• 0

Notaris nodig bij ondertekenen overeenkomst met leverancier?

We hebben recentelijk een (mondelinge) overeenkomst gesloten met een nieuwe leverancier uit Kroatië. Deze stuurt nu een "Exclusive Distributor Agreement" in tweevoud. In de correspondentie vermeld hij dat we deze bij een Notaris moeten laten tekenen en dat we beide kopieën terug moeten sturen. Hij doet dan hetzelfde en stuurt wederom een kopie retour aan ons.

De vraag is nu, is dit een normale gang van zaken en zo ja, waar is die notaris voor noodzakelijk?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst de wederpartij laten tekenen en vervolgens zelf tekenen is gangbaar. De gedachte hierachter is dat de mogelijkheid tot herroeping van het aanbod in stand blijft. Zou de leverancier als eerste tekenen dan behoudt hij die mogelijkheid niet. Nu dus wel.

 

De betrokkenheid van de notaris is wellicht ingegeven door onbekendheid met het rechtstelsel dan wel om de identiteit van de wederpartij te garanderen. In veel landen ontbreekt het aan een equivalent van ons Nederlandse handelsregister en zal dus op een andere wijze vastgesteld moeten met wie men zaken doet. De betrokkenheid van een notaris geeft in dat geval een garantie voor de wederpartij.

 

Welk rechtstelsel is op de overeenkomst van toepassing?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

  • 0

Ik ga er vanuit dat het Kroatische recht van toepassing is, zij leveren immers het contract aan.

Dat zegt niets. Wat staat er in de overeenkomst over genoemd?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

  • 0

Dag Henk

 

Als je internationaal zaken gaat doen, zul je dit wel vaker meemaken. Je wilt niet weten wat iemand die in Dubai een wil onderneming te starten moet doen als hij geen ingezetene is:

 

Verklaring NL accountant, zijn identiteit laten legaliseren bij een notaris, de rechtsgeldigheid van de legalistatie door de notaris bemachtigen van de Rechtbank (apostille) en dan naar BuZa voor de laatste handtekeningen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Nou dan ben ik toch enigszins gerustgesteld, bedankt voor alle antwoorden. Nu dit topic toch loopt, heeft iemand een idee in welke orde van grootte de kosten voor de Notaris gaan zijn?

 

Dat zegt niets. Wat staat er in de overeenkomst over genoemd?

 

Geen idee, ik heb de overeenkomst nog niet mogen ontvangen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 40 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.