Ga naar inhoud

Tips gezocht: email probleem bij planet.nl

Geplaatst:

Henri Kroeze

Voor een klant van mij probeer ik een probleem opgelost te krijgen. Aangezien ik hierbij al meer dan zes weken 100% afhankelijk ben van helpdesks en hun oplossend (on)vermogen, vraag ik graag even wat advies bij mijn mede ondernemers, wellicht dat jullie tips hebben om het opgelost te krijgen.

 

Probleem: klant heeft prive email account bij Planet.nl

Klant heeft zakelijk account bij andere provider.

Klant mailt wel eens stukken van thuis naar zijn werk. Sinds april komen deze niet meer aan op het werk account.

Sterker nog: verschillende klanten van mijn klant zeggen dat ze wel mail gestuurd hebben, die echter niet bij klant op zakelijke account ontvangen wordt. Deze klanten hebben allemaal een KPN achtige provider (planet, kpn, etc).

 

Er zijn bij diverse helpdesks klachten uitgezet.

Wat nu is uitgesloten:

MX records (staan goed volgens zeggen)

Verhuizing (klant was zakelijk tot 2009 klant bij planet) is ook alles opgeruimd/aangepast

Huidige provider zegt dat bij hen alles goed staat

 

Een paar weken terug hoor ik van een 2e lijns helpdesk medewerker dat de fout die gegenereerd wordt, een bekend probleem is en dat daar reeds 2700 klanten last van hebben:

 

(wat betekent dat de emails van planet.nl naar het zakelijke domein van mijn klant intern bij kpn worden afgevangen en als niet bestelbaar worden aangemerkt)

 

Er is bij planet op de 2e lijns helpdesk een email verstuurd (intern) over dit probleem met de mededeling dat deze fout opgepakt en afgehandeld dient te worden (per geval) bij de zakelijke helpdesk van KPN.

Ik heb bij KPN zakelijk dit voorgelegd en je raadt het al, het probleem wordt niet erkend 'want het is een planet probleem'.

Weer doorverbonden met een andere afdeling, klacht opgetekend, geen reactie meer op gehad. Omdat ik ben doorverbonden heb ik dus geen idee bij wie deze klacht nu ligt.

 

Twee weken geleden weer met 2e lijns helpdesk planet.nl gebeld. Nieuwe klacht ingediend en weer met voorbeeld email met foutmelding. Deze is weer afgedaan met 'staat alles bij nieuwe hoster wel goed'. Geen enkele referentie naar de 'bekende' foutmelding, ook de interne email was niet bekend bij deze medewerker.

Terugkoppeling hierop ging ook weer mis, ik heb na 7 dagen zelf weer gebeld. Klacht was gesloten, probleemoplossing ligt weer elders dus neem daar maar weer contact op.

 

Nou ben ik nog steeds gefocust op die interne email, dus ik weer opnieuw een klacht bij 2e lijns helpdesk planet.nl. Ook nu weer weet medewerker niets van deze 'bekende' fout... klacht opgetekend, ik hoor binnen 48 uur de oplossing (zal wel weer doorschuiven worden).

 

Kortom: ik kom geen stap verder. Alle partijen wijzen naar elkaar maar oplossen is er niet bij.

 

Wie kan mijn tips geven hoe dit toch opgelost te krijgen?

... doet leuke dingen op internet ...

Featured Replies

Geplaatst:

Jaap Haagmans

Deze server wil de mailtjes echter niet accepteren. 451 is overigens een SMTP-delivery error code die duidt op een fatal error.

 

Een 451 is toch echt een tijdelijk "error" en wrdt oa gebruikt voor greylisting zie oa: http://en.wikipedia.org/wiki/Greylisting

 

Er staat ook niet voor niets "Please\n451 try later"

Dat "Please 451 try later" staat er meer omdat "try later" op een nieuwe regel begint. SMTP begint elke nieuwe regel met de foutcode. Op zich zou greylisting kunnen, maar greylisting houdt meestal maar een paar minuten aan. Niet zo lang als nu al het geval is. Al is het wel frappant dat ik nu zie dat 1 van de testmailtjes die ik via een externe SMTP server heb afgeleverd wel aangekomen lijkt te zijn. Of in ieder geval geaccepteerd door de SMTP server. Helaas reageert Henri hier niet meer, dus ik weet niet of die ook daadwerkelijk in de inbox zit.

 

Nee, blacklisting is in dit geval eigenlijk wel uitgesloten. Natuurlijk niet voor de Planet mailserver, maar het probleem blijkt dus niet alleen bij mail van Planet te liggen.

 

Mag je mij dan uitleggen waarom blacklisting uitgesloten is? Er kunnen nog genoeg andere redenen zijn om email te weigeren als een spam filter erg strak staat afgesteld.

Ten eerste omdat je dan geen SMTP error krijgt (zoals bij greylisting), maar de mail afgeleverd wordt bij de mail handler en die eventueel een delivery error teruggeeft. Ten tweede omdat ik 100% zeker weet dat onze mailserver niet geblacklist is. Het zou wel heel erg toevallig zijn als nou net de twee mailservers die ik heb geprobeerd en die van Planet geblacklist zijn.

Ruby on Rails fanaat

Geplaatst:

Henri Kroeze

  • Auteur

Jaap, ik heb op de twee emails een reactie terug gestuurd vanaf mijn testaccount op de zakelijke account van klant.

 

Allen erg bedankt tot zo ver. Ik ben jullie volkomen kwijt in deze discussie, maar interessant is het wel! ;D :P

... doet leuke dingen op internet ...

Geplaatst:

Henri Kroeze

  • Auteur

Jaap heeft zonet nog even verder gepuzzeld (bedankt met een REUS!) maar komt toch tot een voorzichtige conclusie dat het probleem intern bij KPN/Planet zit.

 

HELP! KNP/PLANET!!! webcare team!!! :-[

 

Ondertussen het webcare team op http://www.ipbforum.nl aangesproken.

... doet leuke dingen op internet ...

Geplaatst:

XiaoDi

Is het niet mogelijk de e-mail tijdelijk ergens anders te hosten?

Geplaatst:

Jaap Haagmans

Is het niet mogelijk de e-mail tijdelijk ergens anders te hosten?

Dat zal in dit geval het probleem waarschijnlijk niet oplossen. Het probleem zit hem in de uitgaande mail naar dit domein bij KPN.

Ruby on Rails fanaat

Geplaatst:

martijn_brinkers

Mail servers van Planet (en dus waarschijnlijk ook van hetnet etc.) zijn wel degelijk "blacklisted".

 

Bijvoorbeeld de server in de posting van Jaap Haagmans @16 juni 2010, 14:52 is "blacklisted" door SORBS (een van de meest bekende blacklists)

 

http://www.anti-abuse.org/checkrbl.php?host=CPSMTPM-EML101.kpnxchange.com

 

deze (willekeurige) lijst van hosts die gebruikt worden door Planet voor het versturen van email staat op een of meerdere blacklists:

 

cpsmtpb-ews06.kpnxchange.com

cpsmtpb-ews07.kpnxchange.com

cpsmtpb-ews08.kpnxchange.com

 

Wil dit dus zeggen dat dit het probleem is van de topic starter? Het zou kunnen. Wat echter wel duidelijk is, is dat de kans dat email geblokkeerd wordt omdat het vanaf Planet verstuurd is redelijk groot is.

 

Dit is niet een nieuw probleem zie oa. http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1071&pid=6022#post_6022

Djigzo open source email encryption www.djigzo.com

Geplaatst:

Henri Kroeze

  • Auteur

En ineens is het probleem opgelost! ???

 

Sinds dit weekend werkt het. Email vanaf het planet account naar het bedrijfs account komt foutloos binnen!

 

Ben ik nou een zeur te zeggen dat ik het jammer vind dat ik niet weet wat het nou was?? ;D We hebben namelijk geen enkele terugkoppeling gehad van KPN.

... doet leuke dingen op internet ...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.