• 0

Rechtsbijstand bij aansprakelijkheidsstelling door klant

Hoi,

 

Ik heb een eenmanszaak in de kachelbranche. Meest is directe verkoop maar af en toe ook wel eens een advies. Ik heb reeds een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ik zou vanwege de adviezen die ik geef ook wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering willen maar ben niet geslaagd. Voor mijn werk geldt: "is onverzekerbaar" cq is "is geen standaard product voor" aldus de reacties van een aantal verzekeringsmaatschappijen. (Wat een fantastische bedrijven zijn dit toch, liefst slapend rijk worden en vooral niet thuis als het wat moeilijker wordt).

 

Dan maar uitkijken naar een rechtsbijstand verzekering. Als een klant het in zijn bol krijgt dan ben ik in ieder geval verzekerd van rechtshulp. Maar na het lezen van de kleine lettertjes kwam ik ook hier bedrogen uit. Rechtsbijstand bij aansprakelijkheid stelling moet komen uit ... je raad het al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ... maar die is er niet voor mij dus ben ik weer terug bij af.

 

Geen idee wat nu te doen maar tips zijn welkom. Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Maar welk risico loop je met je adviezen, en wordt dat niet al gedekt door je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?

Hangt af waar over advies wordt gegeven. Breekt bijv. brand uit door een verkeerd plaatsingsadvies, dan ben je daar inderdaad voor aansprakelijk. Idem voor engineeringwaarbij bijv. een nieuwe/andere toepassing of samenstelling van/voor systemen of componenten wordt geadviseerd.

De standaard bedrijfsaansprakelijkheidsdekkingen bieden daar inderdaad geen dekking voor: aansprakelijkheid voor diensten en adviezen is daarop uitgesloten.

 

 

Voor mijn werk geldt: "is onverzekerbaar" cq is "is geen standaard product voor" aldus de reacties van een aantal verzekeringsmaatschappijen.
Dit is inderdaad specialistenwerk waarvoor een standaard product niet bestaat. Dit vereist maatwerk waarvoor je - via je eigen adviseur - een beursmakelaar en/of technische verzekeraar moeten benaderen. Diensten/adviezen/engineering is mogelijk, alleen ga je daar wel een bepaalde prijs voor betalen (onder de € 1.000,- premie gaat je dat vermoedelijk niet lukken) .

 

(Wat een fantastische bedrijven zijn dit toch, liefst slapend rijk worden en vooral niet thuis als het wat moeilijker wordt)

Ik heb begrip voor je kennelijke frustratie, maar je slaat de plank zwaar mis. Schadeverzekeraars worden al niet slapend rijk en als er één onderdeel is waar zware verliezen zijn en worden geleden dan is het (bedrijfs)sprakelijkheid wel. En als het wat moeilijker wordt haakt een standaard verzekeraar inderdaad af: daar zijn specialisten voor, voornamelijk aan de assurantiebeurskant van de zelfde standaard verzekeraars. Wat ASR, NN, Delta Lloyd etc in de z..g.n. "provinciale" markt (de standaard producten) niet doen, doen ze via de assurantiebeurs vaak wel, alleen dragen ze het risico dan niet in hun eentje.

 

Maar na het lezen van de kleine lettertjes kwam ik ook hier bedrogen uit. Rechtsbijstand bij aansprakelijkheid stelling moet komen uit ... je raad het al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ... maar die is er niet voor mij dus ben ik weer terug bij af.

Ik vermoed dat je het verkeerd leest. Je citaat " Rechtsbijstand bij aansprakelijkheid stelling moet komen uit ... je raad het al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering " is in ieder geval onzinnig. Kun je aangeven in welke set voorwaarden en welke artikelnummer je dit hebt gevonden?

 

Los daarvan: besef je je wel wat een rechtsbijstandsverzekering doet, en vooral wat niet ? Als het risico op verkeerde adviezen in jouw bedrijf inderdaad groot is lijkt mij een rechtbijstandsdekking de verkeerde oplossing of zeker de verkeerde prioriteit . De gevolgen van een eventuele aansprakelijkheidclaim zijn daarmee namelijk niet gedekt, alleen wat juridische kosten voor het beperken/matigen van die claim.

 

De prioriteit zou wat mij betreft moeten liggen bij het eerst met behulp van een deskundige (jurist bijvoorbeeld) inzichtelijk maken van hoe adviezen tot stand komen en onder welke spelregels (voorwaarden, overenkomst). Met goede voorwaarden valt al een hoop leed te vermijden. Eventuele onverantwoord grote restrisico's - als die er zijn - kunnen dan afgedekt worden met een goede maatwerk aansprakelijkheidverzekering inclusief diensten/adviezen.

Je zult zien dat je met goede voorwaarden ook acceptabeler bent voor verzekeraars, wat het aantal aanbiedingen, de prijs en de condities ten goede komt

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.