• 0

Waar komen inversteringen in resultatenbegroting?

Ik ben bezig met het schrijven van mijn ondernemingsplan. De onderneming bestaat nu reeds 9 maanden.

 

Ik heb in het eerste jaar heel wat investeringen gedaan, en vraag mij af waar ik deze verwerk in de resultatenbegroting, of komen deze er soms helemaal niet op? De investering zijn geen dingen waar ik op af kan schrijven dus dit geld ook niet.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Leonie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn paarden. Bij inkoop blijven ze hier een periode, worden ingereden, krijgen veulens en worden juist alleen maar meer waard. Na een eleftijd van 12 jaar gaan ze pas afschrijven, maar voor het 10e jaar worden de paardenw eer verkocht.

 

groetjes Leonie

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb in het eerste jaar heel wat investeringen gedaan, en vraag mij af waar ik deze verwerk in de resultatenbegroting, of komen deze er soms helemaal niet op? De investering zijn geen dingen waar ik op af kan schrijven dus dit geld ook niet.

 

Groetjes Leonie

 

De paarden worden, in eerste instantie, vermeld op de balans en komen dus niet in de resultatenbegroting.

 

Wel dien je, per paard, bij te houden wat de werkelijke waarde is.

Bij overlijden van een paard wordt er namelijk een verlies geleden wat wel in de resultatenbegroting thuis hoort.

Zo ook bij verkoop van het paard, waarbij het verschil tussen opbrengst en balanswaarde ook in het resultaat terecht komt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel dien je, per paard, bij te houden wat de werkelijke waarde is.

Bij overlijden van een paard wordt er namelijk een verlies geleden wat wel in de resultatenbegroting thuis hoort.

Zo ook bij verkoop van het paard, waarbij het verschil tussen opbrengst en balanswaarde ook in het resultaat terecht komt.

 

Om dit nog scherper te stellen:

Aangezien de ingekochte paarden aangehouden worden voor de verkoop, dien je deze de kwalificeren als voorraad in de jaarrekening. Voorraad kan je waarderen op inkoopprijs of actuele waarde. Ik adviseer je om uit te gaan van de inkoopprijs want dit is verreweg het meeste eenvoudige en kent de minste administratieve rompslomp.

Als je voor deze waarderingsgrondslag kiest is de werkelijke waarde alleen relevant als deze onder de oorspronkelijke inkoopwaarde van het paard komt. Dan dien je de ingekochte paarden af te waarderen naar de lagere werkelijke waarde. Het verschil komt dan in de resultatenrekening terecht.

 

Overigens dien je de veulens (eigen kweek) voor EUR 0 op de balans waarderen, die kennen namelijk geen inkoopprijs.

 

Als je bezig bent met het rondkrijgen van financiering is het weer wel relevant om de bank te wijzen op de marktwaarde van de paarden EN de veulens ALS deze hoger is dan de inkoopprijs. Maar dit kan ook prima door bijvoorbeeld een onafhankelijke taxatie van een derde op te vragen als bijlage bij jouw ondernemingsplan.

 

groet,

Alex

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.