• 0

Groot bedrag openstaand bij minderjarige klant

Beste,

 

Ik heb een vraagje in het begin toen een vriend van mij bij mij klant werd betaalde hij alles netjes binnen de gestelde termijn op de facturen. Nu het volgende er zijn nu meerdere facturen opgelopen tot in de kosten van €500,- euro inclusief de btw. Deze jongen is minderjarig en heb ook al een brief aan zijn ouders gestuurd maar nu heb ik daar tot op heden geen reactie opgehad.

 

Kan ik dit bedrag naar het incasso bureau sturen er zijn een aantal dingen vastgelegd op papier maar geen handtekening van zijn ouders.

 

Kan iemand mij advies geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

16 jaar, hij had eerst een bedrijf en nu niet meer zeg maar..

 

Dan is hij zelf aansprakelijk tenzij er bewijs is dat de ouders onrechtmatig of nalatig gehandeld hebben. Is dit het geval kan je de ouders aansprakelijk stellen.

 

In feite mag een minderjarige geen leenovereenkomst afsluiten maar omdat hij meerdere termijnen wel betaald heeft, mag aangenomen worden dat de ouders hiervoor goedkeuring gegeven hebben.

 

De minderjarig is vanaf het moment dat hij 18 wordt automatisch geheel verantwoordelijk.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik heb een vraagje in het begin toen een vriend van mij bij mij klant werd betaalde hij alles netjes binnen de gestelde termijn op de facturen. Nu het volgende er zijn nu meerdere facturen opgelopen tot in de kosten van €500,- euro inclusief de btw. Deze jongen is minderjarig en heb ook al een brief aan zijn ouders gestuurd maar nu heb ik daar tot op heden geen reactie opgehad.

 

Kan ik dit bedrag naar het incasso bureau sturen er zijn een aantal dingen vastgelegd op papier maar geen handtekening van zijn ouders.

 

Kan iemand mij advies geven?

 

Tot welk bedrag heb je dit laten oplopen? Wist je al op voorhand dat je met een minderjarige te doen had?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt niks aan een incassobureau (zonder gerechtelijk bevel). Die sturen alleen maar vervelende brieven, maar kunnen de buit vaak niet binnenhengelen. Gebruik, als je het toch wilt doen, dan een bureau dat op basis van no cure no pay werkt.

 

Beste lijkt me even in overleg te treden met die ouders. Misschien eens persoonlijk langs gaan? Wie weet houdt dat jochie de post wel goed in de gate ? ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je hebt niks aan een incassobureau (zonder gerechtelijk bevel). Die sturen alleen maar vervelende brieven, maar kunnen de buit vaak niet binnenhengelen. Gebruik, als je het toch wilt doen, dan een bureau dat op basis van no cure no pay werkt.

 

Beste lijkt me even in overleg te treden met die ouders. Misschien eens persoonlijk langs gaan? Wie weet houdt dat jochie de post wel goed in de gate ? ;)

 

Hier ben ik het niet mee eens. Merendeel zal na een brief van een incassodienst overgaan tot betaling omdat de kosten alleen maar oplopen. Zolang een incassodienst volgens het rapport voorwerk II handeld zal een rechter die kosten toewijzen.

 

De meeste incassobureau's werken op no cure, no pay basis. Een deurwaarder of advocaat mag dit namelijk niet.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft tot €300,- in januari, februari en maart heeft hij alles netjes betaald. Ik wist dat hij minderjarig is maar het gaat hier om webhosting en domeinnamen. Ik ben aangesloten bij Q-Collect dat is ook op No cure no pay maar hun werken ook samen met een deurwaarder no cure no pay.

 

Als hij nu wat besteld bij mij krijgt hij dat niet omdat eerst de openstaande vorderingen voldaan moeten worden. Er staat nu totaal €500,- euro open.

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft tot €300,- in januari, februari en maart heeft hij alles netjes betaald. Ik wist dat hij minderjarig is maar het gaat hier om webhosting en domeinnamen. Ik ben aangesloten bij Q-Collect dat is ook op No cure no pay maar hun werken ook samen met een deurwaarder no cure no pay.

 

Als hij nu wat besteld bij mij krijgt hij dat niet omdat eerst de openstaande vorderingen voldaan moeten worden. Er staat nu totaal €500,- euro open.

 

Als je dat dus op voorhand wist, zou ik de hand maar in eigen boezem steken en in de toekomst geen zaken meer doen met minderjarigen. Je hebt in feite zelf dit risico genomen.

 

Incassodiensten zal dit wel niet met me eens zijn, maar ook zelfreflectie, mentaliteit en humaniteit spelen een rol bij ondernemerschap.

Link naar reactie
  • -1

Wat is als "mens" vind doet er nu niet toe ;D

 

Wel wil ik graag met die no cure, no pay deurwaarder in aanraking komen. Een deurwaarder die op eigen risico een dagvaarding uitbrengt wil ik wel zaken mee doen. PM me maar.

 

 

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Helaas is dat de gebruikelijke denkwijze van een incasseur. Heeft niks met ondernemerschap te maken.

 

Mijn post was meer om aan te geven dat geen enkele deurwaarder dit zal doen. Om gelijk een kneus te geven vind ik minder.

 

En weer minderwaardig doen over mijn vak siert je niet. Mensen die op afbetalen kopen moeten ook de consequenties dragen als zij niet aan hun verplichting kunnen voldoen. Veel bedrijven zijn juist blij met incassobureaus.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • -1

Ik geef eigenlijk weinig reuzen en kneuzen. Maar ondernemen is ook verantwoordelijkheid nemen. In eerste instantie die van jezelf, maar ook een deel van dat van je klanten. Je gaat niet naar een incassobureau om een minderjarige tot betalen te dwingen. Die verantwoording had je je eerder moeten realiseren. Als de TS besluit om dit toch te doen krijgt hij ook een kneus.

Link naar reactie
  • 0

Ik geef eigenlijk weinig reuzen en kneuzen. Maar ondernemen is ook verantwoordelijkheid nemen. In eerste instantie die van jezelf, maar ook een deel van dat van je klanten. Je gaat niet naar een incassobureau om een minderjarige tot betalen te dwingen. Die verantwoording had je je eerder moeten realiseren. Als de TS besluit om dit toch te doen krijgt hij ook een kneus.

 

Dat heeft niets te maken met de kneus die je mij gaf.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste,

 

Ik heb een vraagje in het begin toen een vriend van mij bij mij klant werd betaalde hij alles netjes binnen de gestelde termijn op de facturen. Nu het volgende er zijn nu meerdere facturen opgelopen tot in de kosten van €500,- euro inclusief de btw. Deze jongen is minderjarig en heb ook al een brief aan zijn ouders gestuurd maar nu heb ik daar tot op heden geen reactie opgehad.

 

Kan ik dit bedrag naar het incasso bureau sturen er zijn een aantal dingen vastgelegd op papier maar geen handtekening van zijn ouders.

 

Kan iemand mij advies geven?

Je moet allereerst beoordelen of de overeenkomst(en) met jou bevoegd zijn aangegaan. De hoofdregel is tenslotte dat een minderjarige daartoe niet bevoegd is, tenzij het overeenkomsten betreft waarvoor het gezien zijn leeftijd niet ongebruikelijk is. Een andere uitzondering is wanneer de minderjarige, als ondernemer, van de rechter toestemming heeft zelfstandig te handelen.

 

Pas dan kun je beoordelen of je tot incasso over kunt gaan of dat je beter het erbij kunt laten zitten, omdat je vordering niet verhaalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Wat is als "mens" vind doet er nu niet toe ;D

 

Wel wil ik graag met die no cure, no pay deurwaarder in aanraking komen. Een deurwaarder die op eigen risico een dagvaarding uitbrengt wil ik wel zaken mee doen. PM me maar.

 

 

www.webcasso.nl doet kanton procedures op no cure no pay (wel even goed alle voorwaarden doorlezen)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik als "mens" vind doet er nu niet toe ;D

 

Wel wil ik graag met die no cure, no pay deurwaarder in aanraking komen. Een deurwaarder die op eigen risico een dagvaarding uitbrengt wil ik wel zaken mee doen. PM me maar.

 

 

www.webcasso.nl doet kanton procedures op no cure no pay (wel even goed alle voorwaarden doorlezen)

 

Ook hier zitten flink wat addertjes onder het gras.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Leest iedereen er dan overheen?

 

De jongen in kwestie heeft een eigen bedrijf, onder 18 jaar hebben zijn ouders ook getekent. Waardoor zij het er dus mee eens zijn wat hij wel en niet doet en dus er ook voor verantwoordelijk gehouden kunnen worden.

 

Dus bel, schrijf of ga bij de mensen langs en kijk eens wat er te halen is.

 

Incasso bureau's maken dingen alleen maar erger dan ze zijn, helaas is er soms geen andere oplossing. Ik werk zelf met DAS, wat wil zeggen dat wanneer het geld niet via hun incassoafdeling binnen te halen is, dat het meteen doorgaat naar een advocaat voor verdere stappen.

Kost wel wat, maar in mijn branche bijna onverkoombaar. Wellicht kun je er iets mee voor in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Leest iedereen er dan overheen?

 

De jongen in kwestie heeft een eigen bedrijf, onder 18 jaar hebben zijn ouders ook getekent.

Oh? Je bedoelt: tenzij er sprake is c.q. was van handlichting had TS bij elke transactie een handtekening van de ouders moeten vragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat de TS is begonnen die jongen te leveren toen die nog 14 of 15 was. Dan moet je toch eerst even naar jezelf kijken voordat je alle verantwoording bij die jongen legt. Bovendien is er op langere termijn wel iets te regelen als je er normaal over praat. Incassodiensten heeft van mij een kneus gekregen omdat hij er serieus op ingaat dat deze jongen een incassopartij zou kunnen zijn en omdat hij met zijn tekst bewijst het normaal menselijk denken/reageren uit te schakelen, vanuit zijn vak gezien.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet om wat wij ervan vinden hoe TS wilt handelen jegens schuldenaar. Het gaat om zijn vraag en hoe het wettelijk zit. Wat onze mening is over het handelen tegen een minderjarige is niet relevant.

 

Zo zijn er legio voorbeelden waar je het misschien niet mee eens bent. Maar wie zijn wij om te zeggen hoe iemand moet handelen?

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

als e rsprake is van handlichting kun je het geld gewoon via de gebruikelijk wegen terugeisen. Of begrijp ik de definitie verkeerd?

Als er sprake was van handlichting, dan heb je geen probleem met de vraag of de minderjarige bevoegd was de overeenkomsten aan te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet om wat wij ervan vinden hoe TS wilt handelen jegens schuldenaar. Het gaat om zijn vraag en hoe het wettelijk zit. Wat onze mening is over het handelen tegen een minderjarige is niet relevant.

 

Zo zijn er legio voorbeelden waar je het misschien niet mee eens bent. Maar wie zijn wij om te zeggen hoe iemand moet handelen?

 

Dat is een kwestie van insteek en professie. Wij hebben als ondernemer de ethiek (althans ik) hoog in het vaandel staan. Als ik zelf vind dat mijn grenzen scherper liggen dan wat er in de wet is voorgeschreven, dan hanteer ik mijn eigen grenzen.

IBegrijp ik hieruit dat dit bij jou, vanuit jouw professie, niet meespeelt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.