• 0

Rekensom omtrent kilometervergoeding

Willen jullie meedenken ( en rekenen ) in een rekensom omtrent kilometervergoeding.

Is het lonend om 0,22 eurocent per kilometer te laten vergoeden in plaats van 0,19 eurocent,

waarbij 3 eurocent word belast ? En hoe word dat belast ?

Is er een bepaalde inkomensgrens waarbij het wel lonend is ?

 

Misschien heb je niks aan onderstaande berekeningen, en kun je zo antwoord geven over bovenstaande vragen ;)

Ik zet ze er toch maar even bij ...

Ook om een beeld te geven over welke bedragen we praten.

 

Stel, ik werk 160 uur * 50 euro uurtarief = 8000 euro.

De kilometerdeclaratie is 200 km per dag x 20 dagen ( = 160 uur ).

 

200 x 20 x 0,19 = 760 euro

200 x 20 x 0,22 = 880 euro

Kortom, 120 euro zal dus belast worden.

Maar hoe word dat belast ?

 

8000 - 760 = 7240 bruto = 4242,45 netto

8000 - 880 = 7120 bruto = 4184,85 netto

 

Ok, nu zijn de verschillen niet zo groot.

Maar, stel, ik heb een maand waarin ik maar 1 week declarabel werk.

Is het dan meer lonend ?

 

40 uur * 50 euro uurtarief = 2000 euro.

2000 - 760 = 1240 bruto = 1056,42 netto

2000 - 880 = 1120 bruto = 962,42 netto

 

Nu heb ik wat berekeningen gemaakt, maar ik zie nog niet echt een relatie of het lonend is of niet om de

kilometervergoeding te laten verhogen. Ik denk dat het mede afhankelijk is van de hoogte van het

declarabele bedrag per maand, of zie ik dat verkeerd ?

Ik begrijp dus niet helemaal waar de 3 eurocent word belast.

 

Alvast bedankt voor het meedenken ;D

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij wordt die extra 3 ct/km gewoon tegen je toptarief belast. Het is in feite extra winst.

 

Precies, maar natuurlijk alleen als je wel recht hebt op een kilometervergoeding van €0,19,- omdat je bijvoorbeeld in een privé auto rijdt. Als de auto op de balans staat dan staan de werkelijke autokosten er tegenover en dan kan de extra winst iets groter zijn.

Link naar reactie
  • 0

Om wat specifieker te zijn ...

Er is op dit moment geen inkomen in mijn zaak.

Vanuit prive stort ik geld in de zaak om de schulden in te lossen.

Tijdens de jaarwisseling is m'n auto uit de zaak gehaald en over gegaan naar prive.

Exacte details daarover kan ik niet zeggen. Word geregeld door mijn administratiekantoor.

 

De bedragen in de eerste post verdien ik door middel van payrolling.

Ik vroeg me af dat als ik een hogere vergoeding per km laat uitkeren, dat ik daar profijt bij heb, of niet.

Is er een soort berekening om de grens te berekenen en/of je de vergoeding kunt ophogen, bijvoorbeeld naar 0,25 ct per km.

 

Kleine klusjes doe ik via de zaak, en wellicht kan ik de volgende opdracht weer via de zaak doen.

Het is zo dat MBA ( mijn huidige opdrachtgever ) geen zaken doet met eenmanszaken, omdat ze in

een lopend onderzoek van de Belastingdienst verwikkeld zijn omtrent de VAR. Gezien de recessie, de

duur van de opdracht, de reisafstand en de opdracht ansich, ben ik de opdracht toch wel gaan doen.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begrijp ik 'm niet helemaal... ???

 

Als je reiskosten factureert, is dit altijd belast, of het nou om 0,19 of 0,80 per kilometer gaat. Het is simpelweg onderdeel van je omzet. Zoals ik het lees, maak je de reiskosten onderdeel van je omzet en komt de reiskostenvergoeding niet bovenop je omzet.

Daarnaast boek je kosten, in het geval van een privé auto is dat 0,19 per kilometer. De aftrekbare kosten worden niet hoger of lager als je een ander tarief hanteert voor reiskostenvergoeding.

 

Of ik denk te simpel, of jij denkt te moeilijk. Welke is het? ::)

 

Gr, Marije

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zal 'm wat duidelijker gaan uitleggen. Voor in het achterhoofd, het gaat om payrolling.

 

Op dit moment zit ik bij IBM via MBA. MBA factureert een mij niet bekend bedrag aan IBM, ik denk rondom 60 euro per uur.

Ik ben mij MBA in dienst ( tijdelijk dienstverband ) en word volgens de payrolling methode betaald.

Het afgesproken bedrag is 48 euro per uur, incl. reis- en verblijfskosten.

 

Dus, als ik 168 uur werk in een maand, maal 48 euro, verdien ik 8064.

Voor payrolling word altijd een percentage berekend wat je moet betalen (administratiekosten).

Bij de meeste partijen is dat 3-5% van het factuurbedrag. In mijn geval een vast bedrag, nl. 135 euro.

 

Kortom, bruto verdien ik 8064 - 135 = 7929 euro per maand.

Netto is dat 4573,17 euro netto ( volgens Loonwijzer bruto netto ).

 

Echter, er zijn een aantal kosten die bruto verrekend kunnen worden.

Waaronder, reiskosten ( km.declaratie ), studiekosten, hotelkosten, telefoonkosten ( mits 'bewijsbaar' ).

In mijn geval, met 136 kilometer enkele reis per gewerkte dag, maal 0,19 eurocent.

Daarnaast een onkostendeclaratie met hotelkosten, studieboeken, etc.

Eerst worden deze declaraties afgetrokken van het brutoloon en netto uitgekeerd, en daarna word de bruto-netto salarisbetaling gedaan.

 

Bijvoorbeeld in het geval van de kilometerdeclaratie:

136 km x 2 (retour) x 21 (werkdagen) x 0,19 = 1085,28

De kilometerdeclaratie word dus afgetrokken van de 7929, en netto uitgekeerd.

Dan blijft 6843,72 bruto over, is 4052,23 netto.

Totaal word er dus 4052,23 + 1085,28 uitgekeerd = 5137,51 euro.

 

Dat scheelt dus 564,32 euro.

 

Mijn vraag is: stel als ik de km.declaratie van 0,19 eurocent naar 0,22 eurocent zet, of 0,25 eurocent. Heb ik daar netto profijt van ?

 

Ik hoop dat zo wat duidelijker is.

 

 

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar heb je profijt van, al is het meerdere wat boven de €0,19 komt wel belast. Bij €0,22 moet je dus over €0,03 per kilometer belasting betalen, €171, 36 wordt dus bij je brutoloon opgeteld. Bij €0,25 dus €0,06 belast, bruto dus €342,72.

 

Nee. Daar heb je geen profijt van. Immers of je nu 100 euro salaris noemt en daar IB over moet betalen, of dat je het reiskostenvergoeding noemt en daar IB over moet betalen. Je betaald over die 100 euro in beide gevallen exact evenveel IB. Alles wat boven de 19 eurocent uitkomt is gewoon belast onder IB. Jammer maar helaas. Wel zorgen dat je die 19 eurocent krijgt. Die krijg je namelijk wel IB vrij.

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar heb je profijt van, al is het meerdere wat boven de €0,19 komt wel belast. Bij €0,22 moet je dus over €0,03 per kilometer belasting betalen, €171, 36 wordt dus bij je brutoloon opgeteld. Bij €0,25 dus €0,06 belast, bruto dus €342,72.

 

Nee. Daar heb je geen profijt van. Immers of je nu 100 euro salaris noemt en daar IB over moet betalen, of dat je het reiskostenvergoeding noemt en daar IB over moet betalen. Je betaald over die 100 euro in beide gevallen exact evenveel IB. Alles wat boven de 19 eurocent uitkomt is gewoon belast onder IB. Jammer maar helaas. Wel zorgen dat je die 19 eurocent krijgt. Die krijg je namelijk wel IB vrij.

 

Het kan aan mij liggen, maar als hij heeft afgesproken dat hij €48 per uur krijgt en daarbij €0,25 per kilometer dan krijgt hij na belasting meer dan dat hij €48 rekent en daarbij €0,19 per kilometer. Ondanks dat je er belasting over betaald houdt je er wel extra geld aan over. Dus beter €0,25 per kilometer dan €0,19, want je hebt er wel degelijk profijt van.

 

Elke cent die je extra factureert levert je netto meer geld op.

 

Edit:AHA, het bedrag van €48 is inclusief reiskosten, ik moet beter lezen op de late avond. Als je bedoeld of het je netto meer oplevert als je het reiskostenvergoeding noemt dan moet ik je teleurstellen. Alles boven de €0,19 is belast, hoe je het ook etiketteert, ik dacht dat je bedoelde of je meer zou gaan verdienen als je meer kilometervergoeding zou gaan factureren(vond het ook nogal een open deur).

Link naar reactie
  • 0

Edit:AHA, het bedrag van €48 is inclusief reiskosten, ik moet beter lezen op de late avond. Als je bedoeld of het je netto meer oplevert als je het reiskostenvergoeding noemt dan moet ik je teleurstellen. Alles boven de €0,19 is belast, hoe je het ook etiketteert, ik dacht dat je bedoelde of je meer zou gaan verdienen als je meer kilometervergoeding zou gaan factureren(vond het ook nogal een open deur).

 

Duidelijk.

 

Meestal komen bij (freelance) IT opdrachten de kosten voor reis- en verblijf voor rekening van de opdrachtnemer/freelancer.

Tenzij het gaat om uitzonderlijke situaties. Dan word het nog wel eens door de klant betaald, bijv. voor de klant reizen naar het buitenland.

 

Ik zat te zoeken op internet, en in 2005 is al eens gepleit voor een verhoging, en in 2008 nogmaals.

In 2005 van 0,18 cent naar 0,21 cent, en in 2008 van 0,19 cent naar 0,22 eurocent.

Nu is het zo dat de onbelaste kilometervergoeding met de inflate word verhoogd.

 

Gezien de - nu wel erg fors - stijgende trend in autokosten, vooral brandstof, vind ik dat er ook wel eens aan een correctie

van de onbelaste kilometervergoeding gedacht mag worden. In mijn geval: met grote afstanden en een goeie ( maar extra

mileubelastende ) auto is het rendabel. Maar bij kleinere afstanden, moet er vanuit prive nogal wat geld bij, vooral als je

een wat nieuwere auto wilt rijden, waar een financiele constructie (lease/inlossing,rente,afschrijving) van toepassing is.

 

Maar goed, iedereen moet een stapje terug doen in deze financiele malaise.

Een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding zal de schatkist een hoop centen kosten.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zat te zoeken op internet, en in 2005 is al eens gepleit voor een verhoging, en in 2008 nogmaals.

In 2005 van 0,18 cent naar 0,21 cent, en in 2008 van 0,19 cent naar 0,22 eurocent.

Nu is het zo dat de onbelaste kilometervergoeding met de inflate word verhoogd.

 

Gezien de - nu wel erg fors - stijgende trend in autokosten, vooral brandstof, vind ik dat er ook wel eens aan een correctie

van de onbelaste kilometervergoeding gedacht mag worden. In mijn geval: met grote afstanden en een goeie ( maar extra

mileubelastende ) auto is het rendabel. Maar bij kleinere afstanden, moet er vanuit prive nogal wat geld bij, vooral als je

een wat nieuwere auto wilt rijden, waar een financiele constructie (lease/inlossing,rente,afschrijving) van toepassing is.

 

Maar goed, iedereen moet een stapje terug doen in deze financiele malaise.

Een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding zal de schatkist een hoop centen kosten.

 

Ik denk dat die stijging van de kilometervergoeding nog wel een paar jaar op zich zal laten wachten. Misschien dat het er in 2014/2015 eens van gaat komen. Jammer, maar goed, jij hebt duidelijkheid :)

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.