• 0

Uur tarieven

Ik zag de inhoudsopgave van de nieuwe tarievengids voor freelancers en ondernemers (http://www.publimix.nl). Hierin staan verschillende methodes om tarieven te berekenen en ook staan er tarieven in van verschillende beroepsgroepen.

Het lijkt me een nuttig boek maar ik vraag me af of iemand hier iets weet van gemiddelde overheadkosten voor een freelancer of een eenmanszaak. (op jaarbasis)

 

groetjes Christianne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gemiddelde overheadkosten, sja wat heb je aan gemiddeld als je het zelf mogelijk anders doet.

 

Ik zou zeggen kijk naar jouw eigen situatie en wensen, dan kun je een betere berekening maken. Het lijstje van anderen kan je wel helpen te bedenken welke kosten je moet hebben.

 

Wat wil jij bijvoorbeeld gaan doen, heb je daar veel hardware en software bij nodig, een auto, een goede bedrijfslocatie etc? Allemaal vragen die van belang zijn.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Methodes om tarieven te berekenen: dat kan haast niet reëel zijn. Er zijn legio sommetjes te maken, maar de prijs wordt uiteindelijk door de markt bepaald, nooit door methodes. Het uurtarief van een freelancer is wat de gek ervoor geeft. Dan geldt de wet van vraag en aanbod. Is er een tekort aan jouw expertise, dan kun je een hoge prijs vragen. Is er een overschot, dan daalt de prijs. Zelfs tot onder het kostenniveau.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn de dingen die je noemt verwerkt in verschillende methodieken. De gids geeft daarnaast volgens mij ook richtlijnen van brancheorganisaties.

Ik heb een stukje inhoudsopgave voor je geknipt en geplakt:

 

Tarieven van freelancers en zelfstandigen bepalen

 

Bereken uw kostprijs

Methode 1: Wat is uw marktwaarde

Methode 2: Wat is de klant bereid te betalen?

Methode 3: Hoeveel wilt u eigenlijk verdienen?

Methode 4: Tariefbepaling aan de hand van marktwaarde en de opdracht

Werk aannemen of werken op nacalculatie?

Kortingen

Tarieven van beroepsgroepen

Accountants

Administrateurs

Adviseurs

Advertentieverkopers

Advocaten

Architecten

Artiesten

Acteurs training (trainingsacteurs)

Acteurs speelfilm

 

groetjes Christianne.

 

p.s. mijn vakgebied staat er ook bij.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn de dingen die je noemt verwerkt in verschillende methodieken.

 

Ja, erg grappig. ;D

 

Het is waarschijnlijk ook wel handig om te weten wat anderen vragen, maar het lijkt me vrij lastig om betrouwbare gegevens te verzamelen.

 

Het zal ook wel verschil maken of je een dienst biedt die als commodity ervaren wordt (ik noem maar wat: schoonmaken) of waar expertise en ervaring telt.

 

Ik werk doorgaans op basis van een gedifferentieerd uurtarief, maar maak voor grotere projecten een inschatting van de tijdsbesteding. Dat resulteert in een soort offerte waarin ook omschreven is wat van beide partijen verwacht wordt. Grote opdrachtgevers zijn daar doorgaans wel aan gewend, maar soms piept er een vervelend klantje tussendoor die achteraf nog eens opnieuw gaat onderhandelen.

 

Overhead lijkt mij in het freelance-bestaan een wat lastige factor. Je hebt de afschrijving op je investeringen, je hebt je inkoop (spulletjes die je in je werk verbruikt) en de rest is ondernemersinkomen. Het uitbesteden van je boekhouding zou je wellicht als overhead kunnen aanmerken. Maar je zou ook kunnen redeneren dat je moet rondkomen van X billable hours en dat je Y uren nodig hebt om je kennis op peil te houden en je bedrijfsvoering te verzorgen. Die laatste groep is dan in zekere zin overhead.

 

Hoe denken andere eenpitters daar over?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twa, vooral je opmerking over expertise vs commodity vind ik een goede. Wij leveren een aantal verschillende diensten en voor een aantal zijn de uurtarieven laag, voor een aantal extreem hoog. Op het moment dat ik ergens de expert moet uithangen, dan vind ik dat ik goed betaald moet worden. Op het moment dat de concurrentie laag zit, kan ik moeilijk twee keer zo hoog gaan zitten.

 

Gaat je uurtarief onder de drempel door (niet rendabel, 't overstijgt de kosten), dan zou ik heel hard na gaan denken. Overigens vind ik dat je ten alle tijden moet weten wat precies het uurtarief is waar je niet onder mag komen (wat precies je levensonderhoud + kosten en andere overhead dekt) en dat je jezelf eigenlijk niet moet toestaan om hier dan ook daadwerkelijk onder te gaan...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.