordt en 1000 euro aan afschrijvingen ten lasten komen van de winst ( resultaat verwerkt in het eigen vermogen ) in de v&w.

 

daarna wordt de balans:

 

activa 4000 EV 4000

bank 0

 

Na 5e jaar

 

Activa 0 EV 0

bank 0

 

Is deze wijze juist ? ik hoor het graag.

 

vraag 2:

 

is het verplicht om alle inkoopfacturen te verwerken in je boekhouding, klinkt raar, maar hierbij een voorbeeld.

 

stel ik ga naar de makro, daar koop ik voor 100 euro eten voor mezelf thuis, dit betaal ik met mijn eigen geld ( dus niet met de zakelijke rekening).

Deze kosten zijn dus geen zakelijke kosten, en uit prive betaald.

 

Echter staat de factuur wel op bedrijfsnaam. Is het dus nodig om deze in te boeken of mag je deze gewoon weg laten ??

 

 

Ik hoor de reacties graag,

 

Mvg,

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb nog 2 laatste vraagjes :

 

1. Afschrijvingen.

 

Is deze wijze juist ? ik hoor het graag.

Ja dit is de juiste wijze. al is het wel een extreem voorbeeld.. want er gebeurd verder niks op je balans. Maar wat er gebeurt is dat er jaarlijks 1000 euro naar je resultaten rekening gaat als kosten (verlies) aan het eind van het jaar word het resultaat opgeteld (winst) of afgetrokken (verlies) van het eigen vermogen. Door de afschrijving neemt het eigen vermogen indirect dus af....

 

vraag 2:

 

is het verplicht om alle inkoopfacturen te verwerken in je boekhouding, klinkt raar, maar hierbij een voorbeeld.

 

stel ik ga naar de makro, daar koop ik voor 100 euro eten voor mezelf thuis, dit betaal ik met mijn eigen geld ( dus niet met de zakelijke rekening).

Deze kosten zijn dus geen zakelijke kosten, en uit prive betaald.

 

Echter staat de factuur wel op bedrijfsnaam. Is het dus nodig om deze in te boeken of mag je deze gewoon weg laten ??

 

Nee die factuur hoef je inderdaad niet in te boeken zolang je inderdaad prive betaald. ook al staat de bedrijfsnaam erop.

HEt is namelijk niet verplicht om kosten die je prive maakt in je zakelijke administratie te verwerken (en als kosten boeken is zelfs verboden)

 

Als je van de zakelijke rekening betaald ben je uiteraard wel verplicht deze factuur te boeken maar als "kosten" rekening gebruik je dan de rekening prive opnamen..omdat je deze spullen prive gebruikt..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.