• 0

Voorraadboeking

Goedemorgen

 

Even een vraag wat voorraad boekingen betreft.

 

In 2009 heb ik de boekhouding in Excel bijgehouden en zo ook een voorraadlijst.

Per 1-1-2010 werk ik met een boekhoudprogramma en heb hier een openingsbalans per 1-1-2010 ingezet.

 

Op rekening 3000 voorraad heb ik een bedrag opgenomen van € 500. Dit is de waarde op 31-12-2009

 

Nu komt het op 10-4-2010 heb ik een product verkocht en volgende boeking gemaakt.         

 

Debiteur      119   

Af te dragen btw         19

opbrengst verkoop         100

 

 

Echter nu staat op de balans nog steeds een waarde van € 500         

Welke boekingen moet ik maken om dit aan te passen de inkoopprijs was overigens         

€ 50          

 

Bedankt         

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ik heb ook een vraag in deze richting:

 

Ik ben overgestapt van exact online naar speedbalance ivm kosten.

 

Eerst boekte als volgt:

 

inkoop:

bank 1000 | voorraad 1000

 

verkoop:

bank 2000 | omzet 2000

Voorraad 1000 | kostprijs verkopen 1000

 

Echter boek ik de voorraad nu niet meer mee omdat deze relatief klein is en ik inkoop op bestelling. Daarnaast is het makkelijker op de balans omdat ik minder regels hoef te maken. Dus het gaat nu als volgt:

 

inkoop:

bank 1000 | kostprijs 1000

 

Verkoop:

bank 2000 | omzet 2000

 

Helaas heb ik nu in mijn beginbalans een post voorraad die dus niet meer veranderd. En dan ook mijn vraag, hoe kan ik deze voorraad nu naar 0 zetten zonder de rest te beinvloeden? dus:

 

voorraad 1000 | ???? 1000

 

Ook zou ik graag willen weten hoe de winst van voorgaande jaren op de beginbalans wordt gezet. is dit eigen vermogen?

 

Bedankt!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is een leuke vraag voor de HH administrateurs. ;)

 

Mij lijkt het dat als je iets loslaat op je balans, dat die balans dan niet meer doorlopend is en dus ook pas weer actueel is als je handmatig de waarde van de voorraad hebt aangepast. Op zich doen we dalt allemaal, door in december te "balanzen" en dus precies de voorraad vaststellen per 31 december, zodat de waarde kan worden bepaald die op de balans komt te staan.

Het bedrag van je voorraad zegt in feite ook niks. De voorraadlijst is veel belangrijker, omdat je door je omzetsnelheid kunt zien wanneer je moet inkopen.

Link naar reactie
  • 0

 

Echter boek ik de voorraad nu niet meer mee omdat deze relatief klein is en ik inkoop op bestelling. Daarnaast is het makkelijker op de balans omdat ik minder regels hoef te maken.

 

Als ik je goed begrijp schakel je zomaar over van factuurstelsel (factuurdatum is leidend) naar kasstelsel (betaaldatum is leidend) en dat kan gewoon helemaal niet! Je kunt fiscaal niet zomaar switchen van methode.

 

Je zult dus in SB ervoor moeten zorgen dat je de oude methode uit Exact door blijft zetten.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Echter boek ik de voorraad nu niet meer mee omdat deze relatief klein is en ik inkoop op bestelling. Daarnaast is het makkelijker op de balans omdat ik minder regels hoef te maken.

 

Als ik je goed begrijp schakel je zomaar over van factuurstelsel (factuurdatum is leidend) naar kasstelsel (betaaldatum is leidend) en dat kan gewoon helemaal niet! Je kunt fiscaal niet zomaar switchen van methode.

 

Je zult dus in SB ervoor moeten zorgen dat je de oude methode uit Exact door blijft zetten.

 

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord. omdat ik eigenlijk nog nooit van kas/factuur stelsels had gehoord heb ik het even opgezocht. Ik de afgelopen twee jaar niet alles correct gedaan heb. De ene keer heb ik de factuurdatum aangepast en de volgende keer heb ik de datum van betaling gebruikt. Nou zal het met mijn omzet van 20k netto niet zoveel uitmaken maar ik snap je punt nu wel.

 

Zover ik begrijp is een kasstelsel makkelijker in de administratie, maar mag deze alleen gebruikt worden indien voor 90% aan particulieren wordt geleverd. Ik heb een webwinkel (voor particulieren) maar verkoop ook in bulk aan bedrijven. Nu durf ik te stellen dat ik qua aantal orders wel aan 90% particulier kom, maar qua omzet niet.

 

Wat vervelend is dat mijn Ideal betalingen per dag worden overgeschreven (inmiddels aangepast naar maand) en ik dus 300+ transacties heb per maand, nu heb ik niet zoveel trek om bij elke transactie voorraad min 10,00 euro omzet 13 euro enz. te gaan doen. Zou ik dan wel al deze transacties bij elkaar mogen optellen en ineens aan het eind van de maand/kwartaal deze verrekenen op mijn balans?

 

Tevens zijn mijn afschriften leidend, dus als iets 1 januari is bijgeschreven valt het onder het nieuwe boekjaar. Dit mag dus niet begrijp ik... aangezien ik niet de know how heb om dit anders te doen ga ik het denk ik maar niet aanpassen....

Hoe zit het dan met factuurdatum e.d.?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.